۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۴۳۸۸۷۳

آیت الله مظاهری خواستار اصلاح رسم الخط قرآن شد

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» برای هر سوره به طور جداگانه یک آیه محسوب می شود، اما متأسفانه در قرآن هایی که در دست داریم، این آیه را به عنوان یک آیه مستقل به حساب نیاورده و عبارت بعد از «بسم الله الرحمن الرحیم» را آیه اول دانسته است.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، با بیان این که شیعیان برخی از مسائل را باید بدون دلیل بپذیرند، گفت: فقه شیعه تعبدی است.

 

وی با خواندن متن آیات سوره مبارکه قریش، افزود: مشهور در بین مفسران این است که سوره قریش و سوره فیل و همچنین سوره ضحی و سوره انشراح، با وجود این که هر کدام «بسم الله الرحمن الرحیم» جداگانه برای خود دارند، یک سوره محسوب می شوند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با استناد به روایات معصومین(ع) ادامه داد: حقیقت این مسأله هنوز نامشخص است که چرا این چهار سوره با وجود محتوایی متفاوت، دوتا دوتا با هم جمع شده اند و هر دوتایی در غالب یک سوره به حساب می آیند ولی در روایات معصومین(ع) داریم که در نمازتان به جای سوره «قل هو الله» نمی توانید سوره فیل را به تنهایی یا سوره قریش را به تنهایی بخوانید، چرا که این دو سوره با هم به عنوان یک سوره به حساب می آید ولی دلیلی برای آن بیان نشده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: این که برخی از مسائل را باید بدون دلیل بپذیریم به خاطر این است که فقه ما فقه تَعَبُّدی است، یعنی ما دلیل بسیاری از احکام را نمی دانیم و فقط به خاطر پیروی از دستورات خداوند باید بگوییم چشم، مثلاً دلیل این که چرا نماز با تکبیرة الاحرام شروع می شود یا با سلام به پایان می رسد معلوم نیست.

 

وی اذعان کرد: وقتی پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شدند، نخستین چیزی که به ایشان آموخته شد نماز خواندن بود، ایشان هم به مردم فرمودند «ای مردم ببینید من چگونه نماز می خوانم، شما همین گونه نمازتان را بخوانید»، این یعنی فقه ما فقه تعبدی است.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تبیین مفهوم واژه «تعبد»، تأکید کرد: در پذیرش تعبدی مسائل عبارت چرا؟ وجود ندارد، هر چه خداوند می گوید، انسان موظف است بگوید چشم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان یک دستور فقهی راجع به صلوات فرستادن، اظهار کرد: مثلاً فرض کنید صلوات فرستادن به همراه عبارت عَجّل فَرَجَهُم در رکوع، سجود و قنوت ثواب بسیار بالایی دارد ولی به ما دستور داده شده، در صلواتی که در تشهد بر آل پیامبر(ص) می فرستیم، عبارت عَجِّل فَرَجَهُم را اضافه نکنیم، ما هم می گوییم چشم.

 

وی با بیان این که بنا نیست ما حقیقت کارهایی را که به انجام یا ترک آن سفارش شده ایم بدانیم، تصریح کرد: این گونه پذیرش یعنی پذیرش تعبدی امور ولی اصول دین را باید استدلالی پذیرفت، در پذیرش اخلاق، عمل مهم است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه مطالب بیان کرد: ظاهراً این سوره فیل و سوره قریش تکمیل کننده یکدیگر نیستند به خاطر همین هم قرآن 114 سوره دارد ولی ما سفارش شده ایم به پیروی، پس باید پیروی کنیم.

 

وی از قرآن هایی که در حال حاضر در دست مردم قرار دارند، انتقاد کرد: یک چیز است که من را رنج می دهد آن هم این است که عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» برای هر سوره به طور جداگانه یک آیه محسوب می شود، ولی متأسفانه در قرآن هایی که همین الآن در دست دارید، این آیه را به عنوان یک آیه مستقل به حساب نیاورده و عبارت بعد از «بسم الله الرحمن الرحیم» را آیه اول دانسته است.

 

حضرت آیت الله مظاهری به تفاوت فقه شیعه و سنی در مورد عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» اشاره کرد و افزود: این که «بسم الله الرحمن الرحیم» یک آیه است را هم سنی قبول دارد و هم شیعه، فقط شیعه می گوید این آیه برای هر سوره به طور جداگانه نازل شده ولی سنی می گوید این آیه فقط یک بار نازل و پیامبر(ص) به دلخواه خودش این عبارت را به ابتدای هر سوره اضافه کرده است.

 

وی به نماز آیات به عنوان سند حرف هایش اشاره کرد و گفت: کسانی که نماز آیات می خوانند و سوره قل هو الله را به پنج قسمت تقسیم می کنند، بعد از گفتن عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» به رکوع می روند و این یعنی خودِ این عبارت یک آیه مستقل است./201/867/ب1

ارسال نظرات