۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۴۳۵۸۹۲
استاد حوزه علمیه خواهران:

اصلاح فرد و جامعه در پرتو اقامه نماز و تمسک به قرآن/ تمسک به قرآن برای زنان و جوانان واجب است

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه 170 سوره اعراف که می فرماید: «وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ»، گفت: خداوند در آیه 170 سوره اعراف بعد از تمسک قرآن اقامه نماز را بیان می کند که سبب اصلاح فرد و جامعه می شود و کسی که در این راه قدم بر می دارد اجر دارد و این اجر حفظ می شود.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد حوزه علیمه خواهران امروز در مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس به بحث اصلاح فردی و اجتماعی اشاره کرد.

 

وی با اشاره به این که در دعاهای ماه رمضان از خدا اصلاح جامعه های اسلامی را طلب می کنیم، گفت: وقتی روزه دار در تعقیبات نماز  خود می گوید:«اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍمِنْ أُمُورِ»، نکاتی را مورد توجه قرار می دهد از جمله این که  جوامعی هستنند که نیاز به اصلاح دارند و اعلام می کند من به فکر این جوامع هستم، متوجه ظهور ولی عصر(عج) می شود که اصلاح نهایی جامعه اسلامی را در زمان ظهور انجام می دهد و نیز متوجه مسؤولیت خود برای اصلاح جامعه می شود.

 

پورحسینی با اشاره به آیه 170 سوره اعراف که می فرماید:«وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ»، اظهار کرد: در این آیه منظور از اصلاح هم اصلاح فردی و هم اصلاح اجتماعی تفسیر شده است.

 

این استاد حوزه به منظور از آیه 170 سوره اعراف به اصلاح فردی اشاره و بیان کرد: در تفسیر بعد فردی آیه شریفه خداوند می فرماید:«آن هایی که تمسک جستند به این کتاب آسمانی و اقامه نماز کردند، خدا به آن ها اجر و مزد نیکویی می دهد که هیچ گاه ضایع نمی شود.»

 

وی به تفسیر آیه 170 سوره اعراف در خصوص بعد اصلاح اجتماعی اشاره و ابراز کرد: ر تفسیر این آیه از بعد اجتماعی این آیه آمده است که خداوند می فرماید:« برای این که جامعه از فساد نجات پیدا کند باید نماز اقامه کنید و قرآن را رونق ببخشیم تا جزء مصلحان باشین و خدا اجر مؤمنان را ضایع نمی کند.»

 

تمسک به کتاب آسمانی باعث اصلاح جامعه و فرد می شود

 

پورحسینی با بیان این که با توجه به آیه 170 سوره اعراف تمسک به کتاب آسمانی باعث اصلاح جامعه و فرد می شود، ابراز کرد:برای ساختن مکان های فرهنگی و دینی که جامعه را زنده نگه می داند، افراد باید تلاش کنند و همچنین مکان های فرهنگی که وجود دارد باید آبادانی داشته باشد و در آن ها حضور فعال داشته باشیم.

 

استاد حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: مراکز تربیتی و دینی باید باید زمنیه ساز دین باشد بنابراین باید در اماکن آموزشی و تربیتی به این امر توجه شود.

 

وی به منظور از تمسک در این آیه از قرآ اشاره و اظهار کرد: در آیه 170 سوره اعراف به قرآن  تمسک و چنگ  می زنیم تا از افتادن جلوگیری شود بنابراین برای این که فرد و جامعه سقوط نکند باید به این کتاب آسمانی تمسک جوید.

 

 

تمسک به قرآن همیشگی است

پورحسینی به مراسم قرآن به سرگرفتن در شب های قدر اشاره کرد و گفت: قرآن به سر گرفتن تمسک به این کتاب آسمانی است تا سقوط نکنیم، امام معصوم می داند که همیشه خطراتی ما و جامعه را تهدید می کند بنابرابن برای نج ات خود باید تمسک به این کتاب اسمانی داشته باشیم.

 

این استاد مکتب نرجس با اشاره به سوره یاسین، گفت: قل و بندهای جاهلیت همیشه همراه ما است، ین که کسی احساس کند که در بند جاهلیت است باید به سراغ  قرآن برود، خدا قرآن را در زمانی آفرید که جاهلیت بود و در حال حاضر نیز با جاهلیت هایی از قبیل آداب و رسوم های نادرست  مواجه هستیم وفقط مصداق های آن تفاوت کرده است.

 

منظور از تمسک به قرآن، عمل به آن است

 

وی افزود: خداوند قرآن را موجب صلاح فرد و جامعه بیان می کند چون کسی که به سراغ قرآن می رود  زنجیرهای جاهلیت به گردن وی نمی افتد.

 

پورحسینی به اشاره به« وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ»، ابراز کرد: مفسران معتقدند که تدین جامعه به خاطر این تمسک است و تمسک غیر از تلاوت است، تمسک درعمل است.

 

این استاد حوزه به خطبه 147 نحهج البلاغه اشاره و اظهار کرد:امام علی (ع) در این خطبه بحث تمسک را بیان و تأکید می کنند که کسانی که قرآن را ترک کرده و زندگی آن ها براساس قرآن نیست، کسانی که علاوه بر ترک، تحقیر و خلاف عمل می کنند و نیز کسانی را که پیمان های قرآن را شکستند و زیر پا گذاشته اند را بشناسید و خلاف رفتار آن ها عمل کنید در این صورت است که تمسک پیدا می کنید.

 

وی افزود: ما راه رشد را زمانی می شناسیم که این گروه ها را بشناسیم و برای هدایت آن ها تلاش کنیم همچنین خود شبیه آن ها عمل نکنیم، با قرآن اصلاح فرد و جامعه محقق می شود.

 

تمسک به قرآن برای زنان و جوانان واجب است

پورحسینی تمسک به قرآن برای زنان و جوانان واجب دانست و گفت: براین این دو قشر تمسک به قرآن واجب است چون در در جامعه آسیب پذیرتر هستند و اگرانس با قرآن در زندگی نداشته باشد در محیط فاسد جامعه حذف می شود.

 

این استاد حوزه با اشاره به زنان مسلمانی که از مکه به مدینه مهاجرت کرده بودند، گفت: خداوند در خصوص آن ها به پیامبر می فرماید که از بیت المال برای آن ها هزینه کند و با توجه به این که زن ممکن است تحت تأثیر محیط فاسد قرار گیرد آن ها را به آن محیط فاسد مکه برنمی گرداند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای دختران و تربیت فرهنگی آن ها باید بودجه اقتصادی بیشتر در نظر گرفته شود چون موجود حساسترو بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

 

نماز و قرآن موجب اصلاح فرد و جامعه می شود

پورچسینی به اقامه نماز تأکید و بیان کرد: خداوند در آیه 170 سوره اعراف بعد از تمسک قرآن اقامه نماز را بیان می کند که موجب اصلاح فرد و جامعه می شود و کسی که در این راه قدم بر می دارد اجر دارد و این اجر حفظ می شود.

 

این استاد حوزه با تأکید بر این که مراکز فرهنگی باید به نماز توجه ویژه داشته باشند، خاطرنشان کرد: در اقامه نماز باید شروط و آداب نماز را رعایت کرد و هنگام خواندن نماز حضور قلب داشت./1310/201/ب3

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات