۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۶۶۵۳۲

سیری در کتاب «آسیب‌شناسی خانواده»

خبرگزاری رسا ـ محتوای این اثر که مجموعا از 8 مقاله و دو گفت‌وگو شکل گرفته است از سوی نشر هاجر با سفارش مرکز تحقیقات زن و خانواده به انتشار رسیده است.
کتاب «آسيب‌شناسي خانواده»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «آسیب‌شناسی خانواده» در قالب مجموعه مقالات و گفت‌وگوها به سفارش مرکز امور زنان و خانواده تدوین‌شده است.

 

محتوای این اثر مجموعاً از 8 مقاله و دو گفت‌وگو شکل‌گرفته است که پس از پیشگفتار، اولین مقاله با عنوان «آسیب‌شناسی نگاه به زن و خانواده در ایران» با همت حجت‌الاسلام محمد‌رضا زیبایی نژاد نگاشته شده است.

 

این مقاله پس از مقدمه‌ای کوتاه؛ موضوع مشکلات خانواده را در ایران با عناوینی همچون افزایش سن ازدواج و مجرد زیستی، تزلزل خانواده و ضعف کارآمدى خانواده‌‏ها مورد بحث و بررسی‌های علمی قرار داده است.

 

همچنین آسیب‌شناسی نگاه به زن و خانواده عنوانی است که دومین بخش این پژوهش را به خود اختصاص داده است.

 

در این بخش موضوعاتی از قبیل آسیب‏‌شناسى دفاع از حقوق زنان و بررسی تأثیرات مدرنیته بر خانواده آمده است که به تفسیر «تغییر در نوع نگاه به هویت و نقش‌های جنسیتی بر‌ اساس دیدگاه‌های فمینیستی» از سوی نویسنده مقاله پرداخته شده است.

 

همچنین رویکرد اسلامی به خانواده، آسیب‌شناسی خانواده‌ ایرانی و تأمل‌ها و پرسش‌ها سایر عناوین بخش دوم این پژوهش را به خود اختصاص داده است.

 

دومین مقاله مندرج در این اثر نیز از سوی حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد، مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده نگاشته شده است.

 

عنوان این مقاله «زن و خانواده در بازخوانی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» است که در بخش اول خود به موضوع تغییر نگرش‌ها در فرهنگ جاهلی در هفت فصل جداگانه پرداخته است.

 

عناوینی همچون همتا دانستن زن و مرد در انسانیت، تشویق به پرورش دختران و حمایت از آنان، مقابله با سنت دخترکشی و سفارش به اکرام زنان و دختران، انتساب خود به زنان، توجه به شخصیت‌های ویژه، بیعت زنان و پرورش زنان اسوه شاکله بخش اول این مقاله را تشکیل داده است.

 

گفتنی است عناوین بخش دوم و سوم این اثر ترسیم هویت زنانه و حمایت از خانواده است که به‌ تفصیل در چندین فصل به بررسی آن‌ها در ابعاد گوناگون علمی پرداخته شده است.

 

همچنین جریان یافتن خداوند در متن زندگی، «تناسب‌ مسؤولیت‌ها، جایگاه‌ها و حمایت‌ها»، توجه به حفظ مرزهای جنسیتی، پیوند میان خانه و اجتماع، محوریت اصلاحات فرهنگی،جریان یافتن فرهنگ نیکوکاری و اغماض و محوریت خانواده در اصلاحات فرهنگی هفت بخش خاتمه مقاله را تشکیل می‌دهند [می دهد] که به‌اختصار به توضیح هر یک از عناوین از سوی نویسنده پرداخته شده است.

 

سومین مقاله از مقالات این اثر با موضوع «تأملی در باب جامعه‌شناسی خانواده» از سوی حجت‌الاسلام حسین بستان(نجفی) نگاشته شده است.

 

شالوده علمی این مقاله از دو بخش تشکیل‌شده است که در بخش اول به موضوع هستی‌شناسی با محوریت نادیده گرفتن عنصر فطرت، کم‌ توجهی به تفاوت‌های طبیعی زن و مرد و فقدان نگرش غایت شناسانه پرداخته شده است.

 

همچنین در بخش دوم این مقاله نویسنده با طرح موضوع معرفت‌شناسی در سه فصل محوریت بینش سکولاریستی، نسبیت‌ باوری ارزشی و بومی نبودن موضوع مقاله را پرورش داده است چراکه نویسنده به بررسی این مباحث اکتفا کرده و به نتیجه‌گیری در مقاله خود پرداخته است.

 

چهارمین مقاله مندرج در این اثر با موضوع «دولت و خانواده» با قلم نرگس خدامی، پژوهشگر حوزوی است.

 

این مقاله با بیان واژه‌شناسی دولت و خانواده به کنکاش در عوامل پیدایش دولت‌های رفاهی پرداخته است که تحولات اقتصادی و زمینه‌‌های فکری شالوده علمی این نگاه نویسنده را تشکیل می‌دهد.

 

تأثیر دولت رفاه بر ظهور موج دوم فمینیسم، تفکرات فمینیسم ضد خانواده‌ و تأثیرات دولت رفاه بر خانواده عناوین سه بخش اول این مقاله است به شکلی که در یازده گفتار به شاخه بندی علمی این عناوین پرداخته شده است.

 

مقاله «خانواده دموکراتیک» با قلم زهره رجبیان و ترجمه مقاله «دگرگونى خانواده، رشد طبیعى افراد» با قلم ژنوا. بی. جانسون با ترجمه زهرا جلالی مقالات پنجم و ششم این اثر محسوب می‌شود.

 

گفتنی است موضوع «آسیب‌شناسی و بایسته‌های خانواده» در گفت‌وگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام سید محمدصادق مهدوی و موضوع «خانواده و آسیب‌شناسی مطالعات خانواده در ایران» در گفت‌وگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام تقی آزاد ارمکی در بین مقالات این اثر آمده است.

 

این کتاب در سال 88 با تعداد صفحات 320 [در 320 صفحه] از سوی نشر هاجر با سفارش مرکز تحقیقات زن و خانواده در تیراژ  3000 نسخه با قیمت 39500 ریال به چاپ رسیده است./921/ن602/ق

ارسال نظرات