۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۳۴۷۶۹
در دومين روز همايش روشنفکري ديني مطرح شد؛

روشنفکري ديني به حوزه هاي علميه بازگشته است

رسا، سرويس شهرستان ها- استاد حوزه و دانشگاه روشنفکري ديني معاصر را روشنفکري ديني ايدئولوژي ستيز خواند و گفت: اين نوع روشنفکري دين را محدود مي کند و اين چيزي جز روشنفکري غير ديني و سکولار نيست.
روشنفکري ديني به حوزه هاي علميه بازگشته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه در دومين روز از همايش "روشنفکري ديني" در دانشگاه صنعتي شريف تهران روشنفکري ديني در ايران را پديده اي وارداتي از غرب دانست.
وي با تاکيد بر اينکه روشنفکري ديني معاصر که مربوط به دو ده اخير پس از انقلاب است يک روشنفکري ديني ايدئولوژيک ستيز است، تصريح کرد: اين نوع روشنفکري متن دين را صادقانه مي داند و با پيش فرض هاي خود به تفسير آن مي پردازد و معتقد است دين حداقل است نه حداکثر و قسمت اعظم همان حداقل نيز عرضي است يعني مختص به زمان خاص است.
حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: روشنفکري ديني ايدئولوژيک ستيز دين را محدود مي کند و اين چيزي جز روشنفکري غير ديني و سکولار نيست.
بنابر اين گزارش در ادامه اين همايش حسين کچويان، استاد دانشگاه، در موضوع "روشنفکري تراز ديني (اسلامي) اظهار داشت: روشنفکري در جامعه ديني موضوعيت ندارد. علما همان کساني هستند که کار دين را انجام مي دهند و آنچه در مورد روشنفکري ديني اتفاق افتاده در واقع نوعي گذار است که به دنبال آن تيپ روشنفکري ديني در جامعه ما به وجود آمده است.
کچويان با تاکيد بر اينکه روشنفکري ديني وجود ندارد، ادامه داد: روشنفکري ديني به طور عمده کار فکري انجام مي دهد و با ويژگي توانايي ذهني تعريف مي شود اما تعريف روشنفکر ديني با اين شاخص هاي محدود تعريف کامل و دقيقي نخواهد بود و با اين ويژگي ها خيلي از افراد در زمره روشنفکري قرار مي گيرند.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در ايران و کشور هاي مشابه آن از ابتدا چيزي به اسم روشنفکري ديني وجود نداشت و روشنفکران به اقتضاي شرايط اجتماعي خاص وارد عرصه هاي ديني شده اند.
در بخش ديگر اين همايش تقي آزاد ارمکي، پيرامون موضوع "چالشهاي پيش روي روشنفکري ديني" به سخنراني پرداخت.
وي با اشاره به اينکه روشنفکري ديني به عرصه اصلي خود يعني حوزه هاي علميه بازگشته است، ابراز داشت: بحث روشنفکري ديني در دوره هاي متعدد در کنار دولت ها، پاتوق هاي فکري - انديشه اي و گاهي مساجد، حسينيه ها و دانشگاه ها شکل گرفته است اما دوباره به عرصه اصلي اش يعني حوزه هاي علميه بازگشته است.
آزاد ارمکي، به وجود مناقشه در زمينه روشنفکري ديني اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها و پاتوق هايي مثل مطبوعات به دليل رابطه علم با قدرت و دولت و کنترل شديد بر آن ها نه تنها نمي توانند موجب جوشش و تحرک در روشنفکري ديني شوند بلکه بيشتر محل مناقشه اند.
وي ادامه داد: با جابه جايي اين بحث از حواشي به مرکز آن يعني محافل ديني و حوزه هاي علميه مي توان در بحث روشنفکري ديني تحرک ايجاد کرد.
آزاد ارمکي به ذکر برخي از مناقشات ميان روشنفکران ديني با استناد به کتاب اقتصاد اسلامي استاد شهيد مطهري اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ايشان در کتاب خود پديده جديد سرمايه داري و بحث هايي در حوزه توسعه، اقتصاد، مصرف و بسياري حوزه هاي ديگر را به عنوان موضوعات مورد مناقشه روشنفکران ديني مطرح مي کنند.

ارسال نظرات