۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۳۶۸۴۴

موافقت دادگاه قانون اساسی یونان با تأسیس مسجد در آتن

دستور ساخت نخستین مسجد در آتن دیروز جمعه، ۱۸ تیر به تصویب دادگاه قانون اساسی یونان رسید.
یونان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، مشاجرات در مورد ساخت نخستین مسجد در آتن، دیروز جمعه، ۱۸ تیر با تصویب دادگاه قانون اساسی یونان مبنی بر ساخت آن به پایان رسید.


تأسیس این مسجد که در سال ۱۹۸۰ شروع شده بود، با ممانعت گروه‌های تندروی میهن‌پرستان و برخی از اعضای متعصب کلیسای ارتدوکس یونان متوقف شد.


نیکوس فیلیس، وزیر آموزش و پرورش و مسؤول امور دینی یونان گفت: دولت یونان به‌زودی ساخت مسجد و آرامگاه برای مسلمانان را شروع خواهد کرد.


ترکیه در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد ساخت مسجدی در آتن و تعیین مکانی برای قبرستان مسلمانان را به آنتونیو ساماراس، نخست‌وزیر یونان داد.


مقامات یونان قبلا نیز وعده افتتاح مجدد مسجد تاریخی «فتیه» را داده بودند که بنای آن به زمان عثمانی برمی‌گردد، اما این مسجد از سال ۲۰۱۵ به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. مقامات ترکیه قول داده بودند در صورت افتتاح این مسجد،  مدرسه مذهبی «هالکی سمیناری» مسیحیان در ترکیه را که در سال ۱۹۷۱ بسته شد، مجددا بازگشایی کنند.


آینده این مدرسه مسیحی در ترکیه هنوز نامعلوم است اما سیاست‌های اخیر دولت یونان در روابط خود با ترکیه پیشرفت مثبتی داشته است.


یونان یکی از کشورهای اروپایی است که  حدود ۳۰۰ هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند.


 آتن، تنها پایتخت اروپایی است که ساختمان و یا مؤسسات ویژه‌ای برای مسلمانان ندارد و مسلمانان به دلیل نبود مسجد، نماز خود را در داخل پارکینگ یا حیاط ساختمان‌ها اقامه می‌کنند./982/ب102/د

ارسال نظرات