۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۳۹۱۰۵
سخنران حرم حضرت معصومه تشریح کرد؛

تفکر انسان و رابطه آن با خیر و شر

حجت الاسلام نوراللهی با بیان این که حتی افکار انسان مورد ثواب و عقاب واقع می شود، گفت: خداوند شاهدانی را بر اعمال و افکار انسان قرار داده است و در روز قیامت جای هیچ انکاری وجود ندارد.
حسن نوراللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن نوراللهی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که گناه در زندگی باعث گره خوردن کارها و بروز مشکلات در زندگی می شود، ابراز داشت: بسیاری از بلاهایی که در زندگی به آن گرفتار می شویم به خاطر گناه است.

 

وی با بیان این که حتی فکر گناه هم از انسان سلب توفیق می کند، افزود: شیخ رجبعلی خیاط نقل می کند روزی در بازار شتری از کنار من رد شد و تا خواست لگد بزند خود را کنار کشیدم و لگدش به من نخورد؛ برای من سؤال شد که چرا شتر لگد زد که مکاشفه ای شد و به من گفته شد که چرا فکر گناه کردی، گفتم من که گناه نکردم که جواب داد به همین خاطر هم لگد شتر به تو نخورد.

 

حجت الاسلام نوراللهی با بیان این که بسیاری از گمان ها حرام است و باید از گمان های بد پرهیز کرد، گفت: در نقطه مقابل هم نیت خیر برکاتی دارد و به خاطر فکر کار خیر هم برای انسان پاداش می نویسند؛ باید توجه داشته باشیم که خداوند همیشه شاهد بر افکار مان است و انسان نمی تواند افکار خود را در پیشگاه خداوند توجیه کند.

 

وی با بیان این که برگشت همه به سمت خداوند است و خداوند شاهد افکار و اعمال انسان است، افزود: هیچ مکان و زمانی وجود ندارد که این شاهد در آنجا نباشد و همانطور که کودک در رحم مادر به هر طرف نگاه کند مادر هست ولی نمی تواند او را ببیند خداوند هم همه جا هست و بر ما احاطه دارد.

 

مبلغ حوزه علمیه با بیان این که راه شناخت خداوند دیدن نیست، ابراز داشت: خداوند را باید از کرامات و آثار وجودش شناخت و چطور می شود که در این عالم مادی هر چیزی علتی دارد ولی آفرینش این جهان بدون علت بوده است و هیچ قدرتی بر آن احاطه ندارد.

 

وی با بیان این که دومین شاهد انسان در روز قیامت پیامبر(ص) است، گفت: خداوند در قرآن فرموده است که ما تو را در روز قیامت گواه مردم قرار خواهیم داد؛ پیامبر(ص) لحظه لحظه اعمال ما را مشاهده می کند و به همین جهت است که ما درسلام نماز خود با ضمیر حاضر به پیامبر(ص) سلام می دهیم؛ امام صادق(ع) فرمود وقتی شما دل فقیری را شاد می کنید بیشتر از آن فقیر دل پیامبر(ص) شاد می شود و هر کس دل پیامبر(ص) را شاد کند مورد رضایت خداوند قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام نوراللهی با اشاره به این که ما باید باور داشته باشیم که پیامبر(ص) ناظر اعمال مان است و عالم محضر پیامبر(ص) و معصومین(ع) هم هست، افزود: همانطور که عزراییل که ملک مقرب خدا است به تمام عالم احاطه دارد پیامبر(ص) که از مقام بالاتری از او برخوردار است می تواند بر همه انسان ها احاطه داشته باشد و اعمال آن ها را مشاهده کند.

 

وی زمان، مکان، اعضای بدن، اعمال انسان و ملائکه را از دیگر شاهدان روز قیامت دانست و ابراز داشت: روزی که دست و پای انسان شهادت دهند و اعمال انسان مجسم شوند دیگر جای انکار نیست و اگر این شهود را باور کنیم در جامعه ظلم ها و بی عفتی ها و تمام گناهان ریشه کن خواهد شد./843/پ202/س

ارسال نظرات