۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۴۰۷۵۱
امام جمعه جاسک مطرح کرد؛

ارتقای سطح آموزشی حوزه علمیه در گرو جذب نیروهای توانمند

امام جمعه جاسک با تأکید بر افزایش کمیت جذب نخبگان در حوزه های علمیه با بکارگیری نیروهای توانمندتر، گفت: مشکلات اقتصادی یکی از موانع هجرت طلاب از قم به شهرستان ها است.
هجرت طلاب حوزه علمیه

حجت الاسلام جواد غلامی، امام جمعه جاسک در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به تأکیدات آیه نفر، گفت: در این آیه که به معنای کوچ کردن است، دو نکته اساسی و مهم وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

 

وی افزود: نکته اول اینکه تأکید شده که گروهی از مؤمنان مکلف هستند برای کسب درجات علوم، آموزه ها و تربیت دینی کوچ کنند و نکته دوم اینکه این گروه موظف هستند پس از کسب علوم و آموزه های دینی به میان قوم خود بازگشته و آنان را با این آموزه‌ها آشنا کنند.

 

امام جمعه جاسک گفت: مدت تحصیل در حوزه های علمیه طولانی بوده و اعتقادی به کم شدن آن نیز نیست، اما این امر سبب شده تا برخی توقعات جامعه از مجموعه حوزه های علمیه چیزی باشد که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد، وقتی طلبه ای وارد حوزه علمیه شد، در صورت برخورداری از استعداد نسبتا خوب، حداقل باید 12 سال تحصیل پی در پی، مفصل و دقیق داشته باشد تا بتواند به درجه انزار و تبلیغ دین برسد.

 

وی ادامه داد: در سال جدید 12 هزار طلبه در حوزه های علمیه جذب شده که در مقایسه با جذب در دانشگاه ها رقم بسیار پاینی است.

 

حجت الاسلام غلامی ابرازداشت: به دلیل اینکه به اندازه کافی دین شناس نداریم مساجد از وجود روحانی خالی است و حوزه های علمیه نتوانستند آن قدر قدرتمند شوند که مبلغ دین تربیت کنند، اگر تمام ظرفیت حوزه را در نظر بگیریم نهایتا شاید بتواند 60 تا 70 درصد نیاز کشور به مبلغ دین را تأمین کرد.

 

وی ادامه داد: اگر هم نیاز داخل کشور تأمین شود، خارج از کشور را چه باید کرد که دنیایی تشنه آموزه های دینی و معرفتی است و این موضوع مهمی است که باید درباره آن چاره اندیشی کرد.

 

امام جمعه جاسک بر جذب نخبگان و تربیت صحیح آنان در جهت ارتقای سطح علمی و آموزشی آنان تأکید کرد و گفت: اگر چه آموزش و تربیت با هم قرین هستند اما در حوزه های علمیه تربیت باید بر آموزش مقدم باشد و با سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه، طلاب را تربیت کرد و سپس با هدف کاهش دوره های تحصیل در حوزه به آموزش سرعت بیشتری داد و این امر به آن معنا نباشد که از کیفیت آموزش بکاهیم و برخی دروس را کم کنیم.

 

وی همچنین بر افزایش کمیت جذب نخبگان در حوزه های علمیه تأکید و تصریح کرد: کمبود آمار جذب نخبگان به این مراکز نیازمند بکارگیری و بهره بردن از نیروهای قوی تر و توانمندتر در زمینه آموزش در حوزه های علمیه است.

 

حجت الاسلام غلامی با تأکید بر بررسی موانع هجرت، موانع اقتصادی را یکی از موارد مهمی خواند که می تواند در مانع از هجرت طلاب از قم دخیل باشد، یک طلبه وقتی شرایط حضور خود در روستاها را با شهر مقدس قم یکسان می بیند مسلما به دلیل مشکلات موجود در روستاها تصمیم می گیرد که در شهر قم بماند و هجرت نکند.

 

امام جمعه جاسک ضمن اینکه حضور در روستاها یکی از وظایف شرعی طلاب است اما می توان این شرایط را نیز در شهر قم برای وی فراهم کرد، یک طلبه می تواند در کنار تحصیل علم، با فراگیری زبان های مختلف دنیا، در فضای مجازی به تبلیغ دین بپردازد.

 

وی گفت: مانع دوم این است که اگر طلبه وسعت دید داشته باشد و با نگاه بین المللی به موضوع نگاه کند، می داند که به جای 12 سال بهتر است 20 تا 25 سال تحصیل خود را در فراگیری حداقل دو زبان زنده دنیا تقویت و  از طریق فضای مجازی، طبق سیاست های خود عمل می کند و قطعا به روستای خود برنمی گردد، بنده معتقدم بسیاری از طلاب که به روستاها و آبادی های خود بازنمی گردند در فضای مجازی به وظیفه خود عمل و در جهت تبیین و تبلیغ دین تلاش می کنند.

 

حجت الاسلام غلامی در پایان گفت: امروز فضای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید تبصره ای برای آن قائل شد، حضور یک روحانی در سطح پایین در روستاها تأثیرگذار بوده و سبب ایجاد روحیه امید و نشاط، گرایش جوانان به سمت معنویات و کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی می شود./851/302/ب2

ارسال نظرات