۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۴۰۶۵۲
معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری مطرح کرد؛

جامعه المصطفی؛ نماینده گفتمان تمدن اسلامی در جهان

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قمی در دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی، به برخی از دلایل موفقیت جامعه‌المصطفی در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: جامعه المصطفی نماینده گفتمان تمدن اسلامی در جهان است.
قمی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با تشکر از آیت‌الله اعرافی و مسئولان المصطفی به دلیل زحمات و تلاش فراوان در سراسر جهان، اظهار داشت: جامعه‌المصطفی یکی از نهادهای موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌‌الملل به شمار می‌رود و عنایت رهبری(مدظله‌العالی) به آن، شاهدی بر این مدعاست.
 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) افزود: چون جامعه‌المصطفی ناشی از دردی بوده، توفیقات زیادی داشته است.
 

وی با اشاره به نشانه‌های موفقیت المصطفی، گفت: این مجموعه گفتمان متناسب با حوزه تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی را در دنیا نمایندگی می‌کند.
 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به سه گفتمانی اشاره کرد که در دنیا فعالیت می‌کند و در این باره بیان نمود:این گفتمان‌ها عبارت است از: لیبرالیسم، وهابیت و مقاومت؛ ستاره گفتمان لیبرالیسم، ستاره‌های غربی هستند. ستاره و نماد گفتمان وهابیت، داعش است. گفتمان مقاومت هم ستاره‌هایی مانند «سیدحسن نصرالله» و «آیت‌الله آصفی» دارد.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قمی با بیان این که نمایندگی این ادبیات بین‌المللی، بر دوش جامعه‌المصطفی قرار دارد، خاطرنشان ساخت: جامعه‌المصطفی فکری را نمایندگی می‌نماید که تمدن اسلامی را بارور می‌سازد.
 

وی به اهمیت حضور اندیشمندان در عرصه‌های گوناگون اشاره کرد و ابراز داشت: شاید هنوز از نظر کیفی اندیشمندان کمی داشته باشیم و ممکن است از نظر رقابت با رقبا در جهاتی عقب بمانیم، ولی این چشمه در حال جوشش است. پس باید به المصطفی به خاطر این جوشش افتخار کرد.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قمی وجود چنین روحیه‌ای را در حوزه، موجب سر پا ماندنش دانست و اظهار داشت: جامعه‌المصطفی به سنت‌های حوزوی توجه دارد و به آن اهتمام می‌ورزد و برخورداری از چنین روحیه‌ای، موجب پرورش طلابی فاخر شده است.
 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نظام آموزشی جامعه‌المصطفی را در جهان بی‌بدیل ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: آموزش‌های علمی و نظری در کنار شیوه‌های اخلاقی و تربیتی، موجب بصیرت‌افزایی در طلاب می‌شود.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قمی افزود: جامعه‌المصطفی کسانی را تربیت می‌کند که دردمند هستند. دردمند بودن، یکی از نعمت‌های الهی است. اگر احساس درد نبود، کسی دنبال درمان نمی‌رفت؛ طلاب جامعه‌المصطفی همه زندگی را رها می‌کنند و به این جا می‌آیند و مدیران المصطفی هم به خاطر دردمند بودن، سختی را به جان می‌خرند و به کشورهای دیگر می‌روند.
 

وی ادامه داد: همه این مسائل موجب شده است که بصیرت ارزشمندی بیابند و در برابر تحجر، احساس بصیرت کنند.
 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با بیان این که استادان المصطفی نیز دردمند هستند و دردمندی را در طلاب نهادینه می‌نمایند، در ادامه به اموری اشاره کرد که لازم المصطفی به آنها توجه نماید.
 

وی در این باره گفت: مسئولان و دست‌اندرکاران جامعه‌المصطفی باید کار المصطفی را فراتر از تمدن اسلامی ببینند و لازم است نگاه تمدن‌ساز و فرهنگ‌ساز داشته باشند، نه فقط به آموزش‌های خشک بسنده کنند.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قمی ادامه داد: ممکن است برخی معتقد باشند که جامعه‌المصطفی باید در نگاهی کاملاً سنتی و حوزوی محصور شود و از سوی دیگر، بعضی به تربیت کادر اعتقاد داشته باشند تا در کشورهای گوناگون، در زمینه‌های مختلف علمی به فعالیت مشغول شوند. ما گرچه مسئولیت جمهوری اسلامی ایران را در قبال جوامع دیگر نفی نمی‌کنیم، ولی علوم انسانی در هدایت جامعه نقش اساسی دارد. بدین ترتیب، لازم است به علوم انسانی اسلامی توجه ویژه داشته باشیم و رشته‌هایی که در آنها حرفی برای گفتن داریم، توسعه دهیم و به کشورهای دیگر عرضه نماییم تا بتوانیم نقش تمدنی را ایفا کنیم.
 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با تأکید بر حرکت رقبا و فعالیت‌هایشان تصریح کرد: باید به رقبا با حساسیت توجه داشته باشیم. آشنایی با نظامات آنها ضرورت فراوان دارد.
 

وی افزود: متأسفانه، از دوران صفویه به بعد، مقداری درون‌نگر شده‌ایم. لازم است تجربه‌های خوب گذشته را برجسته‌تر نماییم.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قمی اظهار داشت: لازم است اختلافاتی را که در جهان اسلام وجود دارد، اختلافات درون‌تمدنی تفسیر نماییم، نه اختلافات تمدنی.
 

وی، در ادامه، با اشاره به تلاش دشمنان ابراز کرد: امروزه، دشمنان یک گام به جلو برداشته‌اند و به جای تمرکز بر شیعه‌هراسی، به دنبال حذف شیعیان هستند. نمونه‌های این حرکت را در یمن، بحرین و نیجریه می‌بینیم. ما هم وظیفه داریم وحدت جهان تشیع را حفظ کنیم و بدانیم که نگاه تکفیری، نگاه حداقلی است که اجازه ندارد به نام اسلام سخن بگوید.
 

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، در پایان، بر ارتباط نخبگانی تأکید ورزید و تصریح کرد: باید شبکه‌ای از نخبگان شناسایی کنیم که همسو و همفکر ما باشند.از سوی دیگر، اصلاح نظام رفتاری‌مان و شیعیان کشورهای دیگر مهم است./1325/د102/ی

ارسال نظرات