۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۳۸۵۴۶
تحلیلگر مسائل سیاسی:

کودتای ترکیه خوش خدمتی غرب به اردوغان است

تحلیلگر مسائل سیاسی کودتای ترکیه را خوش خدمتی غرب به اردوغان پس از اعلام برقراری روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی برشمرد.
ترکیه و اسرائیل

دکتر جبار سعیداوی، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به ابهامات مهم کودتای ترکیه و بیان اولویت منافع امپریالیستی و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه خاطرنشان کرد: افت شدید محبوبیت پیش از کودتا و شکست های پی در پی منطقه ای اردوغان به ویژه در سوریه، شکست در تأمین امنیت به عنوان اصلی ترین رکن پیشرفت اقتصادی ترکیه و مهار قومیت های معارض همچون کردها و علوی ها از عوامل احتمالی شکل گیری کودتا است.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تجدید انتخابات اخیر کشور ترکیه، کاهش جدی محبوبیت حزب عدالت و توسعه و بازداشت معترضان به انتخابات گفت: این اقدامات همزمان با از سرگیری برقراری روابط با رژیم صهیونیستی انجام این کودتا را با سؤالات و ابهامات جدی مواجه می سازد.

 

وی مشخص نبودن عهده دار انجام کودتا، عدم دخالت سران ارتش در آن، عدم بازداشت رییس جمهور و نخست وزیر و مقامات عالی رتبه پیش از آغاز کودتا، عقب نشینی ارتش از رسانه ملی، مشاهده اهداف صوری و نمایشی همچون بمباران بی هدف بخش هایی از پارلمان را از ابهامات جدی مرتبط با کودتا دانست.

 

سعیداوی در ادامه با بیان حالت نمایش نامه ای این کودتا و احتمال سناریونویسی سناریونویسان انقلاب ها و کودتاهای رنگی برای این کودتا تصریح کرد: برکناری دو هزار و 745 قاضی در روز بعد از کودتا از دیگر ابهامات این کودتا و گویای آن است که این سناریوی کودتا پیش بینی شده و گام به گام در حال اجرا شدن است.

 

وی عدم به عهده گرفتن کودتا از سوی شخص و یا حزب خاص را نشان دهنده بی صاحب بودن آن دانست و اظهار داشت: این موارد ابهامات جدی درباره کودتا ایجاد می کند و این اقدامات ما را به طراحی ساختگی کودتا برای تثبیت حزب حکومت عدالت و توسعه سوق می دهد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: این کودتا با همکاری غرب و ناتو برای حمایت از اردوغان ضعیف و فاقد محبوبیت و تبدیل آن به قهرمان ملی و پیروز صورت گرفت و این خوش خدمتی غرب و ناتو در جهت پذیرش عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی اردوغان است./9456/302/ب3

ارسال نظرات