۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۴۰۸۷۳
عضو مجمع نمایندگان حوزه:

نظام آموزشی کشور برای رشد استعدادهای درخشان هزینه کند

حجت الاسلام روحانی با اشاره به معیارهای امام صادق(ع) در تربیت شاگردان نخبه، از نظام آموزشی کشور خواست که برای رشد استعدادهای درخشان و تربیت شاگردان ممتاز در زمینه‌های مختلف هزینه کند.
استعدادهای درخشان

حجت الاسلام حسن روحانی، عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اصول امام صادق(ع) در شاگرد پروری مبتنی بر توحید بود، اظهار داشت: ایشان بر تقوای الهی و توحید که یکی از اصول اساسی ادیان است تکیه می‌کردند.

 

وی ادامه داد: مهمترین شاگردان امام صادق(ع) در بحث های علمی از دایره حق مداری خارج نمی‌شدند و یکی از اصول مورد توجه آنها حق مداری حق محوری و پیروی از حق بود.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه تقوای الهی بحث دیگری است که در شاگردپروری حضرت مطرح بوده است، افزود: شاگردان امام صادق(ع) به جز اینکه حق مدار هستند، تقوای الهی هم داشته‌اند که این را باید در ارتباط با خدا رعایت می کردند.

 

تربیت شاگردان در زمینه های مختلف

وی با اشاره به اینکه شاگردان امام صادق(ع) نه تنها یک عالم بلکه زاهد، عالم پارسا و عالم اهل عرفان هم بوده‌اند و ارتباط آنها با خدا نزدیک بود بیان کرد: ایشان با توجه به فرصتی که برایشان پیش آمد شاگردان زیادی را در حیطه های مختلف تربیت کردند، شیمی‌دان ها و ریاضی‌دان های مشهور آن جهان شاگرد امام صادق(ع) بودند.

 

حجت الاسلام روحانی ابراز داشت: حضرت شاگردان زیادی از مکاتب مختلف داشتند به این معنا که یک اجتماعی را تربیت می‌کردند که نه تنها در میان آنها مسلمانان بلکه از مسیحیت، یهود و سایر مکاتب هم شاگردانی حضور داشتند که در پی کسب علم به شاگردی امام صادق(ع) پرداختند و اکثر آنها مسلمان هم شدند.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی مدارس امروزی اعم از حوزه های علمیه و مدارس آموزش و پرورش باید نخبه‌پروری باشد، اظهار داشت: یکی دیگر از روش‌های امام صادق(ع) نخبه پروری در کنار تعالیم عمومی است.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در کنار درس عمومی که چهار هزار نفر در آن شرکت داشتند، درس خصوصی داشتند، اظهار داشت: در حوزه های علمیه فقدان این مسئله به چشم می خورد در این راستا حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش باید برای افراد مستعد هزینه کند تا استعدادهای آنها شکوفا شود.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: امام صادق(ع) در مکتب نخبه پروری خود یک معیارهای خاصی داشتند که می‌توان آن معیارهای خاص را در مدارس امروزی اجرا کرد از جمله این معیارها ارتباط شاگرد با مدرسه است که شاگرد باید دارای معیارهای اخلاقی مانند سر موقع در کلاس حاضر شدن باشد.

 

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) با افرادی که تشخیص می‌دادند که نمی‌توانند علم را درک کنند به گونه ای رفتار می‌کردند که به سمت مسائل غیر علمی بروند و آنجا استعدادشان را شکوفا کنند./875/ت302/ی

ارسال نظرات