۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۴۳۶۲۹۷
امام جمعه شبستر:

عيد فطر آغازی برای مؤمنان طریق سعادت و بندگی است

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر؛ آغازی نو در طریق بندگی و عبودیت برای مؤمنان متهجد روزه‌دار است.
نماز عید فطر

حجت الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر ترتیب یافت، اظهار داشت: عید فطر یوم الجوائز است؛ به عبارت دیگر خداوند متعال پاداش روزه‌داران و متهجدان طریق سعادت و بندگی را اعطا می کند.


وی با بیان این‌که عيد سعيد فطر هديه‌اي از جانب خدا بعد از يك ماه جهاد علیه وسوسه های شیطانی است، خاطرنشان کرد: پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر؛ آغازی نو در طریق بندگی و عبودیت برای مؤمنان متهجد روزه‌دار است؛ در حقیقت عید فطر تجدید عهد و پیمان با پروردگار عال برای ثبات قدم در عبودیت حقیقی است.


حجت الاسلام محمدزاده عید فطر را پاداش بندگی و عبودیت دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانان بعد از يك ماه امساک که در آن خيلي از امور مباح مانند خوردن و آشاميدن آن حرام بود، سرانجام در عيد فطر اجر و پاداش بندگی را از خداوند مي‌گيرند، زيرا خداوند در حديث قدسي فرموده است كه روزه براي من است و من پاداش آن هستم. 


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به يكي از معاني فطر كه مجاز شدن براي خوردن و آشاميدن است، افزود: يكي از دلايل عيد ناميدن روز اول شوال اين است كه در اين روز امساك از خوردن و آشاميدن برداشته شده و رخصت داده مي‌شود كه مؤمنان در روز افطار كنند، از این روست که روزه گرفتن در عید فطر حرام است.


امام جمعه شبستر زكات فطريه را يكي از اعمال واجب عيد فطر دانست و خاطر نشان كرد: هر کسی كه عيد فطر را درك كردند، چه روزه ‌گرفته و چه نگرفته باشد، بايد زكات فطريه خود را پرداخت كرده و خداوند را به پاس نازل كردن اين عيد آسماني شكر كند تا شاید در پایان این ماه مبارک مورد رحمت و مغرفت الهی قرار گیرد.


وی با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره بقره گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید؛ «یریدالله بکم الیسر ولایرید بکم العسر ولتکملواالعده ولتکبروالله علی ماهدئکم ولعلکم تشکرون» از این رو باید به خاطر یک ماه بندگی شکرگزار رحمت بی واسعه الهی باشیم و عید فطر را آغازی برای بازگشت به فطرت پاک درونی خود قلمداد کنیم.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان صفا و پاکی فطری به روح و جان باز می‌گردد، گفت: ائمه اطهار علیهم السلام عيد فطر، را روز گرفتن مزد معرفی کرده اند، مستحب است در این روز كه انسان بسيار دعا كند و به ياد خدا باشد و خير دنيا و آخرت از درگاه الهی بطلبد.


عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در پایان با انتقاد از عدم انسجام و هماهنگی نهادهای مختلفدر جمع‌آوری زکات فطریه گفت: جمع‌آوری زکات فطریه بایستی به صورت دقیق صورت گیرد و هزینه آن بنا بر فقه شیعه و توصیه مراجع عظام تقلید با اولویت اختصاص به فقرا و نیازمندان هزینه شود./935/302/ب3

 

ارسال نظرات