۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۳۸۵۱۷

رمان «سیاسر»در حوزه هنری قم نقد شد

رمان «سیاسر»نوشته‌ی محمد حسین محمدی نویسنده‌ی افغان در حوزه هنری قم نقد و بررسی شد.
رمان سیاسر

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، صبح پنجشنبه 24 تیرماه 1395جلسه نقد و بررسی رمان«سیاسر» نوشته‎ی محمد حسین محمدی، نویسنده‌ی افغان با حضور دو منتقد ادبی علی اصغر عزتی‌پاک و ریحانه بیانی برگزرا شد. در ابتدای این جلسه که در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد، عزتی‌پاک «سیاسر» را یک رمان ناتورالیستی مدرن خواند که نشان دهنده‌ی تاثیر جنگ بر دور نمودن بشر از جنبه‌ی انسانی‌اش است. وی همچنین واکنش‌های شخصیت پدر در این رمان را نتیجه‌ی بیچارگی و استیصال او در شرایط حاضر دانست.

 

نویسنده‌ی رمان «آواز بلند» در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در این کتاب قصه به معنای کلاسیکش وجود ندارد و دنبال کردن داستان توسط مخاطب فقط به خاطر جذابیت وضعیت شخصیت است.»

 

وی در ادامه گفت: کتاب حتی فاقد طرح و توطئه است و شاید بتوان آن را یک ضد داستان دانست.

 

مدیر بخش داستان انتشارات شهرستان ادب متذکر شد: «این موارد به علت تجربه‌گرا بودن نویسنده است نه عدم اطلاع او از مسائل فنی داستان.»

 

وی فضاسازی در این کتاب را مثال‌زدنی و به یاد ماندنی دانست و گفت: «در وجه کلی من این داستان را نمادین می‌دانم که البته این موجب کاستن از باورپذیری آن شده‌است.»

 

عزتی‌پاک، انتخاب زاویه دید راوی را در این داستان ستود چرا که شخصیت داستان به قدری فرو خورده‌است که زبانی برای روایت خود ندارد و گویا وجدان اوست که او را خطاب قرار داده‌است. از طرفی او کتاب را گزارشی از یک وضعیت خواند که شخصیت گیر افتاده در این وضعیت، نه تنها در نمود بیرونی واکنشی به وضعیتش نشان نمی‌دهد حتی در درون و خیالش هم عصیانی نسبت به وضعش مشاهده نمی‌شود به جز چند مورد محدود که گاهی رویایی و خیالی از ذهنش می‌گذرد.»

 

این منتقد ادبی دید نویسنده نسبت به شخصیت پدر را بدبینانه خواند و گفت نویسنده او را در حد یک تیپ باقی گذاشته‌است. همچنین او زبان نویسنده را فاقد گزندگی و تاثیر بیدارکنندگی دانست زیرا که انفعال در شخصیت، تنها موجب ایجاد حس ترحم در خواننده شده‌است.

 

دیگر منتقد این نشست، ریحانه بیانی نیز به شرحی کلی در رابطه با رمان و رابطه‌ی آن با دیگر رمان نویسنده یعنی «از یاد رفتن» پرداخت و به نمونههایی از فضاسازی‌های موفق و زیبای آن اشاره کرد. این نویسنده و منتقد افغان تاکید کرد: نویسنده در مواردی فقط به تن و جسم شخصیت اکتفا کرده‌است و حتی آرزو و خاطره هم در شخصیت مرده است.

 

در ادامه محمد حسین محمدی نویسنده‌ی رمان «سیاسر» زبان را مسئله‌ی بسیار مهمی در رویکردش به رمان و ادبیات خواند و به لزوم گسترش زبان فارسی تاکید کرد.

 

در پایان جلسه نیز معصومه امیری، طاهره میرزایی و سمیه کابلی داستان‌نویسان افغان به داستان‌خوانی پرداختند. نشست نقد و بررسی رمان «سیاسر»به همت حوزه هنری قم و کانون ادبی کلمه برگزار شد./843/د102/ی

ارسال نظرات