۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۳۷۶۷۲
آیت الله مظاهری:

مبارزه منفی بهترین راه نهی از منکر گناهکاران است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: مبارزه منفی یعنی انسان با شخص گناهکار رفت و آمد نکند، خرید و فروش انجام ندهد و از ازدواج دختران خودش با پسران او و پسران خودش با دختران او جلوگیری کند.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: اگر مبارزه منفی در جامعه فراگیر شود، یک بد حجاب و لااُبالی هم باقی نخواهد ماند.

 

وی با مرور کردن مبحث روز گذشته که راجع به تفسیر سوره عصر بود، افزود: مصادیق امر به معروف و نهی از منکر این است که انسان با شخص گناهکار رفت و آمد نکند، خرید و فروش انجام ندهد و از ازدواج دختران خودش با پسران شخص گناهکار و پسران خودش با دختران شخص گناهکار جلوگیری کند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه صد و هجدهم سوره توبه که می فرماید «وَعَلَى الثَّلاثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الأرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلا إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»، تصریح کرد: زمانی که در جنگ تبوک چند تن از افراد سرشناس پیامبر(ص) را همراهی نکردند و بعد از اتمام جنگ به استقبال پیامبر(ص) و اصحاب آمدند، پیامبر(ص) به اصحاب فرمودند «با آن ها سرد برخورد کنید تا بدین واسطه از کار اشتباهی که انجام دادند، پشیمان شوند».

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در نتیجه گیری این واقعیت تاریخی، گفت: وقتی این افراد سرشناس، سردی برخورد پیامبر(ص) و اصحاب را دیدند، از روی ناچاری توبه کردند و به جمع اصحاب بازگشتند.

 

وی تبیین کرد: به رفتاری که پیامبر(ص) از خود نشان دادند و اصحابشان را به آن ترغیب کردند، مبارزه منفی می گویند، رفتاری که اگر در جامعه ما فراگیر شود، یک بد حجاب و لااُبالی هم باقی نخواهد ماند.

 

حضرت آیت الله مظاهری به تفسیر آیات سوره همزه پرداخت و شرح داد: سوره مبارکه همزه از معدود سوره هایی است که از قهر و غضب خداوند سرچشمه گرفته و در آن سه گناه بسیار حساس بیان شده است.

 

این مرجع تقلید اذعان کرد: یکی از سوره هایی که از نظر عذاب بسیار بالا است همین سوره همزه است چرا که معمولاً بعد از آیاتی که خداوند راجع به عذاب صحبت می کند، آیات رحمت آمده و هرگاه آیات رحمت آمده، خداوند بلافاصله آیات عذاب را نازل کرده تا حالت خوف و رجاء حفظ شود، ولی در سوره همزه تنها از آیات عذاب استفاده شده است.

 

وی با اشاره به آیات اول و دوم سوره همزه که می فرماید «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِی جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ»، افزود: سه چیز در این آیات مذمت شده است، نخست همزه، دوم لمزه و سوم دنیا طلبی افراد.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تبیین مفهوم واژه «وَیلٌ»، گفت: این واژه دو مفهوم دارد، نخستین مفهوم که در فارسی هم مرسوم است و در هنگامی که یک نفر کار اشتباهی انجام می دهد بکار برده می شود کلمه وای است و دومین معنای آن که در روایات معصومین(ع) به آن اشاره شده، چاه عمیقی در جهنم است که به اشخاص خاصی اختصاص دارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با تفسیر کردن دو واژه «هُمَزَه و لُمَزَه»، تشریح کرد: «هُمَزَه» یعنی غیبت کردن و «لُمَزَه» یعنی عیب جویی کردن از دیگران، دو گناهی که عموم مردم به آن مبتلا هستند و تصور این که چنین عذابی برای آن گفته شده، واقعاً سخت است.

 

وی در پایان توضیح داد: آیه اول سوره مبارکه همزه سخن چینی و آبرو بردن را نیز خواه ناخواه شامل می شود، این گناهان بزرگ متأسفانه در بین مردم شهرت بالایی پیدا کرده است، امیدوارم خداوند هر کسی که به این گناهان مبتلا است را به زودی زود نجات دهد و ما را نیز از ابتلای به این گناهان حفظ کند./201/867/ب1

ارسال نظرات