۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۵۹۹۲۸
رییس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد؛

برگزاری همایش دین و نظریه فرهنگی در مهر ماه/ مهلت ارسال آثار تمدید شد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری همایش دین و نظریه فرهنگی در قم خبر داد و گفت: علاقه مندان می تواند تا 10 خرداد ماه مقالات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
نشست خبري همايش دين و نظريه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در نشست خبری همایش ملی دین و نظریه فرهنگی که در سالن اجتماعات شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به ارائه گزارشی از روند آماده سازی برای برگزاری این همایش پرداخت.

 

همکاری نهادهای آموزشی و حوزوی در برگزاری همایش

رییس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که همایش دین و نظریه فرهنگی با همکاری برخی نهادهای علمی و پژوهشی در مهر ماه سال جاری برگزار می شود، گفت: در برگزاری این همایش حوزه علمیه براداران و مدیریت حوزه علمیه خواهران مشارکت دارند.

 

وی افزود: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، برخی از دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه امام حسین(ع)، مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه اصفهان از دیگر مشارکت کنندگان هستند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که چندین نشست با حضور نمایندگان نهادهای مشارکت کننده برای برنامه ریزی این همایش برگزار شده است، اظهار داشت: ابتدا قرار بود این همایش با حضور نهادهای علمی قم برگزار شود اما در حال حاضر شاهد مشارکت نهادهای علمی و پژوهشی کشور در این همایش هستیم.

 

تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاست گذاری و غنای مسأله فرهنگی

وی با اشاره به علت برگزاری این همایش ادامه داد: حوزه فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی مسأله فرهنگ است، شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که به سیاست گذاری و غنا بخشی به مسائل فرهنگی می پردازد.

 

حجت الاسلام پارسانیا با بیان این که در راستای غنا بخشی حوزه نظریات فرهنگی اصحاب فرهنگ و صاحبان نظر گرد هم آمدند، ابراز داشت: جلسات گوناگونی با حضور صاحب نظران فرهنگی برای گفت وگوی جدی، تجمیع ادبیات و ارتقا مباحث حوزه نظریات فرهنگی برگزار شده است.

 

وی عنوان کرد: شورای تخصصی حوزوی انقلاب فرهنگی 3 سال پیش به عنوان کمیسیونی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کرده است اما در سالیان اخیر به شورایی با فعالیت های گسترده فرهنگی در کشور به ویژه قم تبدیل شده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که شورای حوزوی انقلاب فرهنگی 10 سال سابقه کار دارد، خاطرنشان کرد: این شورای حوزوی ضمن این که وظایف خود را در قبال دبیرخانه و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می دهد، تلاش هایی برای ارتقا مسائل در درون حوزه علمیه داشته است.

 

وی اضافه کرد: از جمله فعالیت های شورای حوزوی در حوزه علمیه می توان به تأسیس برخی از رشته های حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی همانند سیاست گذاری فرهنگی، فرهنگ و ارتباطات، جامعه شناسی فرهنگی، تبیلغ و ارتباطات، مدیریت راهبردی فرهنگ و فسلفه دانش اجتماعی اشاره کرد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که در سالیان گذشته مراکز آموزشی بسیاری در قم تأسیس شده است، گفت: امروزه جمع قابل توجهی از طلاب فرهیخته در مسائل فرهنگی و علوم اجتماعی حضور فعال دارند.

 

وی افزود: برخی از نهادها همانند انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برای گرد هم آمدن فعالان فرهنگی و اجتماعی حوزوی تأسیس شده است؛ رساله هایی که افراد فعال فرهنگی در مجموعه های آموزشی در دکترا و ارشد می نویسند ناظر به سیاست گذاری فرهنگی شورای عالی و مسائل فرهنگی کشور است.

 

حلقه های نظری و تخصصی فرهنگی با حضور اساتید و حوزویان تشکیل شده است

حجت الاسلام پارسانیا اظهار داشت: در طی سال های گذشته مجموعه ای از اساتید، دانشجویان و طلاب که در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند حلقه های نظری را به صورت تخصصی برگزار می کنند، در بین گفت وگو ها و تعامل نظرها تصمیم به برگزاری این همایش گرفته شد.

 

وی ادامه داد: قبل از شکل گیری طرح همایش شورای تخصصی حوزوی شورای انقلاب فرهنگی با همکاری برخی مراکز آموزشی، اساتید برتر و صاحب نظر فرهنگی را دعوت کرده و برنامه های فرهنگی و مسائل برگزاری همایش با آنان در میان گذاشته شد.

 

رییس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که قم کانون فعال مباحث نظری حوزه مطالعات فرهنگی است، ابراز داشت: با چنین زمینه ای تصمیم به برگزاری همایش دین و نظریه فرهنگی گرفته شد، در همین راستا 15 نشست برگزار شده است.

 

6 محور اصلی همایش دین و نظریه فرهنگی

وی عنوان کرد: همایش دین و نظریه فرهنگی دارای 6 محور اصلی است، عنوان کلی نخستین محور فلسفه فرهنگ بوده و شامل موضوعاتی همانند فلسفه و فرهنگ، چیستی و ابعاد فلسفه فرهنگ، فلسفه اسلامی و فلسفه فرهنگ، فلسفه فرهنگ و نظریه فرهنگی می شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره دومین محور کلی همایش خاطرنشان کرد: دومین محور همایش دین و نظریه اسلامی نظریه فرهنگی دینی است که شامل موضوعاتی همچون دین، فرهنگ و نظریه فرهنگی، نظریه فرهنگی، قرآن و متون دینی، تعامل حکمت و عرفان اسلامی با نظریه فرهنگی و فرهنگ و ابعاد تجویزی و انعقادی فقه می شود.

 

وی سومین محور همایش را انقلاب اسلامی و نظریه فرهنگی عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی و نظریه های فرهنگی، تأثیر انقلاب اسلامی بر نظریه های فرهنگی معاصر، نظریه فرهنگی انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی ایران و فرهنگ اسلامی از عناوین تحت این محور است.

 

حجت الاسلام پارسانیا افزود: چهارمین محور کلی همایش، نظریه فرهنگی و سایر حوزه ها است که شامل موضوعاتی همانند نظریه فرهنگی و اقتصاد، نظریه فرهنگی و سیاست، نظریه فرهنگی و ارتباطات و نظریه فرهنگی و مدیریت می شود.

 

وی با بیان این که پنجمین محور اصلی همایش بازخوانی نظریات فرهنگی است، اظهار داشت: موضوعاتی همچون نظریه های فرهنگی کلاسیک، نظریه های فرهنگی مدرن و پست مدرن، نظریه های فرهنگی بلوک شرق و نظریه های اندیشمندان مسلمان تحت عنوان این محور قرار می گیرند.

 

دریافت بیش از 60 مقاله/ تمدید مهلت ارسال آثار تا 10 خرداد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ششمین محور، نظریه های فرهنگی و موضوعات و مسائل فرهنگی است که شامل مسائلی همچون مدیریت و مهندسی فرهنگی، فرهنگ سازی، تحولات و تغییرات فرهنگی، مسائل فرهنگی ایران معاصر و اسناد بالا دستی حوزه فرهنگ در جمهوری اسلامی می شود.

 

وی با بیان این که تاکنون بیش از 60 مقاله به دبیرخانه همایش برگزار شده است، ابراز داشت: علاقه مندان می تواند تا 10 خرداد ماه مقالات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛ شورای حوزوی انقلاب فرهنگی نشریه ای را تحت عنوان دین وسیاست فرهنگی منتشر می کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ظرفیت حوزه علمیه قم ظرفیتی بسیار کارآمد و بالا است که توامندی طلاب و علما را در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نشان می دهد؛ همایش دین و نظریه فرهنگی 16 مهرماه سال جاری به احتمال زیاد در سالن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار می شود./1323/پ201/ف

ارسال نظرات