۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۹۴۴۶۴

کنگره بین‌المللی علامه «کاشف الغطا» در قم و نجف برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره بین المللی علامه «محمد حسین کاشف الغطا» زمستان سال آینده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در شهر مقدس قم و نجف اشرف برگزار می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشستی خبری از برگزاری کنگره بین المللی علامه «محمد حسین کاشف الغطا» در زمستان سال آینده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در شهر مقدس قم و نجف اشرف خبر داد.

وی گفت: قبل از برگزاری این کنگره ، پنج پیش نشست علمی در نجف اشرف، قم ، لبنان، مشهدمقدس و اصفهان برگزار خواهد شد و اولین نشست نیز همزمان با استقرار مرحوم علامه در نجف اشرف و تبدیل شدن این شهر به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در نجف برگزار خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: علاوه بر برگزاری این کنگره، موسوعه علامه کاشف الغطا اعم از آثار قلمی چاپ شده و آثار خطی ایشان، در40 جلد به صورت مجموعه منظم چاپ و ارایه خواهد شد.

محورهای برگزاری کنگره

وی با اشاره به موضوع فراخوان مقالات این کنگره گفت: مقالات این کنگره در دو محور شامل شخصیت کاشف الغطا واندیشه‌های ایشان فراخوان داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: در محور اول به شخصیت، خاندان، زیرمجموعه، شخصیت ادبی، اخلاقی، فقهی، تاثیر و تاثرهای فی مابین این شخصیت و شاگردان او، هجرت‌ها، سفرهای علمی و آثار آن شخصیت و در محور دوم نیز به بعد اندیشه‌های قرانی، حدیثی، فقهی، اصول، کلامی، فلسفی، ادبیات و ادیان پژوهشی و نگاه‌های دین پژوهانه ایشان پرداخته خواهد شد.

اهداف اصلی برگزاری کنگره

وی، اهداف اصلی برگزاری این کنگره‌ها را، ارایه و احیای آثار شخصیت بزرگ جهان اسلام ذکر کرد و گفت: اگر تلاشی برای ارایه آثار این بزرگان، صورت نگیرد ممکن است در گذر زمان، این آثار به فراموشی سپرده شوند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:اگر امروز که نتوانیم آثار آن بزرگان را جمع آوری و چاپ نماییم تاریخ از آثار و دستاوردهای چنین شخصیت‌هایی محروم خواهد ماند.

وی ادامه داد: اهداف دوم پژوهشگاه از برگزاری این کنگره‌ها، ایجاد ارتباط و پیوند عمیق و علمی میان فعالیت‌های علمی معاصر با فعالیت‌های علمی گذشتگان است و ایجاد این ارتباط، ما را به گذشته و اصل و اصول فعالیت‌های حوزوی باز می‌گرداند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بسیاری از محتوای آثار پیشینیان از جمله آثار مرحوم علامه کاشف الغطا محتواهایی هستند که امروز همچنان حرف‌های مهم و محتواهای لازم را برای نسل کنونی دارند و به دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم خصوصا تفرقه جامعه اسلامی، احیای این شخصیت‌ها و آثار آنها، احیای خود ما و پاسخ به وضعیت کنونی است.

ویژگی‌های علامه کاشف الغطا

وی خاطرنشان کرد: علامه کاشف الغطا یک شخصیت‌های جامع بود و جامعیت او علاوه بر دانش‌های حوزوی، شامل دیدگاه‌های نظری، اقدامات و تلاش‌های عملی ایشان نیز بود. مرحوم علامه کاشف الغطا یک مصلح بزرگ اجتماعی، نظریه پرداز و برخوردار از آرا و اندیشه‌های نظری، فقیه، ادیب و اندیشور و سخن ور قوی بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: بروز و ظهور کاشف الغطا در عرصه اجتماعی، انحصار و اختصاصی به فضای شیعی نداشت، بلکه برای کل جهان اسلام به عنوان یک شخصیت مصلح، دارای اندیشه وحتی اقدامات عملی مطرح بود و بخشی از فعالیت‌های ایشان، در مسافرت‌های علمی او بروز و ظهور کرد.

تلاش علامه کاشف الغطا برای وحدت جهان اسلام

وی، تلاش برای وحدت جهان اسلام را از دیگر ویژگی‌های علامه کاشف الغطا ذکر کرد و ادامه داد: کاشف الغطا در دوران خود، برای وحدت اسلامی تلاش فراوانی انجام داده وحتی به کشورهای مختلف در این زمینه سفرهای فراوانی را انجام داده بود

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه کاشف الغطا در پیگیری اندیشه‌های اصلاحی خود، جسارتی مثال زدنی داشت، گفت: ایشان از جمله شخصیت‌های نادر معاصر است که برای انجام اصلاح و فعالیت در عرصه اجتماع، از جسارت و شجاعت فوق العاده برخوردار بود و اگر چیزی را به نفع و مصلحت امت اسلام می‌دانست بدون هیچ ملاحظه‌ای، برای عملیاتی کردن آن ورود می‌کرد.

وی ادامه داد: هرگز نگاه به مصلحت‌های توهمی، درشخصیت علامه کاشف الغطا راه پیدا نمی‌کرد.

حضور علامه کاشف الغطا در عرصه جوامع اسلامی

وی ادامه داد: علامه کاشف الغطا با وجودی که از شخصیت علمی و مبرز حوزه بود ولی هیچگاه خویش را در کنج نجف محبوس نمی‌کرد، بلکه ایشان با سفر در درون جوامع مختلف، برای ترویج فرهنگ اسلام و معارف اهل بیت (ع)تلاش می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به ارتباطات علمی و اجتماعی علامه کاشف الغطا افزود: ارتباط ایشان با عالمان، مصلحان و شخصیت‌های زمان خود، بسیار بالا بود و دامنه این ارتباطات را با عالمان، سیاست مداران، شخصیت‌های شیعی، اهل سنت و انسان‌های متنفذ گسترش زیادی پیدا کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از تراث علامه کاشف الغطا حاصل مکاتباتی است که بین او و دیگران رد و بدل می شد، از زمان جوانی وار عرصه نویسندگی شده و عمر خود را در این راستا پیموده است. 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در شرایطی که امت اسلام به وحدت و یکپارچگی نیاز دارد کاشف الغطا از نظر نگاه‌ها و راهکار‌های تقریبی برای ما یک اسوه است.

دیدگاه‌های فقهی علامه کاشف الغطا

وی با اشاره به دیدگاه‌های فقهی علامه کاشف الغطا گفت: او در شیوه مطالعات فقهی به شیوه مقارن و فقه مقارن اعتقاد داشت و کتاب تحریرالمجله ایشان یکی از کتاب‌های فقه مقارن ایشان می‌باشد و ادبیات ایشان در فقه، به قواعد فقهی با یک رنگ قانونی و حقوقی نزدیک شده بود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دیدگاه فقهی علامه کاشف الغطا در مورد وحدت اسلامی گفت: ایشان از خاستگاه فقهی به وحدت اسلامی نگاه می‌کردند، به وحدت برای جهان اسلام نه یک تشریفات وشعار، بلکه به عنوان یک مساله مهم و جدی می نگریست.

برخورد علامه کاشف‌الغطا با فرقه‌های انحرافی

وی همچنین به برخورد علامه کاشف الغطا با فرقه‌های انحرافی اشاره کرد وگفت: یکی از بخش‌های مربوط به علامه کاشف الغطا، مبارزه او با فرق انحرافی بود و در مقابل وهابیت ایستادگی و با آنها با قاطعیت برخورد می‌کرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: آثار علامه کاشف الغطا قاطعیت ایشان را در برابر وهابیت و در کنار آن دعوت این فرقه به گفت و گو را اثبات می‌کند.

وی اظهار داشت: از مطالعه برخی نامه‌هایی که این شخصیت بزرگ با سران وهابیت داشت اینگونه برمی‌آید که ایشان با سعه صدر مثال زدنی و در چارچوب ادبیات گفت وگو با آنها مواجه شده بود و در برابر افکار انحرافی آنها، نیز با قاطعیت می‌ایستاد.

وی تصریح کرد: چنین روشی هم روش استقرار یافته در چارچوب یک وحدت اسلامی است و هم از طرف قاطعیت در برابر انحراف است و این سنخ روش‌ها می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: از اندیشه‌های غلط وهابیت این است که وحدت اسلامی را قبول ندارد این بسیار خطرناک است ولی کاشف الغطا آنها را به وحدت دعوت می‌کرد.

اقدامات پژوهشگاه

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: دبیرخانه کنگره بین المللی کاشف الغطا اقدام به راه اندازی سایت کاشف الغطا به چند زبان خارجی کرده است و خبرنامه کاشف الغطا نیز به زودی به دو زبان فارسی و عربی ارایه خواهد شد.

وی ادامه داد: دنبال این هستیم که اولین همایش این کنگره را در نجف اشرف با مشارکت موسسات، مراکز و دانشگاه‌های این شهر(نجف اشرف) برگزار و بخشی از آثار که تا آن زمان به انجام رسیده باشد، را ارایه دهیم./917/د102/ص
ارسال نظرات