۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۳۶۳۳۵
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی مطرح کرد؛

ضرورت حفظ دستاوردهای ماه رمضان و اطمینان از آمرزش گناهان

حجت الاسلام والمسلمین زینتی بر حفظ دستاوردها و ثمرات ماه رمضان تأکید کرد و گفت: باید اطمینان یابیم که آمرزیده از این ماه خارج شویم و یقین پیدا کنیم که از معنویات این ماه محروم نشده‌ایم.
زینتی

حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه و استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ایام پایانی ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: رسیدن به انتهای ماه مبارک رمضان هم اعمال خاصی دارد و همه روحیه خاصی را از مؤمنان می‌طلبد؛ باید توجه داشت که وداع با ماه رمضان وداعی تلخ و غم انگیز است و در عین حال باید امیدوار و با نشاط به فرارسیدن ماه رمضان سال آینده باشیم.

 

اطمینان به آمرزش داشته باشیم

وی ادامه داد: در ساعات پایانی ماه مبارک رمضان فهم دو نکته ضروری است؛ باید اطمینان پیدا کنیم که آمرزیده از این ماه خارج شویم و یقین پیدا کنیم که از معنویات این ماه محروم نشده ایم و دوم آن است که برای اطمینان به آمرزش باید در ساعات پایانی این ماه تلاش کرده و دست و پا بزنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با اشاره به این که برخی اوقات حس می کنیم در حال راحت شدن از سختی ماه رمضان هستیم، اضافه کرد: این نگاه اهل ایمان نیست و به همین خاطر است که در روایات ما تأکید شده است که بعد از عید فطر تا شش روز انسان روزه بگیرد که به زودی ماه رمضان را فراموش نکنیم.

 

وی با بیان این که ماه مبارک رمضان برای ما ره توشه و ثمرات فراوانی داشته است، افزود: باید سعی کنیم این تجربه عرفانی ماه رمضان را حفظ کنیم که برای این امر توجه به چند امر ضروری است؛ نخست توجه به خوراک و شکم است، درست است که در غیر ماه رمضان خوردن جایز است ولی نباید همیشه شکم انسان پر باشد که در صورت پرخوری انسان از صفات رحمانی فاصله می گیرد.

 

از قرائت قرآن غافل نباشیم

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیة ابراز داشت: مورد دوم قرائت قرآن است؛ همچنانکه برخی در ماه رمضان تا روزی 10 جزء قرآن می خوانند سعی کنند این رویه را حفظ کرده و حداقل روزی چهل آیه همراه با تأمل و تدبر بخوانند چرا که قرآن کلام خدا و خواندن قرآن و تفکر آن گفت‌وگوی با خدا است، بنابراین این رویه مبارک را قطع نکنیم.

 

وی در ادامه توجه به دعا و مناجات را یکی دیگر از راهکارهای حفظ معنویات ماه رمضان دانست و خاطرنشان کرد: همه روزها ایام خدا است و ما در غیر ماه رمضان هم دعاهایی با مضامین بلند داریم که نباید از آن ها غافل باشیم؛ همچنانکه در ماه رمضان از دعا کردن و خواندن زیارات مخصوص غافل نبودیم از توجه به ادعیه ای همچون دعای کمیل، دعای توسل، زیارت جامعه کبیره و حتی دعای ابوحمزه ثمالی که در غیر ماه رمضان نیز وارد شده است روی گردان نباشیم.

 

کنترل زبان بعد از ماه رمضان

حجت الاسلام والمسلمین زینتی عنوان داشت: کنترل اعضا و جوارح که در ماه رمضان در آن سعی و تلاش داشتیم را بعد ماه رمضان ادامه دهیم به ویژه توجه به زبان داشته باشیم که روایت داریم از مجموعه 58 گناه بیش از 30 گناه مربوط به زبان است و در میان گناهان زبان از غیبت، تهمت و تمسخر دیگران برحذر باشیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: ماه رمضان، ماه حضور در محضر خدا بود که باید آن را حفظ کنیم و همیشه و در همه ایام سال خودمان را در پیشگاه خدا احساس کنیم که برای این امر باید حالت روحی و روانی خودمان را خدایی کنیم و از خدا هم بخواهیم این امر مبارک را در ما قرار داده و روز به روز بر آن افزایش دهد./1330/ت302/ی

ارسال نظرات