۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۴۰۹۱۳
آيت‌الله طبرسی:

روحانیان میراث دار و مروج مکتب امام صادق هستند

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این‌که علما و روحانیان میراث‌داران مکتب امام صادق(ع) هستند، گفت: همه عالمان و طالبان دینی باید به فقه و مکتب جعفری متعهد و پایبند بوده و تخصص‌های لازم در همه علوم را کسب کنند.
آیت الله طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در مراسم عزاداری هیأت های مذهبی مرکز استان که به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در ساری برگزار شد، مهم ترین اقدام امام صادق(ع) را نشر فرهنگ اصیل اسلامی در دوران امامت خود دانست و گفت: امام جعفر صادق(ع) نتوانستند بسیاری از شخصیت‎های علمی برجسته‎ را در همه زمینه‎ها فقه، مباحث تفسیری و کلامی تربیت کنند و این مهم ترین کار این امام بزرگوار بود.

 

وی با بیان این که امام جعفرصادق(ع) با تربیت شاگردان بسیار برای اسلام کادرسازی کرد، افزود: بعد از شهادت سید شهدا(ع) و در زمان امامت امام زین العابدین(ع) تنها سه عالم بزرگ از اسلام باقی مانده بود و جریان بعد از حرکت نهضت کربلا به گونه‎ای شد که بسیاری از علمای اسلام با توجه به شرایط زمانه گوشه‎نشین شدند.

 

امام جمعه ساری با بیان این که امام جعفر صادق(ع) نمونه کامل همه فضائل همچون شجاعت، سخاوت، عبادت، کرامت، فراواني صدقات و آزاد کردن بندگان بود، گفت: آنچه به دوره امامت حضرت امام صادق(ع) ويژگي خاصي بخشيده، استفاده ازعلم بي کران امامت، تربيت دانشمندان و بنيان گذاري فکري و علمي مذهب تشيع است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: دوره زندگاني و امامت امام صادق(ع) عصر طلايي حديث شيعه است و همه وظيفه داريم در مناسبت هاي مختلف با سيره و زندگاني ائمه معصومين(ع) بيشتر آشنا شويم.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نهضت و جهاد علمی امام صادق(ع) افزود: امام صادق(ع) با پرورش متخصصین علوم مختلف و موضوعات دینی توانست جامعه اسلامی را به سوی یک جامعه پیشرفته علمی رهنمون سازد که بیشتر دانشمندان اسلامی مستقیم یا غیرمستقیم پرورش یافته مدرسه علمی امام صادق(ع) هستند. 

 

وی با تاکید بر این که علوم جدید و کشفیات بشر از اسلام و اهل بیت(ع) منشأ می گیرند، اضافه کرد: امام صادق(ع) بنا بر علم ماورایی خود توانست دانشمندان زیادی را در علوم مختلف تربیت کند که می توان از جمله جابر حیان؛ پدر علم کیمیا را نام برد. 

 

آیت الله طبرسی به مخالفت ها و تهدیدهای زمان امام صادق(ع) از طرف حکمرانان ظالم بنی امیه و بنی عباس اشاره کرد و عنوان داشت: بنی امیه و بنی عباس همیشه سعی می کردند با اعمال تهدید و فشار بر امام و شاگردان ایشان، مانع نهضت علمی ایشان شوند؛ ولی نتوانستند مانع ترویج علم و دانش علم ناب محمدی گردند. 

 

وی دین اسلام را دین تفکر و تعقل خواند و افزود: دین اسلام فراگرفتن علم را برتر از عبادت می داند و بنا بر گواهی تاریخ، عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم کیمیا، ریاضی و فزیک و علوم جدید سرآمد زمان خود بودند که این پیشرفت علمی مورد پسند غربی ها و استعمارگران نبود.

 

امام جمعه ساری با اشاره به این که عظمت ما در گرو دوستی و محبت با اهل بیت(ع) است، بیان کرد: دوستی ائمه اطهار بسیار ارزشمند است که باید ارادت، خدمت و محبت اهل بیت در دل ما همواره جاری و ساری باشد تا در قیامت نیز از دوستی آنان بهره‌مند شویم.

 

وی بازگویی و معرفی چهره واقعی اسلام ناب به جهان را یکی از ارزشمند ترین اقدامات امام صادق(ع) دانست و خاطرنشان کرد: در زمانی که به دلیل وجود خاندان اموی و عباسی و رفتارهای خلاف اسلام خلفا و هم‌چنین به وجود آمدن گروه‌های التقاطی که از سوی دستگاه حکومتی حمایت می‌شدند نیاز بود تا اسلام حقیقی به مردم شناسانده شود تا مردم در این دوران پر التهاب دچار کج‌روی نشوند، امام صادق(ع) پرچم دار این حرکت عظیم بود.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام جعفر صادق(ع) از علم و کمالی والا برخوردار بود، گفت: ایشان از اندیشمندان زمان خود بود و با ایجاد مکتب جعفری به احیای اسلام ناب محمدی پرداخت.

 

امام جمعه ساری با بیان این که رشد و توسعه فرهنگ شیعی در عصر این معصوم اتفاق افتاد، ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) جذب‌کننده افکار عموم به سوی اهل بیت(ع) بود و همین امر سبب ایجاد نظام تفکر شیعی شد.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که آن حضرت از هیچ فرصتی برای دفاع از دین و  نشر علوم دینی دریغ نمی‌کرد، افزود: ایشان در موضوعات مختلف با دیگر سران مذاهب مناظره می‌کرد و با ارائه دلیل و برهان‌های عقلی و منطقی سستی عقاید آن‌ها را روشن می‌ساخت.

 

امام جمعه ساری با بیان اینکه علما و روحانیان میراث‌داران مکتب امام صادق(ع) هستند، گفت: همه عالمان و طالبان دینی باید به فقه و مکتب جعفری متعهد و پایبند بوده و تخصص‌های لازم در همه علوم را کسب کنند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: امام صادق(ع) آن قدر فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او و به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت.  

 

امام جمعه ساری با اشاره به نقش مناظرات علمی امام صادق(ع) در کاهش جریانات التقاطی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اظهار داشت: در دوران امام صادق(ع) بنی امیه و بنی عباس در جنگ بودند و این موقعیت، فرصت مناسبی برای گسترش اسلام ناب بود./201/950/ب1

ارسال نظرات