۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۳۶۹۱۹

قیام سراسری سیاهان علیه پلیس نژادپرست آمریکا

اعتراضات علیه کشتار هدفمند سیاهان در آمریکا اکنون رنگ یک قیام سراسری به خود گرفته به طوری که نشریه نیویورک پست هشدار داده که با ادامه این وضعیت جنگ داخلی در راه خواهد بود.
پلیس آمریکا

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اعتراضات علیه کشتار هدفمند سیاهان در آمریکا اکنون رنگ یک قیام سراسری به خود گرفته به طوری که نشریه نیویورک پست هشدار داده که با ادامه این وضعیت جنگ داخلی در راه خواهد بود.

 

اسلحه در آمریکا حرف اول و آخر را می‌زند. از یک سو مردم یکدیگر را می‌کشتند از سوی دیگر پلیس مردم را می‌کشد. بر اساس گزارش  سازمان آمار آمریکا، 27 هزار و 390 مورد تیراندازی از اول سال 2016 تاکنون ثبت شده است که در نتیجه آن بیش از 70 هزار نفر کشته و 14 هزار و 607 نفر زخمی شده‌اند. براساس گزارش «واشنگتن پست»، پلیس آمریکا  نیز در همین مدت 491 تن را کشته است که اکثر این کشته شدگان سیاه‌پوست هستند.

 

اما قتل دو سیاه پوست طی روز‌های سه شنبه و چهار شنبه هفته گذشته اوضاع را در آمریکا به کلی دگرگون کرد و مردم به ستوه آمده از بی‌عدالتی و نژادپرستی را مجبور به استفاده از اسلحه کرد. به طوری که در تظاهرات پنج شنبه دالاس  یک تک تیرانداز سیاه پوست با تیراندازی به نیروهای پلیس 5 تن از آنها را کشت و 7 نفر دیگر را زخمی کرد.اما  کشته و زخمی شدن این 12 پلیس پایان ماجرای تیراندازی‌ها نبود. بعدها اعلام شد عامل تیراندازی یک سیاه‌پوست کهنه سرباز بود که کشته شد.

 

تیراندازی به 3 پلیس دیگر

ساعاتی پس از تیراندازی‌های دالاس خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که به حداقل سه مامور پلیس در سه شهر دیگر آمریکا هم تیراندازی شده است.این خبرگزاری گزارش داده که این سه تیراندازی در تنسی، میسوری و جورجیا انجام شده و سبب زخمی شدن سه افسر پلیس آمریکا شده است. مقامات آمریکایی تیراندازی به افسران پلیس در این شهرها را به اعتراضات علیه تبعیض نژادی مرتبط می‌دانند. حملات ضد نیروهای انتظامی و پلیس آمریکا در مناطق مختلف چنان گسترده بوده که بعد از حملات 11 سپتامبر بی‌سابقه گزارش شده است

 

اما  دست به سلاح شدن سیاهان چنان در آمریکا غیرمنتظره بود که نشریه آمریکایی «نیویورک پست» با ابراز نگرانی درباره وضعیت جاری در این کشور نسبت به «جنگ داخلی» در آمریکا هشدار داده است. این نشریه در تیتر صفحه اول خود درباره وقوع «جنگ داخلی» در آمریکا هشدار داده و در این باره ابراز نگرانی کرده است.

 

سرکوب اعتراضات

شلیک مرگبار به افسران پلیس در دالاس اما موجب نشد که آتش خشم مردم به ستوه آمده از نژادپرستی دولت آمریکا فروکش کند. هزاران آمریکایی عصر جمعه نیز  در شهرهای مختلف این کشور از جمله  آتلانتا، سان‌فرانسیسکو، فینیکس، فیلادلفیا و واشنگتن علیه اقدام خشونت‌بار پلیس علیه سیاهان تظاهرات کردند. در نیویورک نیز  تظاهرات علیه نژادپرستی از ترس انتقام گیری پلیس لغو شد. خبرگزاری رویترز نیز  گزارش کرد که معترضان خیابان‌های نیویورک سیتی، آتلانتا و فیلادلفیا را مسدود کردند.

 

بر اساس گزارش‌ها همزمان با ادامه اعتراضات در آمریکا، موج دستگیری‌ها در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد و نیروهای پلیس ده‌ها نفر را در این تظاهرات در سراسر آمریکا بازداشت کرده است. جوانان سیاه‌پوست آمریکایی در واشنگتن نیز  در اعتراض به خشونت پلیس مقابل وزارت دادگستری و کاخ سفید در واشنگتن تجمع کردند.

 

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اعتراضی دست‌نوشته‌هایی حاوی شعارهای «آیا درخواست عدالت  برای سیاه‌پوستان زیاده‌خواهی است؟»، «خشونت پلیس، تروریسم است»، «زمانی که عده‌ای تحت ظلم هستند، هیچ‌کس  آزاد نیست»، «بس است دیگر، بس است»، «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، «سفیدپوستان هم از این زندگی نکبت‌بار  خسته شدند» در دست داشتند.

 

اطلاعات جدید از عامل تیراندازی دالاس

بر اساس اعلام مقامات رسمی آمریکا «مایکا جانسون»، 25 ساله مهاجم تیراندازی دالاس  یک نظامی کارکشته بود که برای ارتش آمریکا در افغانستان خدمت می‌کرده است. در خانه این نظامی همه نوع سلاحی یافت شده مخصوصا وسائل و ابزارهای ساخت بمب. پلیس دالاس اعلام کرده در جستجو از محل سکونت مایکا جانسون، مواد منفجره، اسلحه و مهمات پیدا کرده است. به گفته پلیس مایکا همچنین مجلات مرتبط با تیراندازی و نبرد مسلحانه در خانه خود داشته است.

 

رئیس پلیس شهر دالاس در ایالت تگزاس گفت مایکا جانسون، مرد مسلحی که در درگیری با ماموران پلیس کشته شده پیش از مرگ تاکید کرده قصد کشتن سفیدپوست‌های نژادپرست به ویژه پلیس‌های سفیدپوست را داشته است.به گفته پلیس دالاس، مایکا پیش از مرگ در گفت‌وگو با یکی از ماموران پلیس که تلاش کرده بود با او مذاکره کند گفته بود از عملکرد پلیس و کشته شدن سیاه‌پوستان به دست پلیس بسیار ناراحت است102/ب3/998/.

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات