۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۴۳۵۶۲۷
آیت الله مصباح یزدی:

نباید به حراج کردن منابع خود افتخار کنیم/ تلاش برای عزت و استقلال کشور از بزرگ ترین عبادات است

آیت الله مصباح گفت: نباید منابع خود را حراج کرده و خام فروشی کنیم و افتخار کنیم که صادرات نفت چه قدر بیشتر شده است، مقام معظم رهبری مکرر تأکید می فرمایند که باید ارزش افزوده ایجاد شود و محصولاتی به وجود آید که ارزش مضاعف پیدا کند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: خدا بسیار دوست دارد که مؤمنان نسبت به یکدیگر مهربان باشند.

 

وی افزود: به عنوان مثال اگر شخصی که روزه مستحبی دارد به دلیل خوشنودی برادر مؤمن خود روزه را بخورد دو برابر روزه داری ثواب می کند، اگر همین غذا خوردن بی اذن طرف باشد یا این که اگر بداند که راضی نیست حرام می بود اما اگر برای خوشنودی برادر مؤمن باشد کار آخرتی شده و دارای ثواب می شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در روایات داریم اگر کسی عبادتش را فقط برای شکر به جا بیاورد بالاترین ثواب ها را خواهد داشت، برخی مردم عبادت خدا می کنند تا از آتش جهنم محفوظ بمانند که به تعبیر روایات برده هستند.

 

وی ادامه داد: برخی برای سود بردن و ثواب بیشتر این عبادت می کنند که البته خوب است اما کار تجارت کنندگان است، روایات می فرماید اگر انسان نه برای ترس از جهنم و نه برای طمع به بهشت بلکه فقط برای شکر خدا عبادت کند افضل عبادت است.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان زمانی به فکر شکر می افتد که شیرینی و مزه نعمت را بچشد، ابراز داشت: اگر انسان از نعمت ها غافل بوده و مزه آن ها را نچشیده باشد انگیزه ای برای شکر ندارد، یکی از مسائل که زمینه را برای شکر فراهم می کند این است که انسان شیرینی نعمت بزرگ الهی را بداند.

 

وی عنوان کرد: خداوند می خواهد که بندگان به مقامات عالیه برسند از این رو باید نعمت ها را بدانند و شکر آن را به جا بیاورند به عنوان مثال نوجوانی که بالغ نشده برخی نعمت های را نچشیده از این رو انگیزه ای برای شکر آن ندارد، برای این که انسان انگیزه شکر پیدا کند تا بتواند به مراتب عالیه برسد باید نعمت های الهی بداند و بچشد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کسی نمی گوید از نعمت های الهی نباید استفاده شود بلکه استفاده از نعمت ها بستگی به نیت انسان دارد، اگر قصد انسان از چشیدن نعمت ها به جا آوردن شکر و کسب انرژی برای دیگرعبادات باشد خوب است اما اگر نعمت را زمینه ای برای گناه کند نیتی شیطانی است.

 

وی اضافه کرد: اگر انسان از نعمت های دنیوی به نیت خدمت و زمینه ای برای عبادت استفاده کند، اخروی شده و ثواب دارد، برخی نیت ها نیز مربوط به خدمت به جامعه اسلامی می شود ممکن است  که نفعی برای انسان داشته باشد اما باید دید که انسان نفع شخصی را در نظر می گیرد یا نفع اجتماعی را ملاک قرار می دهد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری به صورت های گوناگون به حفظ عزت نظام اسلامی و مسلمین اشاره شده است، گفت: اگر کسی اموال ارثی به حد خود و فرزندانش دارد اما اگر بتواند از اموال، کار فکری و شخصی، تدبیر و تخصص خود برای نیاز کردن جامعه اسلامی از کفار استفاده کند بسیار مهم بوده و ثواب و پاداش بسیاری دارد.

 

وی افزود: مراتب زیادی از این مسأله پس از انقلاب برای جامعه پیدا شده است، زمانی بود که اگر علما و مراجع مشکل و بیماری پیدا می کردند باید در کشورهای خارجی حضور پیدا می کردند تا عمل آن ها انجام شود یعنی در ایران چنین پزشک و بیمارستانی نبود.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که امروزه به برکت انقلاب وضعیت به گونه ای شده که کشورهای همسایه به جای کشورها غربی برای مداوا و درمان به ایران می آیند، اظهار داشت: این پیشرفت علمی است، اگر کسی کار کند و درس بخواند و سبب عزت کشور اسلامی و بی نیازی از دشمنان شود از بزرگ ترین عبادات است.

 

وی ادامه داد: پیشرفت های اخیری که مقام معظم رهبری چند بار اشاره کردند در زمینه انرژی هسته ای، بیوتکنولوژی و مسأله نانو به دست آمده و خیلی از افرادی که به این موفقیت ها رسیدند کسانی بودند که بدون وضو به آزمایشگاه نمی رفتند بلکه در کارهای خود قصد عبادت داشتند؛ این کار و آثارش دنیوی است اما در نزد خداوند بسیار ارزش دارد چون عزت اسلام و جامعه اسلامی است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که حفظ آبروی اسلام و مسلمین یکی از عبادت های بزرگ است، ابراز داشت: شرط این موضوع این است که دل انسان برای اسلام بسوزد نه جیب خودش از این رو همه حرف ها بر سر نیت انسان است؛ حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و منابع دیگر از ثروت هایی است که افزون بر نسل فعلی نسل های دیگر نیز باید از آن استفاده کنند از این رو باید کارهایی صورت گیرد تا محیط زیست سالم مانده و منابع طبیعی محفوظ بماند.

 

وی عنوان کرد: نباید منابع خود را حراج کرده و خام فروشی کنیم و افتخار کنیم که صادرات نفت چه قدر بیشتر شده است، مقام معظم رهبری مکرر تأکید می فرمایند که باید ارزش افزوده ایجاد شود و محصولاتی به وجود آید که ارزش مضاعف پیدا کند؛ نباید خام فروشی کرد تا سرمایه ها از بین رفته و دست انسان خالی بماند.

 

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تلاش برای حفظ عزت جامعه اسلامی کار دنیوی محسوب می شود و کاری است که کفار نیز برای محیط زیست و منابع نیز کار می کنند و ما نیز انجام می دهیم اما آن ها برای خود و دنیای خود کار می کنند ولی ما برای این که خدا دوست دارد کار انجام می دهیم که عبادت می شود و ارزش آن هزاران برابر کارهای خوبی است که دیگران انجام می دهند؛ از این رو همه چیز بستگی به نیت انسان دارد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات