۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۷۱۳۰
استاد حوزه و دانشگاه:

غفلت، سرچشمه گناهان است

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی غفلت را یکی از عوامل مهم گناه برشمرد و گفت: بزرگ ترین غفلت، غفلت از خود است که تنها با تفکر از بین می‌رود.
فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم علی صفایی حائری به محور اصلی سوره حمد؛ یعنی صراط مستقیم اشاره کرد و افزود: برای رسیدن به محور و هدف سوره حمد؛ یعنی صراط مستقیم باید مراحلی را طی کرد که این مراحل به تعبیر استاد صفایی درون‌زا هستند و نیاز به محرک‌های بیرونی ندارند، البته ما از بیرون نیز تأثیر می‌پذیریم اما این تأثیرها مقدماتی هستند.

 

وی در ادامه مراحل صراط مستقیم را اینچنین نام برد: خلوت و توجه، فکر و شناخت معبود‌ها، عقل و سنجش آن‌ها، ملاک انتخاب، عشق و ایمان و انتخاب، جهاد و مبارزه، بلا و ضربه‌ها، عجز و اضطرار مراحلی هستند که استاد صفایی مراحل صراط مستقیم و عبودیت می‌دانند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌‌که هر شخصی تعریف خاصی از کلمه‌ها دارد، ابراز داشت: زمانی‌ که می‌خواهیم با نویسنده یا متفکری آشنا شویم بسیار مهم است که بدانیم واژه‌های خاص و علمی‌اش را به چه معنا استفاده کرده است. تفاوت مفهوم واژه‌ها گاهی باعث اشتباه می‌شود و سوء تفاهم به وجود می‌آورد.

 

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم به صراط مستقیم دست پیدا کنیم باید به افرادی که در کنار ما هستند توجه کنیم. خداوند در زمانی که می‌خواهد برای ما مسیری را مشخص کند همراهان و راهنمایان ما را نیز مشخص می‌کند تا آن مسیر را که بسیار سخت و دشوار است بتوانیم طی کنیم. این همراهان ضمن نشان دادن مسیر، موانع را نیز تذکر می‌دهند.

 

حجت الاسلام فیض‌آبادی به مرحله اول در صراط مستقیم اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) اولین مرحله را بیداری و آگاهی می‌دانند که از آن به عنوان مرحله بسیار مشکل یاد کرده‌اند. منشأ بسیار و شاید همه گناه‌ها غفلت است و بزرگترین غفلت، غفلت از خود است.

 

وی در ادامه تصریح کرد:‌ استاد صفایی مرحله اول را خلوت و توجه می‌دانند. شهید دستغیب درباره توجه انسان به خودش می‌گوید؛ ما در این عالم هرچه می‌گوییم و تفکر می‌کنیم متعلقات ما است اما هیچگاه به خود توجه نمی‌کنیم، مثلا می‌گوییم دفتر من، کتاب من، مقام من ولی هیچگاه خود (من) بررسی و نمی‌شود.

 

حجت الاسلام فیض آبادی به بیان تفاوت خلوت‌گزینی عارفانه با انزوا و افسردگی پرداخت و تأکید کرد: عده‌ای دچار افسردگی می‌شوند که باید با آن مقابله و درمانش کرد اما عده‌ای سکوت می‌کنند و در اعمال خودشان تفکر می‌کنند. تفکری که در روایات و آیات متعددی به آن تأکید شده است.

 

وی در ادامه افزود: اولین دلیلی که برای تفکر نکردن در خود وجود دارد خرده‌گیری‌هایی است که دیگران نسبت به ما انجام می‌دهند و انسان سالک را به انزواطلبی و دوری از جامعه متهم می‌کنند در حالی که آیات قرآن کریم و احادیث به تفکر تأکید و سفارش کرده است./202/862/ب1

ارسال نظرات