۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۴۴۰۸۵۴
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری مطرح کرد؛

بهره‌مندی از علوم اهل بیت لازمه رسیدن به حیات طیبه

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اهل بیت(ع) درهایی هستند که به سوی وادی توحید گشوده شده اند، گفت: اگر کسی به انوار حقیقی که در محضر اهل بیت(ع) است، برسد به سرچشمه حیات رسیده است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در شب شهادت امام صادق(ع) در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم خاطرنشان کرد: یکی از شئونی که اهل بیت(ع) دارند و جزو امتیازات خاص آنها است، مقام علمی شان است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که علوم حقیقی جزو اسرار الهی و از رموز بندگی است، اظهار داشت: این از اختصاصات اولیای خدا است؛ علوم الهی که علومی بی پایان هستند و تمامی آنچه که ممکن است به مخلوقی عطا شود، به پیامبر اکرم(ص) داده شده و از آن حضرت، به علی(ع) و فرزندانش رسیده است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به مکشوف بودن علم اهل بیت(ع) تصریح کرد: هر آنچه انبیا و اولیای الهی داشته اند، به نحو اکمل آن در اختیار پیامبر(ع) و اهل بیت(ع) است؛ حقیقت این علم برای ما مکشوف نیست؛ برخی از علوم ائمه(ع) گاهی اوقات در کتاب ها به صورت مخفی بیان شده است؛ به طور مثال گفته اند که علم 27 حرف است، اما منظور از حرف در علم مشخص نیست.

 

وی به احاطه اهل بیت(ع) بر اسرار الهی گفت: گاهی ائمه اطهار(ع) برای این که گوشه ای از علم کتاب را توضیح داده باشند، اشاره ای می کردند؛ در روایات مکرراً آمده است که امام صادق(ع) در جمع اصحاب خود می فرمودند که آنچه در آسمان ها و زمین است و من به آن همانند کف دست خود علم دارم.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: وقتی وجود نبی اکرم(ع) از دنیا رفتند، و حوادث بعد از رحلت پیش آمد، حضرت زهرا(ع) محزون این وقایع بودند و جبرئیل می آمد و وقایع را اطلاع می داد و با آن حضرت گفت و گو می کرد و حضرت علی(ع)  آن را نوشتند و در اختیار امام هر زمانی است؛ گاهی اهل بیت گفته اند که صحیفه فاطمیه و علوم الهی نزد  ما است؛ این علم سر چشمه هدایت و حیات انسان ها است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اهل بیت(ع) را سرچشمه حیات عنوان کرد و اظهار داشت: اهل بیت(ع) درهایی هستند که به سوی وادی توحید گشوده شده اند و ما را به سوی خدا هدایت می کنند؛ اگر کسی به انوار حقیقی که در محضر اهل بیت(ع) است، برسد به سرچشمه حیات رسیده است؛ کسی که می خواهد به مقام معرفت الهی برسد، باید از باب الهی و وجه آن وارد شود و اهل بیت این باب هستند.

 

بهره مندی از علوم اهل بیت لازمه رسیدن به حیات طیبه است

این کارشناس دینی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) تصریح کرد: معصوم(ع) فرمودند خدا ما را وسیله معرفت قرار داده است؛ حضرت علی(ع) فرمودند کسی که دیگران به سمت او می روند و ادعای مقام و علم می کنند، با ائمه ای که شما به سمت آنها می روید، یکسان نیستند و خدا گار می خواست خود را معرفی می کرد و خود را معرفی نکرده و ما را باب و سبیل خود قرار داده و خدا به وسیله ما، شما را از ضلالت به سمت نور آورده است.

 

وی گفت: اهل بیت(ع) سرچشمه علم الهی هستند که خدا به سوی ما باز کرده است؛ انسانی که به نور یعنی اهل بیت(ع) نرسیده است، انسانی مرده است؛ اگر علم امام به کسی رسید، انسان به حیات طیبه رسیده است؛ هر موجودی که به حیات طیبه می رسد، از علم اهل بیت(ع) استفاده می کند.

 

علم اهل بیت باب الله را به روی ما باز می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری درباره شأن و مقام علمی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: اهل بیت آمده اند که ما را هدایت کنند و نیازی نداشتند که به دنیا بیایند؛ اهل بیت این علم را در عالم انوار به دست آورده اند که جبرئیل و میکائیل شاگردی آن حضرات را می کردند؛ علم اهل بیت، باب الله را به روی ما باز می کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری عصر ظهور امام زمان(ع) را عصر بیان علوم الهی دانست و اظهار داشت: وقتی علوم اهل بیت(ع) ظاهر می شود که بساط شیطنت از عالم جمع شود؛ اظهار حقیقت وقتی است که حجاب کلی برداشته شود؛ زمان ظهور امام زمان(عج)، زمانی می شود که می توان علوم الهی را بیان کرد؛ اگر کسی می خواهد به سرچشمه حیات برسد، باید از علوم ائمه اطهار(ع) استفاده کند و این علوم را اهل بیت(ع) به اندازه ممکن در اختیار انسان ها قرار داده اند.

 

این کارشناس دینی تصریح کرد: علوم اهل بیت(ع) برای نفوس آماده به اندازه ای که ظرف اقتضا می کند، آماده است؛ شئونی که خدا به اهل بیت(ع) داده است، صفاتی است که شیعیانی که کامل شدند، این صفات به اندازه ظرفشان در آنها ظهور می کند و این شدنی است؛ اگر کسی اهل سبقت به سوی امام(ع) باشد، صفات امام به او می رسد.

 

وی گفت: معصوم فرمودند اگر کسی علوم ما را برای خدا یاد بگیرد و یاد دهد، در عالم ملکوت سماوات، به عظمت می رسد؛ فضاهایی که درباره علم و تعلیم بیان شده، از امام صادق(ع) گشوده شده است؛ می توان از طریق امام صادق(ع) به سوی باب علم رسید؛ اگر در مسیری که امام صادق(ع) بر روی ما گشوده اند، قدم برداریم، ضلالت نیست و باید این علوم را فراگرفت.

 

تضییع حقوق مردم مانع دستیابی به علوم اهل بیت

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به اهمیت حقوق مردم در رسیدن به علوم ائمه اطهار(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: تبعیت یعنی از سر محبت به دنبال اهل بیت بودن و اگر کسی به این خاطر به دنبال اهل بیت(ع) بود، خدا این علم را به آنها می دهد؛ حضرت فرمود دارالآخره ما هستیم؛ کسانی که می خواهند به دارالآخره برسند باید علو و برتری جویی نداشته باشد؛ اگر کسی می خواهد به علم اهل بیت برسد، نباید به برتری جویی نباشد؛ کسی که حقوق دیگران را زیر پا بگذارد تا به خواسته خود برسد، نمی تواند به علوم اهل بیت(ع) دست پیدا کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که باب سرچشمه علوم الهی، در اختیار امام است، اظهار داشت: انسان باید عالم شود تا به خشیت برسد و برتری جویی نداشته باشد؛ اگر انسان به علم اهل بیت(ع) رسید، باید مراقبه کند؛ خدا هفتاد گناه از جاهل را می بخشد، اما یک خطای از عالم را نمی بخشد؛ باب سرچشمه علوم الهی، در اختیار امام است؛ علوم و اسراسر را اهل بیت در اخیار دارند و امام صادق(ع) باب آن را باز کرده اند؛ علوم اهل بیت که به ما رسیده است، راهی است که به ائمه اطهار(ع) برسد.

 

امام صادق مفتاح علوم اهل بیت بودند

این کارشناس دینی تصریح کرد: باب علوم اهل بیت(ع) به روی ما باز است و امام صادق(ع) مفتاح علوم اهل بیت(ع) بوده اند و این علم را از قبل داشته اند و به دنیا آمده اند تا در اختیار ما قرار دهند.

 

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم که از علوم الهی استفاده کنیم و کسی نمی تواند روز قیامت بگوید که به ما نرسیده است، بلکه گاهی برای حفظ یک حدیث علمایی به شهادت رسیده اند؛ باید از اهل بیت(ع) بخواهیم این علم و آنچه که به خوبان از شاگردان خود داده اند، به ما نیز بدهند./822/پ201/ی

ارسال نظرات