۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۴۳۶۸۳۴
حجت‌الاسلام ظهیری:

تکبر مقدمه انحراف در مسیر بندگی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تکبر مقدمه‌ای برای نرسیدن به عبودیت حقیقی است، گفت: عبودیت در حقیقت به معنای مطیع محض بودن است؛ بر این اساس در مسیر بندگی حقایقی وجود دارد که انسان از آن غافل است و شاید به نظر او به هیچ وجه مهم هم نباشد.
حجت الاسلام علی اصغر ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی‌اصغر ظهیری، ظهر امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد آیات قرآن را مقدمه برای دریافت معارف انسان از درگاه الهی دانست و گفت: برخی از انسان‌ها عابد هستند و این در حالی است که در حقیقت معنا عبد نیستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در تاریخ تجارب زیادی وجود دارد که در مسیر آن انسان عابد از مؤمن حقیقی غربال‌شده است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مصادیق این حقیقت تاریخی ابلیس است؛ بر این اساس روایات زیادی در معارف اسلامی به این حقیقت تأکید دارد.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به جایگاه شیطان در عرش الهی اظهار کرد: عدم درک صحیح از مقام عبودیت شیطان را مجبور به سرپیچی از فرمان الهی کرد؛ این در حالی است که شیطان در این مسیر به رتبه از عابدان طردشده از درگاه الهی تبدیل شد و مسیر تاریخی زندگی او تغییر کرد.

 

حجت‌الاسلام ظهیری با بیان اینکه خداوند متعال در آیه 12 سوره اعراف این حقیقت را برای حقیقت جویان تشریح فرموده است، اظهار کرد: در متن این آیه به‌صراحت مناظره خداوند متعال بیان‌شده است چنانچه که خداوند فرموده است«قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ یعنی خداوند متعال فرمود: آنگاه که تو را امر کردم چه چیز مانع شد که سجده نکردی؟ ابلیس گفت: من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از گل و آتش از گل بهتر است و تولّد یافته از بهتر، بهتر.»

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تکبر مقدمه‌ای برای نرسیدن به عبودیت حقیقی است، اظهار کرد: عبودیت در حقیقت به معنای مطیع محض بودن است؛ بر این اساس در مسیر بندگی حقایقی وجود دارد که انسان از آن غافل است و شاید به نظر او به هیچ وجه مهم هم نباشد.

 

حجت‌الاسلام ظهیری نورانیت قلب مؤمن در مسیر بندگی را روزی حلال توصیف کرد و گفت: بر اساس آیات و روایات اسلامی عوامل متعددی در وسعت روزی ذکر شده است که پایبندی به آن موجب افزایش روزی و رشد اخلاق و عواطف مردم در خانواده و جامعه می‌شود که مهم‌ترین آن تقوا و پرهیزگاری است.

 

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید«و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه»؛ بر اساس این آیه یکی دیگر از زمینه‌های افزایش روزی حلال استغفار به درگاه الهی است این در حالی است که رسول خدا(ص) در این زمینه فرموده‌اند«فراوان از خدا طلب آمرزش کنید که آن جلب روزی می‌کند.»/837/پ202/ی

ارسال نظرات