۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۳۸۰۳۱

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

وقف بیش از 2000 جلد قرآن کریم برای مجالس و محافل قرآنی، صدور 3317 گواهینامه حفظ قرآن کریم در استان، ثبت وقف میلیاردی در شهرستان تربت حیدریه، توزیع 1509 بسته غذایی بین نیازمندان در ماه مبارک رمضان و ثبت دو وقف جدید با نیت قرآنی در جغتای عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، علی حدادی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تایباد بیان کرد: نیکوکار خیراندیش محمد ابراهیم تنهایی پدر شهید حسن تنهایی یک قطعه زمین، جهت احداث حسینیه شهید حسن تنهایی وقف کرد.

 

وی تصریح کرد: این واقف خیراندیش، یک قطعه زمین به مساحت 320 متر مربع به ارزش 550 میلیون ریال وقف کرد.

 

این مقام مسؤول اظهار داشت: بر اساس نیت واقف این زمین برای ساخت حسینیه و اجرای فعالیت های قرآنی مذهبی و فرهنگی شهرستان باخرز و حومه آن به ثبت رسیده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه تایباد با ابراز خرسندی از ثبت 3 وقف در سال 95 عنوان کرد: امیدواریم خیرین همچنان ما را در راستای وقف با توجه به نیازهای شهرستان با کارکردهای مختلف یاری کنند.

 

ثبت نخستین وقف خلیل آباد در سال 95

علیرضا سبحانی افزود: نیکوکار خیراندیش نوروز علی طهماسبی یک قطعه زمین، جهت احداث نرجسیه روستای نصرآباد خلیل آباد وقف کرد.

 

وی تصریح کرد: این واقف نیک اندیش، یک قطعه زمین به مساحت ۴۶۲/۵ مترمربع به ارزش ۳۵۰ میلیون ریال وقف کرد.

 

این مقام مسؤول اظهار داشت: از محل این وقف، براساس نیت واقف برای احداث نرجسیه استفاده خواهد شد که امیدواریم بتوانیم با فرهنگ سازی مناسب از همه ظرفیت های وقف به درستی استفاده کنیم.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل آباد با ابراز خرسندی از ثبت ۱۷ وقف در سال ۹۴، عنوان کرد: امیدواریم درسال جاری هم بتوانیم در راستای ایجاد وقف های جدید مطابق با نیازهای جامعه با کارکردهای مختلف، گام موثری برداریم.

 

بیش از 2000 جلد قرآن کریم وقف مجالس و محافل قرآنی شد

جعفر حسینی کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در حاشیه محافل قرآنی برگزار شده در استان بیش از 2000 جلد قرآن کریم از سوی خیرین وقف محافل و مجالس قرآنی شد.

 

وی افزود: حجج الاسلام حسین مظلوم و علی کرمی و حسین حوصله به عنوان کارشناسان و مشاورین وقف با حضور در این محافل به مشاوره وقف و سخنرانی درباره جایگاه و اهمیت وقف پرداختند.

 

حسینی با اشاره به اینکه تعدادی از محافل و مجالس قرآنی در مناطق محروم تقاضای دریافت قرآن را دارند، تصریح کرد: قرآن های وقف شده پس از بررسی درخواست ها به مناطق مربوط ارسال می شود.

 

مسؤول امور قرآنی اداره کل اوقاف استان با اشاره به برپایی غرفه اوقاف در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، اظهار کرد: در این غرفه نیز با حضور حجت الاسلام حوصله ضمن مشاوره وقف به مراجعه کنندگان، طرح وقف قرآنی نیز اجرا شد.

 

وی افزود: در حاشیه 7 روز برگزاری نمایشگاه 282 جلد قرآن کریم وقف مجالس و محافل قرآنی شد.

 

کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف اضافه کرد: بیشترین وقف قرآن مربوط به شهرستان داورزن با وقف 334 جلد قرآن کریم می باشد.

 

حسینی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بیش از 70 محفل قرآنی در مشهد و شهرستان های خراسان رضوی برگزار شد، گفت: این محافل قرآنی در مشهد و شهرستان ها با حضور اساتید، حافظان و قاریان بین المللی قرآن کریم از ایران، افغانستان، مصر، لبنان برگزار شد و از استقبال خوبی از سوی مردم قرآنی خراسان رضوی مواجه شد.

 

گفتنی است طرح وقف قرآن ابتکاری است که از سال گذشته از سوی اوقاف در حاشیه مجالس قرآنی اجرا می شود.

 

ثبت دو وقف جدید با نیت قرآنی در جغتای

احمد محمدیان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای  گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان دو وقف جدید با نیت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در شهرستان جغتای به ثبت رسید.

 

رئیس اداره اوقاف شهرستان جغتای افزود: نیکوکار خیراندیش محمود شهرستانکی یک قطعه زمین به مساحت 190 مترمربع به ارزش 5 میلیون ریال را جهت توسعه و ترویج فرهنگ وقف قرآن کریم در روستای ابویسان وقف کرد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: خیز نیک اندیش نورالله رستمی یک باغ پسته به مساحت ۱۳۰۰متر مربع به ارزش ۲۷۰ میلیون ریال را جهت امور فرهنگی، قرآنی در روستای محمدآباد وقف کرد.

 

محمدیان با اشاره به اینکه این وقف ها بیست و دومین و بیست و سومین وقف شهرستان جغتای در سال 95 است، گفت: سال گذشته 47 وقف جدید در شهرستان جغتای به ثبت رسید.

 

گفتنی است شهرستان جغتای یکی از شهرستان های پیش رو در ایجاد وقف جدید است و امسال نیز مانند سال گذشته خیرین جغتای با ایجاد وقف های جدید بیشترین وقف در بین  شهرستان ها را به خود اختصاص دادند.

 

توزیع 1509 بسته غذایی بین نیازمندان در ماه مبارک رمضان

به همت خیرین و هیأت امنا و خادمین بقاع متبرکه از محل برخی موقوفات مرتبط 1509 بسته غذایی در ماه مبارک رمضان در بین نیازمندان 5 شهرستان خراسان رضوی توزیع شد.

 

بر اساس این گزارش این بسته ها حاوی اقلام مورد نیاز خانوار شامل گوشت، برنج، روغن، خرما، ماکارونی، رب، عدس، مرغ، قند، چای و شکر است.

 

توزیع  اکثر این بسته ها در شب ولادت امام حسن(ع) کریمه اهل بیت و شب های قدر انجام شد.

 

در مشهد 265 بسته غذایی تهیه شده از محل موقوفات مرتبط در بین نیازمندان حاشیه شهر مشهد توزیع شد.

 

این گزارش می افزاید 120بسته در تایباد، 186 بسته در قوچان، 550 بسته در سبزوار و 382 بسته در نیشابور در بین نیازمندان توزیع شد.

 

گفتنی است بخشی از توزیع بسته های غذایی در شهرستان نیشابور به همت هیأت امنا و خادمین بقاع متبرکه امامزاده یحیی(ع) باغشن و امامزاده سید یحیی(ع) روستای زیارت و بخشی از تهیه و توزیع بسته های غذایی در مشهد به همت هیأت امنا و خادمین بقعه سیدمحمد(ع) مشهد انجام شده است.

 

ارزش این بسته های غذایی بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون ریال برآورد شده است.

 

3317 گواهینامه حفظ قرآن کریم صادر شد/حافظان گنابادی موفق ترین شهرستان در زمینه حفظ قرآن

جعفر حسینی مسؤول طرح تربیت حافظان قرآن کریم خراسان رضوی گفت:  گواهینامه حافظان طرح تربیت حافظان قران کریم  در 10 رشته حفظ ترتیبی و موضوعی قرآن صادر شد.

 

حسینی با بیان اینکه آزمون کتبی و شفاهی این طرح در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، افزود: در آزمون سال گذشته 6384 نفر حضور یافتند که از میان این نفرات 3317 نفر موفق به اخذ گواهینامه شدند.

 

وی با بیان اینکه قران آموزان با کسب حدنصاب نمره 70 موفق به اخذ گواهینامه می شوند، تصریح کرد: مشهد با صدور 1528 گواهینامه بیشترین صدور گواهینامه را دربین شهر استان داراست.

 

مسؤول طرح تربیت حافظان قرآن کریم گفت: بیشترین شرکت کنندگان در رشته حفظ جزء 30 در آزمون طرح ملی حفظ حضور یافتند و 40 درصد گواهینامه ها مربوط به این رشته می باشد.

 

حسینی موفق ترین شهرستان را گناباد معرفی کرد و افزود: 81 درصد شرکت کنندگان در آزمون موفق به اخذ گوهینامه شدند.

 

وی تصریح کرد: 75 درصد گواهینامه صادر شده مربوط به بانوان قرآنی استان است.

 

گفتنی است آزمون طرح تربیت حافظان قران کریم استان سال 95 همزمان با سراسر کشور اسفند ماه برگزار می شود.

 

ثبت وقف میلیاردی در شهرستان تربت حیدریه

دومین وقف جدید در سال 95 شهرستان تربت حیدریه از سوی واقف خیر اندیش عباسعلی رمضان زاده منظری به ثبت رسید.

 

براساس این گزارش این وقف شامل شش دانگ عرصه و اعیان یک واحد مسکونی و چهار واحد تجاری در شهرک ولی عصر شهر تربت حیدریه است.

 

این موقوفه با نیت صرف در امور خیریه شهرستان وقف و ارزش آن 5 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

گفتنی است سال گذشته 25 وقف جدید در شهرستان تربت حیدریه به ثبت رسیده است که وقف زمینی به مساحت 173 هزار و 996 متر مربع به ارزش سه میلیارد ریال به نیت ایجاد حوزه علمیه امام صادق(ع) در روستای علاقه  توسط 26 خیر نیک اندیش روستای های "علاقه و عسگرد" یکی از بزرگترین وقف های سال 94 می باشد.

 

ثبت وقف جدید در شهرستان نیشابور

جعفر نوائیان سررود، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های نیشابور و فیروزه گفت: ششمین وقف در سال جاری از سوی واقف خیراندیش محمد حسین فخریان ثبت شد.

 

نوائیان گفت: ارزش ریالی وقف صورت گرفته 50 میلیون ریال می باشد که شامل یک قطعه زمین در حدود سه هزار مترمربع به همراه یک ساعت آب از چاه عمیق کلاته حبشی است.

 

نوائیان نیت واقف خیراندیش را صرف اطعام و امورخیریه در روستای فخریه اعلام کرد.

 

در پایان یادآور می شود که با ثبت این وقف ششمین وقف شهرستان نیشابور در سال جاری در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ثبت گردید.

 

با حضور دو چهره قرانی دهه 70 و 90 محفل "نسل قرآن" برگزار شد

همزمان با اختتامیه طرح ضیافت الهی و محافل قرآن در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه خراسان رضوی عصر امروز با حضور دو چهره قرآنی دهه 70 و 90 برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش در این محفل قرآنی گفتگو با حجت الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی و محدثه وحیدی نخبه های قرآنی دهه 70 و 90 انجام شد.

 

این گزارش می افزاید در این محفل نورانی که همراه با تجلیل از نخبگان و خادمان قرآنی است، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی  به سخنرانی پرداخت.

 

گفتنی است در ماه مبارک رمضان قریب به 80 محفل انس با قرآن با حضور اساتید برجسته و حافظان و قاریان بین المللی از ایران، افغانستان، لبنان و مصر  و 37 دوره جزء خوانی قران کریم در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان برگزار شد.

 

این مراسم به همت شهرداری مشهد، موسسه فرهنگی شهرآرا و اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد./303/930/ب1

ارسال نظرات