۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۹۰۱۱
کارشناس مذهبی:

آموزش سبک زندگی اسلامی، بهترین راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی است

کارشناس و پژوهشگر علوم دینی گفت: بهترین راهکار مقابله با آسیب های سوء فضای مجازی فرهنگ سازی و آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
فضای مجازی

خانم مریم تورگلی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند، با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته اند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند.

 

وی افزود: افراد بسیاری در سنین مختلف و از گروه های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده اند و از فاصله های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق با هم ارتباط برقرار می کنند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امروزه روش های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است. پست الکترونیک، پیام های کوتاه، چت روم ها، وب پایگاه ها و بازی ها، روش هایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شده اند. روزانه نزدیک به چهارصد میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می کنند و یکی از کاربردهای اصلی اینترنت، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است.

 

تورگلی عیب اصلی ارتباط های اینترنتی را ارتباط از طریق نوشتار و متن دانست و ادامه داد: این گونه ارتباطات از نشانه های بصری و شنیداری در تعامل های رو در رو بی بهره است.

 

مشاور دانشگاه اصفهان مطرح کرد: امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند.

 

وی اذعان داشت: بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای، به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها عبارتند از؛ ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه‌دادن روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج و عادی جلوه‌دادن سقط جنین برای دختران.

 

تورگلی گفت: پیامدهای مواجهه مخاطبان ایرانی با برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای دغدغه‌های بسیاری را برای جامعه کار‌شناسی ایجاد کرده است. بسیاری از کار‌شناسان خانواده و بهداشت جنسی از برنامه‌ریزی برای تأثیر فرهنگی این سریال‌ها در عادی‌سازی خیانت زوجین به یکدیگر می‌گویند. افزون بر شبکه‌های ماهواره‌ای ما مواجه با سیل عظیم دی‌وی‌دی‌های سریال‌های خارجی هستیم که بخش عمده این سریال‌ها در مقوله زن و خانواده با ترویج فرهنگ بی‌حیایی و بی‌عفتی و عادی‌سازی مقوله خیانت، عشق‌های ضربدری، مثلثی و... قصد همراه کردن مخاطب با خود را دارد و ممکن است مخاطب با دریافت پیام این سریال‌ها، با محتوای ارائه شده آنها احساس هم‌ذات‌پنداری ‌کند.

 

این کارشنا س و پژوهشگر حوزه خاطر نشان کرد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است؛ از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد.

 

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در بحث ازدواج‌ تصریح کرد: از آثار سوء این فضا براین مقوله می توان به مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌هایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه‌های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوع‌طلبی جنسی مردان و … را می‌توان نام برد.

 

مشاور مذهبی دانشگاه اصفهان افزود: افزون بر شبکه‌های ماهواره‌ای و مجموعه دی‌وی‌دی‌ها، مخاطب ایرانی با رسانه‌های مدرن از قبیل اینترنت و تلفن همراه که مجهز به امکانات پیامک و بولوتوث می باشد نیز مواجه است، سبد فرهنگی خانواده ایرانی دچار تغییرات فراوانی شده است که همگی به نوعی مروج سبک زندگی مدرن است که خاستگاه این نوع سبک زندگی تمدن غربی است و ترویج این شیوه از زندگی، لاجرم تمام مؤلفه‌های معرفتی تمدن غرب را شایع می‌سازد و موجب می‌شود بی‌سامانی در فرهنگ مسائل جنسی در کشور افزایش یابد.

 

تورگلی در پایان گفت: آموزش فرزندان در خانواده و همچنین دانش آموزان از سوی مدرسه و نهادهای فرهنگی جهت پیاده کردن سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همچنین نحوه صحیح استفاده از ابزار نوین ارتباطی از راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری در جامعه است./302/9705/ب1

ارسال نظرات