۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۴۳۸۶۳۲
با توجه به وعده استاندار جدید خراسان شمالی در بجنورد؛

همایش بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله موسوی بجنوردی برگزار می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: با توجه به وعده استاندار جدید خراسان شمالی، همایش بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله سیدحسن موسوی بجنوردی به میزبانی مرکز این استان برگزار می‌شود.
آیت الله سید حسن موسوی بجنوردی آیت الله سید حسن موسوی بجنوردی

حسین ثابت‌قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، اظهار کرد: برگزاری نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت عالم ربانی، آیت‌الله سید حسن موسوی بجنوردی به میزبانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی پس از پیشنهاد انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، در پنجاه و یکمین نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی مطرح و مصوب شد.

 

وی ادامه داد: با وجود این مصوبه و اعلام آمادگی بیت آیت‌الله موسوی بجنوردی و مرکز دایرة‌المعارف برای برگزاری این همایش، اما به علت برخی مخالفت‌ها، احکام مربوط به این همایش از سوی استاندار پیشین خراسان شمالی امضا نمی‌شد.

 

ثابت‌قدم وحید با اشاره به دیدار اخیر خود با استاندار جدید خراسان شمالی، اضافه کرد: در این دیدار استاندار خراسان شمالی وعده همکاری مناسب به منظور برگزاری همایش بین‌المللی گرامیداشت آیت‌الله موسوی بجنوردی را داد و با توجه به رفع شدن موانع پیشین به‌ زودی و در نخستین فرصت فراخوان جشنواره تهیه و منتشر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند به‌ مثابه یک جهش فرهنگی برای استان عمل کند، خاطرنشان کرد: اینکه چنین شخصیت‌های فاضل و بزرگ خراسان شمالی را به نسل‌های جدید معرفی نکنیم، ظلم به فرهنگ و مذهب است.

 

ثابت‌قدم وحید با اشاره به اینکه برگزاری این همایش‌ها و معرفی شخصیت‌های بزرگ استان، ریشه‌های هویتی خراسان شمالی را تقویت می‌کند، ادامه داد: مرحوم آیت‌الله موسوی بجنوردی از مجتهدین درجه یک عالم تشیع بود و کتاب‌های وی اکنون در حوزه‌های علمیه ایران و نجف تدریس می‌شود، ازاین‌رو معرفی این عالم بزرگ کمترین کاری است که می‌توان برای ارج نهادن به خدمات او انجام داد.

 

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان شمالی از آغاز فعالیت ستادهای برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله سیدحسن موسوی بجنوردی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: این همایش دارای کمیته‌هایی نظیر کمیته علمی، ارتباطات، اجرایی و کمیته بین‌المللی خواهد بود.

 

به گفته وی، با توجه به وعده استاندار جدید خراسان شمالی به‌ زودی فراخوان همایش در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مصوب، سپس در نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تأیید شده و پس‌ از آن دبیرخانه همایش گرامیداشت آیت‌الله سید حسن موسوی بجنوردی به‌ صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 

گفتنی است، سیدالعلما والمجتهدین آیت‌الله سیدحسن موسوی بجنوردی در سال 1274 هجری شمسی در روستای «خراشا» از توابع شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی دیده به جهان گشود، پدر وی سید آقابزرگ فرزند سیدعلی اصغر از سادات بزرگوار این منطقه است.

 

سیدحسن در بجنورد به تحصیلات مقدماتی پرداخت، در سال 1289 شمسی به مشهد رفت و از محضر علمای بزرگی چون حاج فاضل خراسانی، شیخ آقابزرگ حکیم، کفایی خراسانی، آیت‌الله قمی، ادیب نیشابوری و غیره بهره‌مند گشت و از سال 1301 شمسی در حوزه نجف نیز در محضر اساتید بزرگی چون سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت.

 

این عالم بزرگ که علاوه بر فقاهت و تسلط بر مبانی اصولیه یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام به شمار می‌آمد، سرانجام در سال 1354 هجری شمسی پس از 80 سال عمر بابرکت در نجف اشرف درگذشت و در صحن مطهر امیرالمؤمنین علی (ع) در جوار مزار سید ابوالحسن اصفهانی به خاک سپرده شد.

 

القواعد الفقهیه چاپ شده در هفت جلد، منتهی الاصول در دو جلد، حاشیه بر عروة الوثقی، حاشیه بر وسایل، ذخیرة المعاد، رساله فی الرضا و کتاب فی الحکمة قولنا فی الحکمة که شرح بر اسفار صدرالدین شیرازی است برخی از مکتوبات این عالم ربانی به شمار می‌روند./9314/302/ب2

ارسال نظرات