۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۵۶۱۸۹
گزارشی از نشست «بررسی ابعاد مختلف طرح امین و راهکارهای بهبود آن برای آینده»؛

از لزوم تبدیل «طرح امین» به بنیاد فرهنگی تا انتقاد از عدم همکاری ارگان های فرهنگی در اجرای طرح امین

از لزوم تبدیل «طرح امین» به بنیاد فرهنگی تا انتقاد از عدم همکاری ارگان های فرهنگی در اجرای طرح امین
نشست «بررسی ابعاد مختلف طرح امین و راهکارهای بهبود آن برای آینده» به همت خبرگزاری رسا برگزار و نکاتی در این باره بیان شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست «بررسی ابعاد مختلف طرح امین و راهکارهای بهبود آن برای آینده» به همت خبرگزاری رسا با حضور مسئولان طرح امین استان قم برگزار شد.
 
در این نشست که عصر امروز در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، حجت‌الاسلام علی رجبی مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام محمد حسین نیشابوری نماینده طرح امین در آموزش و پرورش ناحیه یک، حجت‌الاسلام عبدالله فاطمی نژاد نماینده طرح امین در آموزش و پرورش ناحیه چهار، خانم زهره دانا نماینده امین خواهران در آموزش و پرورش ناحیه یک و حجت‌الاسلام عباس درخشنده مبلغ فعال طرح امین سخنرانی کردند.

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ دبیر این نشست با اشاره به وجود 17 میلیون مخاطب دانش آموز در مدارس اظهار داشت: وظیفه طلاب حوزه های علمیه تعلیم و تربیت است و با وجود 17 میلیون مخاطب کودک و نوجوان در مدارس، طبیعتا باید حضور روحانیت در مدارس پررنگ تر باشد.

وی افزود: نمی توان تنها به تالیف کتاب دینی و تخصیص واحدهای درسی در مدارس اکتفا کرد؛ چراکه رابطه، رابطه تربیتی است و باید این رابطه بیش از پیش تعمیق پیدا کند.

دبیر نشست «بررسی ابعاد مختلف طرح امین و راهکارهای بهبود آن برای آینده» بیان داشت: با توجه به خلاء بزرگی که در امور تربیتی مدارس احساس می شد، طلاب حوزه های علمیه با ورود به این عرصه با مجاهدت و ایثارگری طلاب امین که حتی به اندازه هزینه ایاب و ذهاب خود نیز دریافتی ندارد- تا حدودی این خلاء برطرف شد.

وی افزود: طلاب امین در این طرح به وظیفه دینی و طلبگی خود، عمل کرده و وارد این عرصه شده اند که باید از این عزیزان تجلیل شود.

حجت الاسلام پیشاهنگ اظهار داشت: هدف از تشکیل این نشست تجلیل از زحمات طلاب امین و مسئولان مربوطه است و اگر نکاتی هم در راستای بهتر شدن طرح وجود داشته باشد در مقام پیشنهاد می شنویم و ان شاءالله ضمن خداقوت، یک یاعلی گفته باشیم برای بهتر شدن بیش از پیش این طرح در آینده.

م/

 طرح امین، گلچین سند تحول آموزش و پرورش / طلاب امین مجاهدان میدان تربیتی هستند

حجت‌الاسلام علی رجبی مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به این که بعد از انقلاب اسلامی حضور طلاب مبلغ در مدارس را نداشتیم اظهار داشت: هرچند اساتیدی مثل استاد قرائتی و مرحوم استاد راستگو برنامه هایی را برای مدارس و دانش آموزان برگزار می کردند؛ اما تمام این ها آغازی بود که انجام شد؛ ولی هیچ کدام از اینها منجر به این نشد که از طریق نظام، برای حضور مبلغین در مدارس برنامه ای منسجم در نظر گرفته شود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی ارتباط اندکی میان روحانیت و دانش آموزان وجود داشت و بعد از انقلاب هم عمده ارتباط نوجوانان با روحانیت فقط در مساجد بود لذا محور همه فعالیت های فرهنگی و تربیتی در مساجد بود؛ بعد از انقلاب اسلامی شهید باهنر و شهید رجایی مسئله پرورش در مدارس را مورد توجه قرار داده و جایگاه خالی مسائل تربیتی در مدارس را متوجه شدند و به همین خاطر اقداماتی در این راستا انجام گرفت.

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت جایگاه مسجد و مدارس از همدیگر و لزوم توجه به مسائل تربیتی در مدارس بیان داشت: هرکدام از مساجد و مدارس جایگاه خود را دارند؛ اما در مدرسه جای خالی وجود دارد که آن نماد دین است که متاسفانه این جایگاه قبلا وجود نداشت؛ اما الحمدلله در دهه 90 بود که طرح امین به صورت مستقیم کلید خورد و طلاب علاقه مند به مسائل تربیتی و تبلیغی وارد این عرصه شدند.

وی افزود: خوشبختانه حضور مبلغان توانمند و دغدغه مند در مدارس رفته رفته پررنگ شد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰۰۰ مبلغ امین در مدارس حضور به هم رساندند و خوشبختانه در این طرح خواهران مبلغه نیز باحضور خود نقش آفرینی کردند.

حجت الاسلام رجبی عنوان کرد: با توجه به این که در گذشته در نظام آموزش و پرورش، در مسئله پرورش خلأ بزرگی وجود داشت، حوزه های علمیه با ورود به این عرصه، خلأ موجود را تا حدودی جبران کرد که این نشان از نقش آفرینی حوزه های علمیه در این زمینه دارد و به همین منظور با تعریف شدن کارویژه جدید، طلاب جوان و مستعد وارد میدان تربیتی شدند.

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم بیان داشت: طلاب امین مجاهدان میدان تربیتی هستند و باری که چندین نفر باید بر دوش می کشیدند را به تنهایی به دوش می کشند و الحمدلله توفیقاتی که در این زمینه حاصل شده، توفیقات بسیار قابل توجه است که امیدواریم روزبه روز بر این توفیقات افزوده شود.

طلاب امین مجاهدان میدان تربیتی هستند

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به تبلیغ در کشور در بیانات رهبر معظم انقلاب  اسلامی و ضرورت وجود معلم پرورشی در مدارس اظهار داشت: برخی از افراد ایراد می کنند که با وجود معلم پرورشی در مدارس، چه نیازی به حضور مبلغان طرح امین است؛ درحالی که این افراد توجه ندارند که این دو در مقابل هم دیگر نیستند؛ بلکه مکمل همدیگر بوده و در راستای هم عمل می کنند و قطعا اگر نیروی تربیتی در مدارس بیشتر شود، اقدامات تربیتی بسیار خوبی رقم خواهد خورد؛ همان طور که هر کلاس نیاز به یک معلم آموزشی دارد، نظر ما این است که هر دانش آموز نیاز به یک مربی پرورشی دارد.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به این که طرح امین، طرحی دارای برنامه ای مدون است اظهار داشت: این طرح دارای ۲۲ شاخصه است که از سند تحول آموزش و پرورش گرفته شده و گلچینی از شاخصه های سند تحول است که اگر این شاخصه ها در دانش آموزان تقویت شود، شاخص های دیگر هم در پیش روی ما خواهد بود.

وی افزود: هرچند ما هنوز نتوانستیم به همه اهداف مد نظر خود در اهداف تربیتی طرح امین در مدارس دست پیدا کنیم؛ اما اقدامات بسیار متنوعی برای اجرایی شدن شاخصه ها انجام شده و طراحی های لازم آن درحال عملیاتی شدن و تکمیل است.

مدیر کل نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به بازخورد حضور مبلغان در میان مسئولان و مدیران مدارس اظهار داشت: ارزیابی هایی که از مدارس، توسط آموزش و پرورش برای حضور طلاب طرح امین در مدارس انجام شده، حاکی از رضایت بیش از ۹۰ درصدی معلمان و مدیران مدارس از فعالیت های فرهنگی مبلغان امین است که این مسئله نشان از مقبولیت و موفقیت این طرح دارد. 

م/

لزوم تبدیل «طرح امین» به بنیاد فرهنگی/ طرح امین، کار فرهنگی کف میدانی است

حجت‌الاسلام محمد حسین نیشابوری نماینده ناحیه یک طرح امین در آموزش و پرورش استان قم در این نشست با اشاره به ضرورت حضور طلاب در مدارس و اهمیت توانمندسازی طلاب در مدارس اظهار داشت: خوشبختانه توجه بسیار خوبی برای گزینش طلاب امین و اعزام آنان به مدارس انجام می گیرد و معیارهای مختلف در گزینش طلاب در نظر گرفته می شود.

وی با بیان این که نگاه ها به طرح امین، نگاه ویژه ای است افزود: در گزینش مبلغان امین به توانایی طلاب در ارتباط گیری با دانش آموزان توجه ویژه ای می شود و الحمدلله امروزه اکثر توقعات مورد انتظار از مبلغان امین، محقق شده است.

نماینده ناحیه یک طرح امین در آموزش و پرورش استان قم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت و فوری بودن جهاد تبیین خاطرنشان کرد: مبلغان طرح امین افسران جبهه جهاد تبیین در عرصه حقیقی هستند؛ خصوصا بعد از ایام کرونا که در دوسالی که مدارس کشور به خاطر بیماری کرونا تعطیل شد، آسیب های تربیتی ملموسی بر دانش آموزان وارد شد.

حجت‌الاسلام نیشابوری با اشاره به تاثیر بیماری کرونا در مدارس اظهار داشت: این مسئله سبب به وجود آمدن آسیب های بسیاری در دانش آموزان شد و حضور طلاب در مدارس - بعد از کرونا - سبب کاهش شدید این آسیب‌ها شد و در زمان اغتشاشات نیز، طلاب امین، پاسخگوی بسیاری از شبهات دانش آموزان بودند.

وی افزود: پررنگ شدن فضای حقیقی تنها پادزهری بود که می توانست در برابر آسیب های تربیتی وارد شده بر دانش آموزان در طول دوسال ایام کرونا از طریق فضای مجازی به کار آید و الحمدلله با ارتباط خوب مبلغان در مدارس بسیاری از این آسیب ها مرتفع شدند.

نماینده ناحیه یک طرح امین در آموزش و پرورش استان قم با اشاره به تاثیرگذاری حضور طلاب امین بر حضور دانش آموزان در مساجد اظهار داشت: حضور طلاب امین در مدارس در افزایش حضور نوجوانان و جوانان در مساجد نیز موثر بوده است و طبق بررسی های انجام شده، حضور دانش آموزان در مساجد پررنگ تر از قبل شده است.

نماینده ناحیه یک طرح امین در آموزش و پرورش استان قم با گلایه از عدم حمایت لازم از طلاب امین و فعالیت های فرهنگی آنان در مدارس ابراز کرد: متاسفانه حمایت های لازم از طلاب امین صورت نمی گیرد و امروزه وضعیت مالی و معیشتی طلاب امین بسیار پایین بوده و حتی فعالیت های تبلیغی آنان نیز در نظر گرفته نمی شود.

وی در ادامه افزود: امیدواریم مسئولان حوزوی؛ اعم از مدیریت حوزه های علمیه و شورای عالی حوزه توجه ویژه ای به طلاب امین و معیشت آنان داشته و جلسه ویژه ای در راستای تجلیل از مبلغان امین و خانواده های آنان داشته باشند تا ضمن تجلیل از زحمات آنان، قوت قلبی برای مبلغان و خانواده های آنان باشند.

حجت‌الاسلام نیشابوری با اشاره به لزوم حل ریشه ای مشکلات مالی طرح امین با ابراز پیشنهادی در این زمینه اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که طرح امین در مدارس به صورت دائمی بوده و در قالب یک بنیاد شکل گیرد تا بتوان از این طریق، هزینه های آن را تامین کرد.

نماینده ناحیه یک طرح امین در آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: با وجود این که طرح امین، کار فرهنگی کف میدانی است، زیبنده نیست که این طرح، مظلوم واقع شده و بودجه های فرهنگی آسیب های اجتماعی در این مسیر هزینه نشود.

م/

طرح امین از جمله طرح های بسیار موفق حوزه های علمیه است

حجت‌الاسلام عبدالله فاطمی نژاد نماینده ناحیه چهار طرح امین در آموزش و پرورش استان قم با اشاره به موفق بودن طرح امین اظهار داشت: این طرح از جمله طرح های بسیار موفق حوزه های علمیه است و آثار این طرح در جامعه روز به روز نمایان است.

وی افزود: رضایت مسئولان مدارس و آموزش و پرورش از مبلغان امین بسیار محسوس است و مدارس مختلفی درخواست حضور 1 یا 2 مبلغ امین در مدارس هستند و همیشه این احساس نیاز وجو دارد.

نماینده ناحیه چهار طرح امین در آموزش و پرورش استان قم بیان داشت: مدارسی که دارای مبلغ امین هستند با مدارسی که مبلغ امین ندارند، از لحاظ اسیب های اجتماعی، بسیار متفاوت از همدیگر هستند و این نشان از اهمیت حضور طلاب امین در مدارس است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آشنایی طلاب امین با توانمندی های مختلف و توجه مسئولان طرح بر این ضرورت بیان داشت: برای توانمندسازی مبلغان امین دوره های بسیار خوبی برگزار می شود و الحمدلله در راستای تقویت و توانمندی طلاب امین از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی شود.

حجت‌الاسلام فاطمی نژاد با انتقاد از عدم حضور و نقش آفرینی برخی از ارگان ها در اجرا و تقویت طرح امین تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف طرح تربیتی امین نیاز به همکاری و همیاری ارگان های مختلف داریم تا برای موفقیت این طرح و اجرای شاخصه های آن گام بردارند؛ اما متاسفانه خبری از برخی از ارگان ها نمی بینیم.

نماینده ناحیه چهار طرح امین در آموزش و پرورش استان قم با اشاره به هجمه های دشمنان بر طرح امین اظهار داشت: هجمه های دشمنان بر طرح امین نشان از نقطه قوت طرح امین بوده و بهترین دلیل و معیار برای موفق بودن این طرح در کشور است.

حجت الاسلام فاطمی نژاد با اشاره به تاثیر ارتباط چهره به چهره در افراد بیان داشت: تبلیغ چهره به چهره مبلغان امین با دانش آموزان در مدارس، سبب شده تا بسیاری از مشکلات دانش آموزان حل شده و به شبهات ذهنی و روحی آنان پاسخ داده می شود.

وی افزود: مانوس بودن مبلغان امین با دانش آموزان سبب شده تا آنان مشکلات خود را که با پدر و مادر خود نیز در میان نگذاشته اند، در میان گذاشته و درصدد رفع مشکل خود برآیند.

م/

طرح تربیتی امین دارای 22 شاخصه است

خانم زهره دانا نماینده ناحیه ۱ طرح امین خواهران در استان قم نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به این که در عصری زندگی می کنیم که عصر سرعت، فرصت و تهدید و تنوع ارتباطات و اطلاعات است و عصر عصیان های فرهنگی و اجتماعی نام گرفته ، شاهد نبردهای فرهنگی و ترافیکی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها هستیم.

وی افزود: همین مسئله سبب شده تا بعضا انسان ها در مسیر غیر استاندارد حرکت کنند که نتیجه این حرکت اشتباه، سبب بروز استرس، اضطراب، افسردگی، فردگرایی و وجود انسان هایی با روان ها به هم ریخته و به وجود آمدن نسلی سردرگم شده است که امروزه نیاز به فعالیت های بیش از پیش در این زمینه بسیار محسوس جلوه می کند.

نماینده ناحیه ۱ طرح امین خواهران در استان قم بیان داشت: طرح تربیتی امین 22 شاخصه دارد که در آن اهداف و رویکردی کرامت بخش و هویت ده به دانش آموزان داشته و توانسته است در این زمینه دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد. طلاب امین مخلصانه در این مسیر گام برداشتند و لازم است مسئولان رده بالا نسبت به امر تربیت اهتمام جدی تری داشته و حداقل یک زنگ در اختیار مبلغین امین قرار داده شده و کتب لازم در این راستا تامین شود.

وی با اشاره به سختی های مضاعف خواهران مبلغه طرح امین در انجام فعالیت های تبلیغی بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به مشکلات و رفع موانع موجود آنان تاکید کرد.

 

م/

 

طرح امین وارونگی تربیت دانش آموزان را جبران می کند

حجت‌الاسلام عباس درخشنده مبلغ فعال امین، طرح امین را مثل درختی ثابت و پاک دانست که دانش آموزان هر روزه از میوه های آن استفاده می کنند.

وی افزود: عملیاتی کردن آموزه های دینی و ایجاد سیستم پدافندی در مقابل تهاجم دشمنان از جمله میوه های درخت پاک طرح امین است و امروز با وجود هجمه های مختلف دشمنان، نقش مبلغان امین در مدارس، نقش بسیار نقش تاثیرگذاری است.

مبلغ فعال امین بیان داشت: از لحاظ فیزیکی اگر دشمنان از غرب حمله کردند، ما نمی توانیم از شرق سنگر بگیریم و باید متناسب با هجمه های دشمنان اقدامات مقتضی صورت بگیرد.

وی افزود: وجود طرح امین باعث جبران وارونگی تربیت دانش آموزان و سبب افزایش عقل اخلاقی جامعه می شود و دانش آموزان به کمک مبلغان امین، تعارضات ذهنی خود را برطرف می کنند.

حجت الاسلام درخشنده با اشاره به لزوم شبکه سازی و ایجاد اهرم در طرح امین اظهار داشت: باید از اطلاعات همه مبلغان امین و توانمندی های آنان در تقویت طرح امین استفاده شود تا این طرح روزبه روز قوی تر شده و کامل تر شود.

 

ارسال نظرات