۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۴۰۹۰۶
حجت‌الاسلام رفیعی:

عبادت، امام صادق را از عرصه اجتماعی و سیاسی غافل نکرد

عضو هیأت‌ علمی جامعه‌المصطفی گفت: امام صادق (ع)‌ همان‌گونه که به بخش عبادی زندگی خود اهمیت می‌دادند در بعد اجتماعی و سیاسی نیز بسیار فعال بودند.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی امروز به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در آستان مقدس امامزاده ابوالحسن(ع) به سخنرانی پرداخت و ضمن عرض تسلیت شهادت این امام همام، گفت: برای ارزیابی زندگی هرکسی باید سه رابطه عبادی، اجتماعی و سیاسی او را مورد ارزیابی قرار داد انسان کامل کسی است که در هر سه بخش موفق باشد.

 

وی افزود: برخی انسان‌ها در بخش اول که همان ارتباط با خداوند و عبادت اوست موفق هستند اما در بخش اجتماعی و سیاسی ارتباطات خوبی ندارند به‌عنوان‌مثال مسائل عبادی همچون نماز یا روزه خود را به‌خوبی به‌جا می‌آورد یا حتی ممکن است اهل نماز شب باشد اما ازنظر اجتماعی در خانه با خانواده بداخلاق است یا در شناسنامه آن‌ها حتی یک مهر برای رأی دادن وجود ندارد.

 

عضو هیأت‌ علمی جامعه‌المصطفی با اشاره به اهمیت بخش اجتماعی و سیاسی در زندگی انسان، عنوان کرد: امام صادق(ع)‌ همان‌گونه که به بخش عبادی زندگی خود اهمیت می‌دادند در بعد اجتماعی و سیاسی نیز باقدرت وارد می‌شدند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: امام راحل نیز همچون جدشان امام صادق(ع) همه نماز و قرائت قرآن او را مشاهده کرده بودند اما در بخش اجتماعی به‌عنوان همسر و پدری مهربان چنان با خانواده خود برخورد محبت‌آمیز داشتند که همسرش هیچ‌گاه از ایشان شکایتی نداشته و فرزندانشان همواره از او تعریف می‌کردند همین امام در بخش سیاسی بعد از انقلاب زمان ورودش به ایران در بهشت‌زهرا باصلابت می‌فرمایند: من دولت تعیین می‌کنم و توی دهن آمریکا می‌زنم.

 

وی با اشاره به اینکه نباید سه بعد عبادی، اجتماعی و سیاسی را با یکدیگر خلط کنیم، اظهار داشت: امام صادق (ع)‌ هنگام عبادت در نماز، قرائت قرآن و مسائل عبادی دیگر فانی در خدا بودند، اما در عین حال به مسائل اجتماعی و سیاسی خود نیز اهمیت می‌دادند همواره مردم را رعایت مسائل اخلاقی و عمل به دستورات دین دعوت می‌کردند.

 

عضو هیأت‌ علمی جامعه‌المصطفی با اشاره به بخش‌های مختلف عبادت در اسلام، بیان داشت: در اسلام عبادت صرفاً شامل نماز، روزه یا قرائت قرآن نیست بلکه عبادت ابعاد مختلفی دارد به‌عنوان‌مثال عبادت فکر خوش‌گمانی به خداوند است، عبادت چشم یا گوش نگاه و شنیدن آن چیزی است که تو را به یاد خدا اندازد، یا عبادت اعضای بدن خدمت به مردم است.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به روابط اجتماعی امام صادق(ع) عنوان کرد: امام به فقرا بسیار رسیدگی می‌کردند حتی در نیمه‌شب کیسه غذا بر دوش گرفته و برای آن‌ها غذا می‌برند، یا زمان رسیدن محصولات باغی به همه مردم اعلام می‌کردند که بیایند از محصول آن استفاده کنند.

 

وی افزود: امام در بعد اجتماعی از هر لحاظ همچون فکری، مالی یا مشورتی یا سایر موارد به مردم کمک می‌کردند و با عمل و زبان آنها را به راستگویی، امانتداری، انفاق و حسن خلق دعوت می‌کردند.

 

عضو هیأت‌ علمی جامعه‌المصطفی در پایان با اشاره به فعالیت امام صادق (ع) در بعد سیاسی، خاطرنشان کرد: همه ائمه ما در بخش سیاسی با خلفای ظلم و جور درگیر بودند چراکه اعمال و رفتار آن‌ها را قبول نداشتند و همین امر سبب شهادت آن‌ها می‌شد./202/807/ب1

ارسال نظرات