۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۳۷۲۸۹
از سلسله مصاحبه های شاعران استان قم؛

جهان‌بینی مهمترين عنصر گم شده ادبيات امروز

جهان‌بینی نداشتن شاعر و مولف و تقليد کردن و از روي دست هم نوشتن باعث اين افتضاح شده‌است، شاعر خودش را نمي‌نويسد، شاعر آنچه که باب دل ديگران است را مي‌نويسد و دل‌خوش شده به آفرين‌ها و به‌به‌هاي مخاطب. به‌نظرم فضاي مجازي مهم‌ترين آفت را به حوزه تاليف زده‌است.
سید محمدجواد میرصفی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم،‌سید محمدجواد میرصفی متولد 1369 خورشیدی است و مدتی‌ست که در محافل ادبی قم حضوری فعال دارد. علی‌رغم مدت نه چندان طولانی که از ورودش به مجامع ادبی می‌گذرد، موفقیت‌های چشمگیر داشته‌است. آثار او  برگزیده‌ی جشنواره‌های هنر و ادبیات محتشم، طنز مکتوب سوره، آفتاب خراسان، طلیعه‌ی ظهور، همسران اشک، دو دوره جشنواره طنز سوهان روح و جشنواره بین المللی غدیر بوده و در برنامه تلویزیون قندپهلو حاضر بوده‌است. میر صفی همچنین از جمله راه‌یافتگان به مرحله‌ی نهایی چهاردهمین جشنواره جوان سوره است. به همین مناسبت گفتگویی با او درباره این جشنواره و فضای ادبی کشور و قم داشته‌ایم.

 

چندمین بار است که در جشنواره شعر و داستان جوان سوره شرکت می‌کنید؟

براي بار دوم است که در این جشنواره شرکت مي‌کنم و هر دو مرتبه در بخش کلاسيک اين جشنواره جز پذيرفته‌شدگان نهايي و دعوت‌شدگان به اين جشنواره بودم.

 

شیوه‌ی برگزار جشنواره شعر و داستان جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خب طبيعتا جشنواره‌هاي اين‌چنينی مي‌تواند  به بروز استعدادهاي نو و تازه و همچنين به دلگرمي و تشويق شاعران جوان کمک کند، ضمن اينکه قرار گرفتن در جو چنین جشنواره‌هایي و آشنا شدن با پيشکسوتان و اساتيد و شاعران جوان شهرهاي ديگر مي‌تواند ديد جامع‌تر و کامل‌تري را به شاعران جوان بدهد.

 

آیا جلسات شعر و داستان حوزه هنری تاثیری در فضای ادبی استان داشته‌است؟

خب الحمدلله بخش ادبي و دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري قم خيلي فعال و جدي دارد کار مي‌کند و واقعا برنامه‌هاي مفيد و کارگشايي را برگزار کرده‌است. شايد شاهد مثال من هم تعداد دعوت‌شدگان به جشنواره جوان سوره است که بعد از استان تهران با آن حجم جمعيت استان قم بيشترين مدعو را دارد.

 

چه مسیری را برای رشد نوجوانان و علاقمندان به شعر پیشنهاد می‌کنید؟

شرکت در جلسات و محافل مفيد، مشورت گرفتن و کمک گرفتن از شاعران قديمي‌تر و اساتيد امر و داشتن روحيه‌ی نقدپذيري می‌تواند در پيشرفت سريع، کمک شاياني کند. صرفا اگر ما دو بیت شعر گفتيم و دو داستان نوشتيم و چهارتا به‌به شنيديم توقع نداشته باشيم که جهان به ما تعظيم کنند.

 

چرا ادبیات امروز ادبیاتی کلیشه‌ای شده‌؟ راه‌ برون رفت از این مسئله چیست؟

جهان‌بینی نداشتن شاعر و مولف و تقليد کردن و از روي دست هم نوشتن باعث اين افتضاح شده‌است، شاعر خودش را نمي‌نويسد، شاعر آنچه که باب دل ديگران است را مي‌نويسد و دل‌خوش شده به آفرين‌ها و به‌به‌هاي مخاطب.  به‌نظرم فضاي مجازي مهم‌ترين آفت را به حوزه تاليف زده‌است. راه برون رفت از اين مسئله این است که هر کس جهان شخصي خودش را پیدا کند. مهم ترين عنصر گم شده ادبيات امروز جهان‌بيني‌ست.

 

آیا مجموعه‌ای آماده چاپ دارید؟

نه. هنوز در ابتداي راهم و به نظرم خيلي راه دارم تا چاپ مجموعه‌اي که به محيط زيست آسيب نرساند./843/د101/ی

ارسال نظرات