۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۴۰۹۴۲
حجت الاسلام ذوالنور:

امام راحل و رهبر معظم انقلاب از گل‌های باغ فقاهت هستند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی علما و مراجع تقلید را میوه‌‌های باغ اهل بیت(ع) خواند و گفت: وجود پر برکت امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید از گل‌های باغ امام صادق(ع) و فقاهت هستند.
حجت الاسلام ذوالنور

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا تربیت را امری الهی دانست و خاطرنشان کرد: تربیت منجر به هدایت می شود و هدایت منجر به رشد و تعالی و کمال خواهد شد؛ بنابراین خدای متعال در سوره علق، خود را معلم بیان می کند.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هدایت شدن و نشدن انسان ها از سوی خداوند متعال صورت می گیرد، اظهار داشت: خدا رب العالمین است و تربیت اساسش الهی، دینی و روحی است؛ خدا باید بخواهد که فردی هدایت پیدا کند؛ هدایت، تعلیم و تربیت امری الهی است؛ اسلام انسان را دو ساحتی می داند و علم را صرفا برای علم منظور نمی کند، دنیا مقدمه آخرت است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تربیت در مکتب اهل بیت(ع) را بر مبنای فطرت افراد و اهداف خلقت عنوان و تصریح کرد: تعالیم و تربیت و هدایت باید به شکلی باشد که عنصر عقیده و ایدئولوژیک و موضوع اعم جهان بینی در آن لحاظ شده باشد و معطوف به فطرت انسان و اهداف خلقت باشد؛ در مکتب اهل بیت(ع) که وجه برجسته اش در مکتب نورانی امام صادق(ع) است، با توجه به این مبانی، امر تربیت را استوار کرده است.

 

وی گفت: امام صادق(ع) در شاگردپروری قبل از هر چیزی، به آمادگی و استعداد روحی فرد نگاه می کرد؛ قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) نور است و ظرف انسان باید ظرف پاکی برای دریافت این تعالیم باشد؛ وقتی که عنوان بصری به محضر امام صادق(ع) رسید، آن حضرت او را راه نداد و این شخص ناراحت و خانه نشین شد و گفت جز برای واجبات از خانه بیرون نیامدم و از خدا خواستم که دل امام صادق(ع) را با من نرم کند؛ بعد از مدتی آمد و در حقیقت آن حضرت با این کار قدری ظرف آن فرد را آماده کرد و وقتی این تحول ایجاد شد، بعد از مقدماتی، امام صادق(ع) به او فرمودند علم با تلاش و تعلیم و کار زیاد نیست، بلکه نوری است که خدا در دل هر کسی که بخواهد قرار می دهد.

 

تخصصی شدن رشته ها در زمان امام صادق

حجت الاسلام ذوالنور درباره جایگاه استعداد و کشف ظرفیت افراد در مکتب امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: در مکتب امام صادق(ع) ظرفیت سازی و کشف ظرفیت ها و تنظیم مظروف متناسب با ظرف بوده است؛ بنابراین می بینیم که در مکتب آن حضرت افراد استعدادیابی می شوند و علوم در زمان امام صادق(ع) رشته بندی و تخصصی شد و هر کدام از مباحث کلامی و فقهی و غیره را به عده ای سپرد.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید تعلیم و تربیت صبغه الهی داشته باشد، اظهار داشت: امام صادق(ع) در مبانی و جهت تعلیم و تربیت، نگاهی الهی داشتند و تعلیم و تربیت ما باید رنگ و بو و صبغه الهی داشته باشد و در راستای شکوفایی انسان دو ساحتی باشد که ساحت دنیای او مقدمه ساحت آخرتش شود و آن را برای آخرت رشد دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام صادق(ع) ظرفیت را در افراد توسعه می داد که تحمل و گنجایش مظروف دریافتی از جانب امام را داشته باشد؛ امام صادق(ع) بنای تخصصی شدن را گذاشت و در مکتب آن حضرت چند هزار شاگرد تربیت شدند که حتی در برخی از رشته های تخصصی در سراسر بلاد اسلامی، غیر مسلمانانشان می آمدند تا از محضر امام بهره مند می شدند.

 

وی امام صادق(ع) را بنیانگذار تخصصی شدن فقه اهل بیت(ع) دانست و گفت: فضایی که در دوران درگیری بین حکام پیش آمده بود و بنی امیه و بنی عباس در گیری هایی داشتند، اما امام از فرصت درگیری دو جریان حکومت استفاده و فقه و معارف اهل بیت(ع) را دسته بندی و تخصصی کردند و این بنیان گران سنگ را بنا گذاشتند که تا امروز استمرار دارد.

 

حجت الاسلام ذوالنور درباره نهادینه سازی فرهنگ اهل بیت(ع) توسط امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه ادامه مکتب امام صادق(ع) و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و فقه جعفری را عهده دارند؛ امام صادق(ع) علی رغم سختگیری های حکومت و جفاهایی که حکومت جور بر امام داشتند، توانستند زیر ساخت فرهنگ و فقه اهل بیت(ع) را محکم و نهادینه کنند که تا به امروز آثار آن وجود دارد.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی علما و مراجع را میوه های باغ اهل بیت(ع) خواند و اظهار داشت: وجود پر برکت امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید از گل‌های باغ امام صادق(ع) و فقاهت هستند./822/ت302/ی

ارسال نظرات