۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۳۷۳۳۵

جاده جنگ به گذرگاه رسید

رمان «گذرگاه» به ادامه روند اتفاقات سری کتاب‌های «جاده جنگ» می‌پردازد و جلد اول این رمان مراحل اولیه انتشار را سپری می‌کند.
کتاب جاده جنگ

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، رمان 10 جلدی «جاده جنگ» نوشته منصور انوری که تا امروز 8 جلد از آن از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است، مزه شیرین موفقیت در جشنواره‌های ادبی را با برگزیده شدن در دوره چهاردهم جایزه «کتاب فصل» و هشمتین دوره جایزه «قلم زرین» چشیده و در نهایت با برگزیده شدن در چهارمین دوره جایزه جلال آل احمد که گرانترین جایزه تاریخ ایران در حوزه کتاب با 110 سکه تمام بهار آزادی است، رکورد کسب جوایز ادبی، از نظر ارقام جوایز را شکست.

 

در یک نگاه کلی، داستان این اثر، از روز سوم شهریور 1320 و ماجرای هجوم روس‌ها از شمال شرقی خراسان به ایران و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود و با پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پایان می‌‌رسد. البته در جلدهای میانی این مجموعه واقعه 15 خرداد 1342، فعالیت‌ مبارزاتی گروه‌های اسلامی، تظاهرات مردمی، پیروزی انقلاب اسلامی، خرابکاری های گروهک های ضد انقلاب در کردستان هم به تصویر ‌کشیده می شود.

 

 

نویسنده درباره تقسیم حوادث داستانی در جلدهای 10 گانه اثر خود به نکته اشاره کرده که 7 جلد نخست این اثر به جریان حضور روس ها در ایران اختصاص دارد و در جلدهای بعدی حادثه 15 خرداد 1342، مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی و چگونگی آغاز و پایان جنگ تحمیلی مد نظر قرار می گیرد.

 

قهرمانان اصلی داستان دو شخصیت مرئی و نامرئی هستند که در واقع این دو شخصیت دوست هستند و وقتی روس ها به ایران حمله می کنند شخصیت نامرئی به نام "مرگان" در ابتدای هجوم متفقین به مدت 9 ساعت و به تنهایی در تنگه باج‌گیران این جاده با آنها مبارزه کرده است. این شخصیت که نامرئی است شروع به ضربه زدن به منافع روس ها می کند.

 

شخصت مرئی هم یک سرجوخه ژاندارمری با نام سیدرضا شریفی است که به یک افسر زن تاجیک که در ارتش روسیه خدمت می کند علاقمند می شود. این خانم که عالیه نام دارد دانشجوی پزشکی است که در ارتش خدمت می کند و بعد با هم فرار می کنند. سید رضا 35 سال از کشور خارج می‌شود و به این بهانه، در قسمتی از رمان حضور ندارد و دوباره در روز‌های آغاز جنگ تحمیلی در حالی که پیرمردی است به ایران برمی گردد و به خرمشهر می‌رود و مجددا به داستان بازمی‌گردد. در مجموع، شخصیت‌پردازی نامریی و انتخاب نام مَرگان برای قهرمان این رمان که مانند روح در تمام نقاط حاضر بوده و حس مرگ‌آور برای سربازان روسی به همراه داشته، یکی از نقاط مثبت رمان جاده جنگ است. علاوه بر این دو شخصیت مرئی و نامرئی، در حدود 100 شخصیت دیگر هم در این مجموعه وجود دارد که به فراخور زمان وارد صحنه می شوند.

 

اغلب موضوعات رمان جاده جنگ واقعی و مستند است. فقط در ابتدای رمان به دلیل کمبود اسناد این رقم کاهش یافته ولی با این حال 50 تا 60 درصد واقعیت این دوره باز هم واقعی است و به همان صورتی که در تاریخ آمده دراین رمان آمده است. در واقع استخوان بندی اصلی رمان واقعی و مستند است و می توان این رمان را خلاصه ای از نیم قرن حوادث و رویدادهای ایران دانست. فضای اصلی این رمان هم کل کشور است اما با توجه به حوادثی که در دوره جنگ جهانی دوم و با تجاوزات روسیه به خراسان روی داد این رمان از خراسان شروع می شود و به خراسان هم ختم می شود. درباره عنوان رمان جاده جنگ هم، نکته اصلی اشاره ای است به استفاده ای که متفقین در زمان جنگ جهانی دوم از موقعیت استراتژیک ایران کردند و مهمات و ادوات نظامی را برای کمک به روس ها از این جاده شاهرود به روسیه فرستادند و عملا این جاده به پل پیروزی متفقین در این جنگ منجر شد. بعدها دوباره این جاده نقش مهمی در دوره انقلاب ایفا کرد. در واقع این جاده کنایه و نمادی است از اینکه جنگ هیچ گاه تمام نمی شود و ادامه دارد.

 

شباهت‌هایی میان رمان «جاده جنگ» نوشته منصور انوری و رمان «برباد رفته» نوشته مارگارت میچل دیده می‌شود که به نظر می رسد به دلیل موقعیت‌های زمانی و مکانی و همچنین ادبی تر بودن رمان بر باد رفته، نویسنده رمان جاده جنگ سعی کرده به عنوان الگوی نگارشی خود گوشه چشمی هم به رمان به یادمادنی مارگارت میچل داشته باشد.

 

اگرچه مجموعه جاده جنگ سوژه اصلی و یکسانی را در تمام جلدها دنبال می‌کند، اما هر جلد از داستان مستقلی برخوردار است که می ‌توان درباره هر یک از آن‌ها به صورت مستقل نظر داد. منصور انوری در رمان جاده جنگ از زوایای گوناگون به حوادث تاریخی پرداخته که در کتاب‌های دیگر کمتر به چشم می ‌خورد. او توانسته به خوبی آن‌ها را در این مجموعه انعکاس دهد و جذابیت‌های بسیاری را برای مخاطب ایجاد کند.

 

البته اغلب رمان‌ها از آغازی تکراری برخوردارند که این تکرار در رمان جاده جنگ دیده نمی ‌شود. به ویژه نقطه آغاز جلد سوم که زیبا و نوآورانه و با وصف فضای قهوه‌خانه‌های جاده مشهد- قوچان که پاتوق روس‌ها بوده، نوشته شده و نویسنده پرداخت مناسبی از افراد حاضر در این قهوه‌خانه‌ها و گرایش‌های آن‌ها ارایه داده است. با این حال، اگرچه این اثر از روایت خطی برخوردار است، اما به دلیل برخی از ریزه‌کاری‌ها مانند برگشت به عقب و زندگی شخصیت‌های قصه در طول رمان، برخی از حوادث به عنوان خرده داستان روایت شده‌اند. یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که داستان‌نویس معمولا امری ذهنی را توصیف می‌کند، اما به امور عینی نیز نیازمند است.

 

گزارش‌های دقیق و برخی از توصیف‌های انوری در رمان جاده جنگ گویای مطالعه‌ حاشیه‌ای است. در مجموع، رمان جاده جنگ در سبک کلاسیک نوشته‌ شده است و به دلیل به تصویر کشیدن برهه‌های تاریخی کشور در قالب مجموعه‌ای به هم پیوسته، برای بزرگسالان، تاریخ‌خوانی و برای جوانان جذابیت قهرمانان را همراه دارد.

 

ادامه رمان «جاده جنگ» با عنوان «گذرگاه»

جلد اول رمان «گذرگاه» که به ادامه روند اتفاقات سری کتاب‌های «جاده جنگ» می-پردازد، مراحل اولیه انتشار را سپری می‌کند.

 

منصور انوری مؤلف این اثر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سوره مهر می‌گوید: سری دوم با اتفاقات پیش از پانزده خرداد 1342 و رحلت آیت الله بروجردی شروع می‌شود و به دنبال آن به مسایل پیروزی انقلاب، غایله گروهک‌ها، دفاع مقدس، پایان جنگ تحمیلی و آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پرداخته می‌شود.

 

وی در مورد استقبال از سری «جاده جنگ» توضیح داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در مورد محبوبیت این اثر به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از افراد به خواندن ادامه این سری داستانی علاقمند هستند و پیش بینی می‌شود که سری دوم نیز با استقبالی همچون سری اول روبه‌رو شود.

 

انوری در حال حاظر مشغول نگارش جلد دوم رمان «گذرگاه» می باشد و می‌گوید: با توجه به حجم مطالب و جذابیت جزئیات تاریخی پیش‌بینی می‌شود بخش دوم این اثر مشتمل بر 10 الی 12 جلد باشد.

 

منصور انوری برگزیده جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد در پایان خاطرنشان کرد: فکر می کنم تا این قسمت از کتاب به خوبی توانسته‌ام نظر مخاطبمان را جلب کنم و امیدوارم بتوانم در آینده نیز رضایتمندی را در خوانندگان این اثر ببینم.

 

وی در ادامه افزود: در بخش دوم «جاده جنگ» یک سری شخصیت‌های اصلی که در 10 جلد اول وجود داشته اند نیز وجود دارند، همچنین برخی از شخصیت‌ها در فضای کاملا جدید وارد داستان می‌شوند که می‌توان به شهید کلاهدوز و سایر شهدا در این برهه از زمان اشاره کرد.

 

انوری با اشاره به این که بخش دوم جاده جنگ بیشتر بر اساس مستندات تاریخی به نگارش در خواهد آمد، گفت: بخش دوم جاده جنگ بر اساس مستندات تاریخی ولی در قالب داستان به نگارش در خواهد آمد و برخی از صحنه‌ها خیالی است ولی از الگوهای واقعی بهره گرفته شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات