۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۴۳۸۵۵۹
حجت الاسلام سرلک آسیب‌‌شناسی کرد؛

فضای مجازی و تأثیر آن بر روابط اعضای خانواده

کارشناس مسائل دینی به بررسی آثار و آسیب‌های فضای مجازی در خانواده‌ها پرداخت و گفت: بسیاری از اعمال و گناهان در فضای مجازی سبب از بین بردن آبروی انسان در درگاه الهی می‌شود.
حجت الاسلام علی سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس مسائل دینی و خانوادگی، ظهر امروز، در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج سیما، منشأ صفت خودشیفتگی را ناشی از سوء مدیریت صفات پسندیده در انسان بیان کرد و گفت: خودشیفتگی سبب توقف رشد و پیشرفت انسان در تمام فعالیت‌ها و زمینه‌های علمی، معنوی و اقتصادی می‌شود.

 

حجت الاسلام سرلک با بیان این که افراد خودشیفته ارتباط مناسبی با اطرافیان خویش ندارند، گفت: آدمی‌ها خودکامه رفتار منطقی با دیگران ندارند و مناسب است با برخورد با این افراد خودکامه آنها را به حسن خویش توجه دهیم و در ادامه اشتباهات آنها را گوشزد کنیم.

 

این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) آمده است که زکات حسن، زیبایی فروتنی است و خودشیفتگی به سبب دوری از درگاه خداوند به وجود می‌آید.

 

حجت الاسلام سرلک در ادامه سخنانش به آثار مخرب اوهام و خیالات گناه در انسان اشاره کرد و گفت: فعالیت شیطان تصویرسازی گناهان در ذهن انسان است و تصاویر و فیلم‌های مستهجن سبب به وجود آمدن فکر و خیال گناه و خطورات شیطانی در ذهن انسان می‌شود، هرچند فکر گناه در اسلام حرام نیست، اما سبب ایجاد زمینه‌های برای انجام گناه این عمل در واقعیت و خارج از ذهن می‌شود.

 

وی به برخی از دعاها و اذکار برای رفع اوهام و خیالات اشاره کرد و گفت: ذکر صلوات، «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ»  و «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» از اذکاری مؤثر برای رفع خطورات شیطانی است.

 

حجت الاسلام سرلک در بخش دیگر از سخنانش به بررسی آسیب‌شناسی فضای مجازی در خانواده و تأثیرات آن بر روابط بین اعضای خانواده پرداخت و بیان کرد: بسیاری از خانوادها از این مسأله شکایت دارند که همسران آنها در فضای مجازی دچار ارتباط با نامحرم شده‌اند، اکنون با این افراد چگونه رفتار کنیم.

 

این کارشناس خانوادگی با بیان این که ارتباط با نامحرم در فضای مجازی زمینه‌های ایجاد روابط واقعی و خیانت به خانواده را ایجاد می‌کند، گفت: همواره نباید فرد خائن را مقصر اصلی بدانیم و در حالی که گاهی اطرافیان و همسران در خیانت این فرد سهیم هستند و ممکن است که نداشتن روابط صمیمانه با همسر و نداشتن روابط زناشویی مناسب سبب ایجاد زمینه‌های خیانت در خانواده باشد.

 

حجت الاسلام سرلک بیان کرد: متأسفانه فضای مجازی مکانی برای انتشار روابط شخصی افراد و آبروریزی دیگران شده است، گاهی آثار و آسیب‌های ترویج گناهان در جامعه و فضای مجازی بیشتر از انجام خود گناه است.

 

این کارشناس مسائل خانوادگی با بیان این که مبنای اسلام بر پوشش گناهان و خطای دیگران است، گفت: اگر زوجین خطایی و اشتباهی انجام داده‌اند، مناسب است همسران آن را پنهان نگه دارند و آبروی یکدیگر را میان آشنایان خویش نبرند، اما اگر خطا و روابط با نامحرم به عادت آنها تبدیل شده، مناسب است به مشاوره و کارشناس دینی مراجعه کنند و راهنمایی بجویند.

 

وی با بیان این که فضای مجازی نیز محضر خداوند است و باید در این فضای از انجام گناهان دوری کرد، گفت: بسیاری از اعمال و گناهان در فضای مجازی سبب از بین بردن آبروی انسان در درگاه الهی می‌شود./998/پ202/ی

ارسال نظرات