۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۴۳۸۵۸۴

جدیدترین اثر میرجلال‌الدین کزازی رونمایی می‌شود

کتاب «نارنجستان ناخودآگاهی» تازه‌ترین اثر میرجلال الدین کزازی در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی می‌شود.
جدیدترین اثر میرجلال‌الدین کزازی

به گزارش خبرگزاری کتاب رسا، کتاب «نارنجستان ناخودآگاهی» تازه‌ترین اثر استاد میرجلال‌الدین کزاری، مدرس زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه‌پژوه از ساعت 17 روز سه‌شنبه (29 تیرماه) با حضور حیدر کاکی آهنگساز و نوازنده برجسته، چهره‌های ادبی و هنری در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود. این کتاب جنگی از جستارها و نوشته‌هایی است که نویسنده در یک سال اخیر به نگارش درآورده است.

 

این کتاب با 197 صفحه در سه بخش جستارها، نوشته‌های کوتاه نگارین و دیباچه گردآوری و از سوی انتشارات صدای معاصر در 1100 نسخه روانه بازار نشر شده است.

 

مولف، این کتاب را با 11 جستار در زمینه ادب دانی، سخن‌سنجی و زبان‌شناسی تاریخی ایرانی، نوشته‌های کوتاه نگارین با گونه‌های ادبی و نوشته‌های هنر ورزانه درباره نوروز و بهار به خواست سردبیران ماهنامه‌ها و روزنامه‌ها و چهارده دیپاچه به رشته تحریر درآورده است.

 

میرجلال‌الدین کزازی در سال ۱۳۲۷ در کرمانشاه به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای فرهنگی چشم به جهان گشود و خوگیری به مطالعه و دلبستگی به ایران و فرهنگ را از پدر فرا گرفت. کزازی دوره دبستان را در مدرسه آلیانس کرمانشاه گذراند و در دوره دانش آموزی با زبان و ادب فرانسه آشنا شد. سپس دوره دبیرستان را در مدرسه رازی به پایان برد و برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادب پارسی به تهران رفت و در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره‌های گوناگون آموزشی را سپری کرد و در سال ۱۳۷۰ مدرک دکتری خود را در این رشته اخذ کرد. او از سالیان نوجوانی نوشتن و سرودن را آغاز کرد و در آن سالیان با هفته‌نامه‌های کرمانشاه همکاری داشت و آثار خود را در آنها به چاپ می‌رساند. وی عضو هیات علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی است و به زبان های فرانسه، اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی آشناست.

 

کزازی ده‌ها کتاب و نزدیک به 300 مقاله دارد و در همایش‌ها و بزم‌های علمی و فرهنگی در ایران وبسیاری از کشورها به سخنرانی پرداخته است. این پژوهشگر علاوه بر تدریس ایران‌شناسی و زبان پارسی در کشور اسپانیا، گهگاهی شعر می‌سراید و تخلص او در شاعری زُروان است. کسب جوایز بهترین کتاب سال برای ترجمه انه اید اثر ویرژیل در سال 1369، جایزه نخست بنیادین هجدهمین جشنواره خوارزمی برای نامه باستان در سال 1383 ، نشان زرین و سپاسنامه از بزرگترین انجمن ادبی و فرهنگی یونان، پارناسوس، به عنوان برجسته ترین ایرانی در گسترش و شناسانیدن فرهنگ وادب یونان در سال 1384برخی از افتخارات این شاهنامه پژوه است . وی همچنین چهره برگزیده استان کرمانشاه و چهره ماندگار ادب و فرهنگ در سال 1384 است .

 

آب وآینه ( مجموعه مقاله) ، از گونه ای دیگر، تندبادی از کنج، در دریاری دری، مازهای راز، روزهای کاتالونیا (شاهنامه شناسی)، بیکران سبز (دفترشعر)، پارسا وترسا (عطارشناسی)، پرنیان پندار (مجموعه مقاله)، پند و پیوند، دیرمغان (حافظ شناسی)، ترجمانی و ترزبانی (هنرترجمه)، زیباشناسی سخن پارسی (3 جلد)، رخسار صبح، سراچه آوا و رنگ، گزارش دشواری‌های دیوان خاقانی (خاقانی‌شناسی) و نامه باستان (7جلد) برخی از آثار این استاد ادبیات است.

 

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان خیابان جلفا مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22872818 تماس بگیرند./998/د102/ی

ارسال نظرات