۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۴۳۵۹۴۵
آیت الله مهدوی:

یقین واقعی می تواند برای تعیین نوع رفتار انسان حجت باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یقین ادعایی فایده ندارد مثلاً برخی می گویند در خواب دیدم که فلان اتفاق در فلان روز اتفاق افتاد و من بر اساس این خوابم عمل می کنم، نباید به خواب تکیه کرد چون خواب نمی تواند برای رفتار ما حجت باشد، ملاک یقین واقعی است که یا به واسطه بندگی به دست می آید یا توسط امام معصوم(ع) از واقعیات خبردار می شویم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، تقدیر، قضاء و امضاء سه مرحله ای است که برای وقوع هر کاری باید سپری شود، متن روایت این است که امام می فرمایند، خداوند وقتی تصمیم بر انجام کاری گرفت ابتدا آن را مقدر می کند، سپس قضای الهی به آن تعلق می گیرد و بعد از آن کار امضاء می شود.

 

وی در ابتدا با مروری بر مباحث روزهای قبل در زمینه مبحث وسیع توکل و ارتباط آن با تقدیرات الهی افزود: همان طور که در روزهای گذشته متذکر شدیم تنها کسانی که از تقدیرات الهی با خبر هستند، می توانند با تکیه بر توحید افعالی عمل کنند و وظیفه عوام مردم توکل کردن است.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه صد و نود و پنجم سوره بقره که می فرماید«وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» تأکید کرد: این آیه مربوط به افرادی است که از اراده و تقدیرات الهی خبر ندارند، در این آیه گفته شده برای این که از هلاکت رهایی یابیم حرکت شخص نیاز است، این یعنی به کار گیری تمام قوای فردی در امور و واگذار کردن بقیه چیزهایی که از آن بی خبر هستیم به خداوند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه ابراز کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، تقدیر، قضاء و امضاء سه مرحله ای است که برای وقوع هر کاری باید سپری شود، متن روایت این است که امام می فرمایند، خداوند وقتی تصمیم بر انجام کاری گرفت ابتدا آن را مقدر می کند، سپس قضای الهی به آن تعلق می گیرد و بعد از آن کار امضاء می شود.

 

وی در تبیین روایت امام صادق(ع) ادامه داد: مقدر کردن یعنی تعیین محدوده برای وقوع یک کار، مثلاً فرض کنید وقتی می خواهد باران ببارد، خداوند از قبل معین کرده این باران کجا و به چه مقدار ببارد.

 

آیت الله مهدوی تشریح کرد: وقتی کاری به مرحله قضاء می رسد، یعنی حکم الهی به وقوع آن کار تعلق گرفته و وقوع آن کار حتمی شده و وقتی خداوند آن کار را امضاء کرد، آن کار به طور حتم به فعلیت می رسد، البته این را بدانید این امضاء یعنی رد کردن و معنای آن با امضایی که در فارسی به کار می رود متفاوت است.

 

امام جمعه موقت اصفهان کشورهای غربی به ویژه آمریکا را عهد شکن خطاب کرد و توضیح داد: امضای خداوند با امضای آمریکایی ها متفاوت است، او وقتی حکم می کند کاری را انجام دهد به حکمش پای بند است، این دشمنان عهد شکن ما هستند که ذره ای به عهدهایی که می بندند پای بند نیستند.

 

وی با بیان داستان معروفی که امیرالمؤمنین(ع) از زیر دیوار کج فاصله گرفتند و زیر دیوار سالم نشستند و فرد بی ادبی به ایشان گفت، ای علی آیا از قضای الهی فرار می کنی؟ و ایشان در پاسخ فرمودند، از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم، ابراز کرد: هر چند امیرالمؤمنین(ع) از تقدیرات الهی با خبر هستند و بر اساس آن عمل می کنند ولی همان طور که قبلاً نیز اشاره کردم خودِ عمل انسان نیز از مقدرات الهی است یعنی حرکت انسان از جایی به جای دیگر برای رسیدن به هدفی خودش جزء تقدیرات الهی است، نه این که در تقدیرات الهی مؤثر باشد.

 

آیت الله مهدوی گفت: تقدیرات الهی یک مجموعه کلی است که همه امور در آن جا شده است، دعای اشخاص در حق همدیگر به عنوان بخشی که انسان در آن دخالتی ندارد و رفتار خودِ شخص به عنوان بخشی که اراده شخص در آن مؤثر است، همه و همه در دامنه وسیع تقدیرات الهی قرار می گیرند.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان برای بیان ارزش دعا به داستانی اشاره کرد و گفت: علامه محمد تقی مجلسی پدر علامه محمد باقر مجلسی گفته اند، شبی در حال نماز شب خواندن بودم که حالتی برایم به وجود آمد که احساس کردم در آن حالت هر دعایی بکنم به اجابت خواهد رسید، در آن لحظه محمد باقر که نوزادی شیرخواره بود ناگهان با گریه اش من را متوجه خودش کرد، در آن لحظه در حقش دعا کردم و از خداوند خواستم که او از علمای عامل به دین اسلام باشد و همین طور هم شد.

 

وی تصریح کرد: کاری در این دنیا به هدر نمی رود، در روایت داریم که گاهی دعاها به سرعت به اجابت می رسند گاهی با تأخیر، گاهی هم سبب آمرزش گناهان می شوند و گاهی سبب رسیدن خیر دیگری به انسان می شوند، در بعضی مواقع هم ذخیره قیامت انسان می شود تا جایی که در روایت دیگری آمده افراد با دیدن دعاهای اجابت نشده در قیامت می گویند ای کاش هیچ کدام از دعاهایمان در دنیا به اجابت نمی رسید.

 

آیت الله مهدوی به مبحث ارتباط توکل و تقدیرات الهی بازگشت و تأکید کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، یک روز جدّم امیرالمؤمنین(ع) زیر دیوار کجی مشغول قضاوت کردن بودند که مردی آمد و گفت، ای علی ممکن است دیوار خراب شود و جانت به خطر بیفتد و امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به او گفتند، ای مرد همانا اجل هر کس حافظ جان او است، سپس از دیوار فاصله گرفتند و بلافاصله دیوار خراب شد.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: این که امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند اجل هر کس محافظ او است یعنی اگر کسی از زمان مرگ خودش با خبر باشد، نیازی نیست در مواجهه با خطرات احتیاط کند و بترسد که نکند جانش به خطر بیفتد،‌ پس کسی که به طور واقعی از تقدیرات الهی با خبر است، نیاز نیست در کارهایش احتیاط کند.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: یقین ادعایی فایده ندارد مثلاً برخی می گویند در خواب دیدم که فلان اتفاق در فلان روز اتفاق افتاد و من بر اساس این خوابم عمل می کنم، نباید به خواب تکیه کرد چون خواب نمی تواند برای رفتار ما حجت باشد، ملاک، یقین واقعی است که یا به واسطه بندگی به دست می آید یا توسط امام معصوم(ع) از واقعیات خبردار می شویم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به داستان ابن قوله وحی اشاره کرد و گفت: وقتی ابن قوله وحی در بستر بیماری افتاد و حالش سخت شد تا جایی که وصیت نامه اش را نوشت، امام توسط پیک خودِ او به او خبر دادند که تو سی سال دیگر می میری و هنوز عمرت بر دنیا باقی است و ابن قوله وحی بر اساس سخن حجت الهی زنده ماند و دقیقاً سی سال بعد در حالی که هیچ اثری از بیماری در او وجود نداشت، از دنیا رفت./867/202/ب3

ارسال نظرات