۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۳۲۱۳۳۱
آیت الله سیدان:

حقایق بر زبان پشت کنندگان به دنیا جاری می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: کسی که حب دنیا نداشته و به آن چه که برایش پیشامد کرده مباهات نکند؛ حقایق استوار در روح و زبانش جاری می شود.
آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در ادامه سلسله مباحث اخلاق در نهج البلاغه در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، ابراز کرد: اگر کسی بخواهد دارای اخلاق حمیده شده و از رذائل اخلاقی فاصله بگیرد باید تحول نفسانی در او صورت گیرد.

 

وی لازمه تحول نفسانی را انجام کارهای خوب، گرفتن صفات پسندیده و ترک پلیدی ها دانست و تصریح کرد: فردی که در درونش تحول ایجاد شود مسائل خود به خود حل شده زیرا جهتش به سمت خیر بوده و از پلیدی ها فاصله خواهد گرفت.

 

آیت الله سیدان تشریح کرد: هرکسی کار و افعال مختلف زندگیش در ارتباط با شکل نفسانی اوست؛ اگر تحول جدی در جهت خیر در درون انسان ایجاد شود، فرمانده وجودش خیر شده در نتیجه به سادگی مسائل انجام می گیرد وگرنه کار بسیار دشوار خواهد بود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: تحول درونی و نفسانی این گونه است که انسان با استعانت خدا دل از همه شعور دنیوی کنده، زهد پیشه کرده چشم از عالم خواهد بست.

 

وی به بیان داستانی از امام صادق (ع) پرداخت و گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند وقتی ما در کنار شما هستیم حال دیگری داریم، دل کنده از عالمیم و حال و توجه به حضرت حق داریم ولی وقتی از محضر شما خارج شده و وارد کسب و کار و خانواده می شویم وضع فرق می کند آیا این حالت نفاق است؟

 

آیت الله سیدان افزود: امام صادق (ع) فرمودند: «نفاق نیست، اینها خطوراتی است که شیاطین در ارتباط با بندگان خدا ایجاد کرده حالتشان را عوض می کند، این نفاق نیست. سوگند یاد می کنم اگر به آن حالتی که پیش ما هستید ادامه دهید فرشته ها با شما مصافحه می کنند و بر آب حرکت می کنید آنچنان که بر زمین حرکت می کنید.»

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که برای حرکت خود به خود به سمت کمالات بایستی مانع اصلی را برداشت، تصریح کرد: مانع اصلی برای رسیدن به کمال، حب دنیا است؛ باید حب به شعور این عالم، به جز ضروریات، از دل کنده شود.

 

یاد مرگ، راه دل کندن از حب دنیا است
وی راه دل کندن از حب دنیا را یاد مرگ عنوان و بیان کرد: یاد مرگ می تواند حب دنیا را از دل دور کند؛ بهترین مردم آنهایی هستند که چشم هایشان را از همه نادرستی ها پوشانده اند و این جز با یاد مرگ عملی نخواهد شد.

 

آیت الله سیدان افزود: یاد مرگ و وحشت از محشر، چشم ها را گریان کرده و بغض ایجاد می کند وقتی بفهمند که به سعادت ابدیشان صدمه می زند.

 

وی در پایان متذکر شد: کسی که حب دنیا نداشته و به آن چه که برایش پیشامد کرده مباهات نکند؛ حقایق استوار در روح و زبانش جاری می شود./861/202/ب1

ارسال نظرات