۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۲۴۵۷۸

بازگشت به جنون رياض در سوريه

در روزهاي اخير مخالفان دولت سوريه به‌خصوص طيف هيئت رياض و حاميان خارجي آنها تبليغات گسترده‌اي را عليه دولت سوريه به راه انداخته‌اند و آن را به نقض آتش‌بس و همچنين حملات هوايي به اماكن غيرنظامي و مراكز درماني و بيمارستاني در حلب متهم مي‌كنند.
انفجار سوریه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در روزهاي اخير مخالفان دولت سوريه به‌خصوص طيف هيئت رياض و حاميان خارجي آنها تبليغات گسترده‌اي را عليه دولت سوريه به راه انداخته‌اند و آن را به نقض آتش‌بس و همچنين حملات هوايي به اماكن غيرنظامي و مراكز درماني و بيمارستاني در حلب متهم مي‌كنند.

 

در روزهاي اخير مخالفان دولت سوريه به‌خصوص طيف هيئت رياض و حاميان خارجي آنها تبليغات گسترده‌اي را عليه دولت سوريه به راه انداخته‌اند و آن را به نقض آتش‌بس و همچنين حملات هوايي به اماكن غيرنظامي و مراكز درماني و بيمارستاني در حلب متهم مي‌كنند. با اين حال دلايل متقن زيادي وجود دارد كه در صحت ادعاي اين محافل ترديد ايجاد مي‌كند و در عين حال خيز جديد آنها براي احياي پروژه براندازي را تأييد مي‌كند. اين تبليغات و تحركات بلافاصله بعد از آن به راه افتاد كه هيئت رياض مذاكرات ژنو را رها كرد و به رياض بازگشت. اين اقدام بعد از رشته تحولاتي صورت گرفت كه هر يك به نوعي در ايجاد وسوسه در مسئولان سعودي براي تقويت فاز نظامي در سوريه مؤثر بوده است. از جمله اينكه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بعد از 49 سال اولين نشست كابينه خود را در اراضي اشغالي جولان برگزار كرد و با توجه به اينكه در بخشي از توافق ژنو بر بازگرداندن جولان به سوريه و حفظ تماميت ارضي سوريه تأكيد و تصريح شده است، بنابراين نتانياهو با اين اقدام ضمن اينكه بار ديگر مخالفت خود را با قطعنامه‌هاي مكرر سازمان ملل درباره بازگرداندن جولان اعلام كرد از تمايل خود براي ناكام گذاشتن مذاكرات ژنو پرده برداشت كه اين امر در جري كردن عربستان به تشديد فعاليت‌هاي خود عليه توافق ژنو مؤثر بوده است. همچنين با توجه به اينكه نتانياهو در سفر خود به مسكو نتوانست مقامات روسيه را به امتناع از تحويل سامانه دفاع هوايي اس- 300 متقاعد كند، بنابراين اين رژيم نيز بيش از پيش به اين سمت متمايل شد كه توافق ژنو را به شكست بكشاند. از اين رو احتمال اينكه اين رژيم در بمباران مراكز درماني سوريه در حلب يا در پرونده‌سازي عليه دولت سوريه (همانند آنچه پيش از اين در متهم كردن دولت و ارتش سوريه به استفاده از سلاح شيميايي عليه مخالفان دست و نقش داشته است) دست و نقش داشته باشد، بسيار زياد است.

 

اما عامل ديگري كه به نظر مي‌رسد در تحريك عربستان به روي آوردن مجدد به گزينه نظامي در سوريه نقش داشته است، مصوبه‌اي بود كه اين كشور در نشست سازمان همكاري اسلامي در استانبول عليه حزب‌الله به عنوان يكي از همپيمانان راهبردي دولت سوريه به تصويب رساند و تصويب اين مصوبه خود بيانگر اين مسئله بود كه عربستان با همسان نشان دادن حزب‌الله با گروه‌هاي تكفيري تحت حمايت خود مي‌خواهد از يكسو چالش جديدي براي اين گروه ايجاد كند و از ديگر سو فضاي تنفسي جديدي براي گروه‌هاي تكفيري مورد حمايت خود در سوريه فراهم كند. از اين ديد كاملاً مشخص است كه بعد از اين مصوبه هم تمايل و انگيزه عربستان براي همراهي با نشست ژنو كم شده و هم انگيزه آن براي تقويت گزينه نظامي در سوريه بيشتر شده است. از اين ديد احتمال اينكه تركيه نيز به روال گذشته در سناريو و پروژه جديد عربستان دست و نقش داشته باشد، زياد است  همچنين مي‌توان به عنوان عامل تأثير‌گذار سوم به مسئله اشاره كرد كه عربستان از اظهارات اخير باراك اوباما رئيس جمهور امريكا در نشست سران سازمان شوراي همكاري خليج‌فارس در رياض استفاده خاص خود را كرده و از اظهارات وي عليه بشار اسد به عنوان چراغ سبزي براي تقويت فاز نظامي استفاده كرده و از اين نظر خود امريكا نيز به نوعي در تحريك عربستان مؤثر بوده است، هر چند جان كري با سفر به ژنو تلاش كرده امريكا را همچنان به توافق ژنو پايبند نشان دهد.  در مجموع از هر نظر كه به مسئله نگاه شود اين واقعيت آشكار مي‌شود كه دولت و ارتش سوريه هيچ نفعي در بمباران مراكز درماني در حلب نداشته و اگر قصد چنين كاري داشت، اين كار را در سال‌هاي گذشته هم مي‌توانست انجام بدهد اما در مقابل همچنانكه شاخص‌هاي موجود نيز نشان مي‌دهد اين حمله و سناريوهاي بعدي آن كاملاً در راستاي اهداف و منافع عربستان و اسرائيل قرار داشته است كه امكان دارد تركيه و قطر نيز در آن مشاركت داشته باشند.922/102/ب3

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات