۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۳۷۱۴۱
مدیر حوزه علمیه مازندران:

غفلت از مقوله پژوهش مانعی بزرگ در مسیر تحول حوزه است

مدیر حوزه علمیه مازندران غفلت از مقوله پژوهش و اکتفا به آموزش را مانع پیشرفت حوزه ها خواند و گفت: حوزه بالنده حوزه‌ ای است که پژوهش محور باشد،
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه شورای علمی پژوهشی جشنواره استانی علامه حلی مازندران با اشاره به استقبال مناسب طلاب از این جشنواره استانی گفت: با توجه به این که مازندران نخستین میزبانی خود را در این باره تجربه می کند، اما شاهد ارسال مقالات و آثار متعددی از سوی طلاب حوزه به دبیرخانه این جشنواره بودیم.

 

وی با بیان این که تقویت پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح است، افزود: پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی از مهم ترین وظایف مراکز پژوهشی حوزه است.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه باید برای همه شبهات و سؤلات طرح شده در جهان امروز پاسخ منطقی و روزآمد داشته باشد، خاطرنشان کرد: وجود طلاب مستعد و مدیریت آگاه و برنامه ریز از لوازم دستیابی به اهداف پژوهشی در حوزه های علمیه است.

 

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: نیازسنجی و نیازشناسی مسائل تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه ضروری است و تحقیقات در حوزه ها باید هدفمند و براساس نیازهای جامعه انجام شود.

 

وی با اشاره به این که تعیین سمت و سوی پژوهش و کاربردی کردن آن باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، گفت: بررسی نیازهای روز حوزه های علمیه، جامعه و نظام اسلامی باید در اولویت کارهای تحقیقی طلاب و اساتید حوزه باشد.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که پایه و ‌اساس حوزه‌های علمیه از دیرباز، بر استنباط، اجتهاد و فهم فقیهانه دین و معارف ناب الهی استوار بوده و این رویه باید همچنان در حوزه ها ادامه پیدا کند، گفت: علمی که در مدارس علمیه تدریس می شود باید پژوهش محور باشد و به یقین توجه به پژوهش در کنار آموزش می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که برای ترغیب طلاب به پژوهش، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق امر پژوهش نخستین گام در انجام این امور است، گفت: ایجاد انگیزه و موضوعات پژوهشی از دیگر نکات مهم در ترغیب طلاب به امر پژوهش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام طاهری با تأکید بر ضرورت تقویت مهارت های پژوهشی طلاب، ابراز داشت: مهارت های پژوهشی باید در همه مدارس علمیه تقویت شود و با شناسایی نخبه های پژوهشی هر مدرسه و شناخت جایگاه و نیازهای آنها، کمک کنیم تا فعالیت های پژوهشی بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

 

وی، حضور در جشنواره های پژوهشی را فرصت مناسبی جهت تقویت مهارت های پژوهشی دانست و گفت: شرکت در جشنواره هایی همچون علامه حلی فرصت مناسبی برای ارتقاء سطح پژوهشی مدارس و ایجاد نشاط پژوهشی میان طلاب است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران غفلت از مقوله پژوهش و اکتفا به آموزش را مانع پیشرفت حوزه ها خواند و بیان داشت: حوزه بالنده حوزه ای است که پژوهش محور باشد، متأسفانه در مقطعی با مهجور ماندن پژوهش، حوزه های علمیه بر محور آموزش حرکت کردند که خوشبختانه امروز این رویکرد تغییر یافته و شاهد آموزش پژوهش محور در حوزه هستیم.

 

حجت الاسلام طاهری برطرف کردن موانع پژوهش در حوزه را بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: طلبه موفق فردی است که در کنار آموزش به پژوهش بپردازد، از این رو باید موانع پژوهش را برطرف کرد تا طلاب بتوانند گامی استوار و محکم در راستای فعالیت های پژوهشی بردارند.

 

وی ادامه داد: طلاب باید مهارت های لازم در حوزه پژوهش را کسب کنند و برای دستیابی به این مهم باید طلاب را به افقی رساند که علاقه مند به پژوهش شوند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران، تقویت باورهای طلاب در انجام کارهای پژوهشی را یکی از مهم ترین وظایف مدیران، اساتید و مسؤولان حوزه های علمیه دانست، گفت: خوشبختانه در طی سال های اخیر کاروان پژوهش مدارس علمیه  شتاب و رشد خوبی داشته و به دستاوردهای خوبی رسیده است و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

 

حجت الاسلام طاهری اظهار داشت: اگرچه پیشرفت حوزه ها در امر پژوهش چشمگیر بوده اما هنوز این میزان ترقی و پیشرفت در مقایسه با انتظارات اسلام و قرآن کریم و مطالبات دنیای معاصر و نسل جوان از حوزه و روحانیت کم است و همچنان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های چشمگیر پژوهشی که نمود آن را در تعدد کتب، نشریات و مقالات تخصصی ملاحظه می کنیم، علامت رشد و حیات حوزه های علمیه است.

 

حجت الاسلام طاهری تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم./950/202/ب2

ارسال نظرات