۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۴۰۹۴۹
مدیر حوزه علمیه اصفهان در هشتمین اجلاسیه شهدای روحانی:

روحانیت شیعه همواره در خط مقدم جنگ و جهاد قرار داشته است

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به این که روحانیت شیعه همواره در خط مقدم جنگ و جهاد بوده است، گفت: اگر نهضت عظیم علمی امام صادق نبود امروز چیزی از اسلام نداشتیم‏.
آیت الله طباطبایی نژاد
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، امروز در هشتمین اجلاسیه شهدای روحانی و ایثارگر حوزه های علمیه استان اصفهان که در مدرسه علمیه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: استان اصفهان در حدود 700 شهید طلبه تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، ما افتخار می کنیم که اگر روحانیت شیعه مسئله ای را از دین برای مردم مطرح می کند خودش در صف مقدم عمل به آن قرار دارد.

 

وی ادامه داد: روحانیت این رفتار خود را از امام المتقین، امام علی(ع) آموخته است که فرمودند من هیچ چیزی را امر نمی کنم و از مردم طلب نمی کنم مگر این که اول خودم انجام می دهدم و هیچ چیزی را نهی نمی کنم مگر این که اول خودم ترک می کنم، این افتخار تنها متعلق به شیعه است که روحانی اگر مردم را به کاری امر می کند، خودش هم به آن عمل می کند، در جهاد و جنگ هم همین طور بوده و روحانیت شیعه بیشترین شهید را در میان تمام اقشار مختلف تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: مجموع روحانیون ما در کل کشور در زمان جنگ بین 25 تا 30 هزار نفر بودند و شهدای روحانی در حدود 4500 نفر هستند یعنی نزدیک به یک ششم روحانیون به شهادت رسیدند و این غیر از روحانیونی است که فرزندان خودرا به جبهه ها فرستادند و برخی حتی تا سه فرزند خود را راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل کردند.

 

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: امام علی(ع) می فرمودند که من چگونه امام مردم باشم اما در سختی ها با آن ها همراه نباشم، الحمدلله این خصوصیت همواره در میان قاطبه روحانیت شیعه هم بوده و انشاء الله حفظ هم خواهد شد، امروز این مراسم با شهادت امام صادق(ع) همراه شده است.

 

وی بیان داشت: مذهب به معنای خط و راه  و طریق است، این که مذهب ما جعفری است یعنی راه  و روش ما راه و روش امام صادق(ع) است، چرا نمی گویند مذهب ما مذهب امیرالمومنین(ع) یا سایر ائمه اطهار(ع) است، اصلاً مذهب ما مذهب محمدی(ص) است، همه ائمه ما یک راه  و روش داشتند، بنابراین مذهب ما مذهب همه امامان معصوم(ع) است.

 

امام جمعه اصفهان ابراز داشت: در زمان امام صادق(ع) خط ها  و فکرهای دینی مختلفی وجود داشت، برخی حنفی، برخی مالکی و برخی حنبلی بودند، در آن زمان به پیروان امام صادق(ع) که شیعه بودند جعفری مذهب می گفتند، پس یکی از دلایل نامیده شدن ما به جعفری مذهب، نامیده شدن شیعیان به این نام در زمان امام صادق(ع) است که این نام بر شیعیان باقی ماند.

 

آیت الله طباطبایی نژاد توضیح داد: پدر امام صادق(ع) امام محمد باقر(ع) است، مادر ایشان ام فروه است که بانوی بسیار با عظمتی است امام صادق(ع) در مورد مادرشان فرمودند" کانت امی ممن امنت و تقت و احسنت والله یحب المحسنین" ، یعنی مادرم از کسانی است  که ایمان آورد، تقوا پیشه کرد، احسان کرد و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: ام فروه دختر قاسم ابن محمد ابن ابی بکر است، محمد ابن ابابکر وقتی در مصر از دنیا رفت، امیرالمومنین(ع) فرمودند که مرگ محمد کمر مرا شکست، امام صادق(ع) مورد احترام تمامی گروه ها و ادیان بود و این ناشی از علم فراوان و بی پایان ایشان بود که باعث می شد حتی آن هایی که به ایشان اعتقاد نداشتند هم مجبور به تواضع در برابر ایشان می شدند.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ابراز داشت: مالک ابن انس که یکی از امامان اهل تسنن است می گوید من مدت زمانی با امام صادق(ع)رفت و آمد داشتم و هیچ وقت امام صادق(ع) را ندیدم مگر در سه خصلت، یا نماز می خواند، یا در حال روزه بود و یا قرآن می خواند، سپس می گوید که هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و به هیچ ذهنی خطور نکرده که کسی از لحاظ علمی، از نظر تقوا و پرهیزگاری فاضل تر از امام صادق(ع) باشد.

 

آیت الله طباطبایی نژاد اراز داشت: امام صادق(ع) 65 سال عمر کردند که بالاترین سن را در میان همه ائمه(ع) دارند و به ایشان شیخ الائمه می گویند، حضرت به دست منصور دوانیقی از خلفای عباسی به شهادت رسیدند، در زمان امام صادق(ع) دعوا بر سر خلافت بنی امیه و بنی عباس بود.

 

وی افزود: مخصوصاً بنی عباس برای صاف کردن راه خود خدمت امام می رسیدند و می گفتند که خلافت از آن شماست، از جمله ابومسلم خراسانی قاصد فرستاد که حاضریم برای شما کار کنیم، حضرت در جواب فرمودند که به او بگویید که نه تو از منی و شیعه من نیستی و نه زمان کنونی زمان حکومت من است و این موضوع درباره افراد دیگر هم اتفاق افتاد و امام همه را رد می کردند.

 

امام جمعه اصفهان اظهار داشت: سدیر صیرفی از اصحاب امام صادق(ع) به امام عرض کرد چرا شما مانند جدتان حسین ابن علی(ع) قیام نمی کنید، حال آن که شما طرفداران بسیاری از شیعیان دارید که منتظر قیام شما هستند، امام صادق(ع) در جواب گله ای از گوسفندان که حدود 17 گوسفند بودند را به او نشان دادند و فرمودند اگر به تعداد این گوسفندان شیعه خالص داشتم قیام می کردم.

 

آیت الله طباطبایی نژاد توضیح داد: اما یک دلیل قیام نکردن امام صادق(ع) کمبود یاران و شیعیان خالص بود اما دلیل اصلی چیز دیگری بود، همه امامان شیعه یک نور هستند، اما بالاخره تفاوت هایی میان زندگی و زمان امامان(ع) وجود دارد، دلیل اصلی پیشرفت شیعه این است که غیر شیعه فقط 10 سال حکومت پیامبر اسلام(ص) را دارند، اما شیعه معتقد است که بعد از پیامبر رسالت باقی است و تا زمان امام حسن عسگری(ع) در زمان های مختلف و با مقتضیات و شرایط متفاوت سیره و راه  و روش رسالت پیامبر به شیعیان عرضه شده و برای همین است که شیعه راه را بلد است و انحرافاتی مانند گروه داعش در شیعه وجود ندارد.

 

وی بیان داشت: اهل سنت هر چیزی غیر از اعمال پیامبر(ص) در 10 سال حکومت ایشان را بدعت می دانند حال آن که شرایط در زمان پیامبر(ص) شرایط خاص خودش بوده و بنابراین اعمال متناسب با همان شرایط را هم ایجاب می کرده است، اما شیعه در همه زمان ها و شرایط مختلف اعمال مختلف را از سوی ائمه هدی(ع) به عنوان راه روشن و صحیح زندگی فرا گرفته که اگر هر کدام از 14 معصوم(ع) هم در شرایط دیگری بودند همان کار را انجام می دادند.

 

مدیر حوزه های علمیه استان اصفهان افزود: امام حسین(ع) با این که می دانست اگر قیام کند شهید می شود، ولی باز هم قیام می کند، اما امام صادق(ع) قیام نمی کند، دلیل این است که زمان امام صادق(ع) با زمان امام حسین(ع) متفاوت است و مققتضیات و شرایط زمانی جور دیگری است، در زمان امام حسین(ع) هیچ مشکلی جز خلفا برای اسلام وجود نداشت و فساد مربوط به دستگاه خلافت بود و امام باید در برابر مفسدین می ایستاد، اما در زمانن امام صادق(ع) مدت ها از زمان اسلام گذشته و علم وسعت چیدا کرده و گروه های علمی فراوانی به وجود آمده  امام می بیند که الان وقت شهادت نیست و وقت نهضت علمی است.

 

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: اگر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نبودند ما الان هیچ چیزی نداشتیم و از اسلام چیزی به ما نمی رسید، حتی از امام حسین(ع) هم چیزی نمی دانستیم، این دو بزرگوار تمامی شبهه ها علیه اسلام و تشیع را هم جواب داده اند، دلیل اصلی این که به ما جعفری مذهب می گویند هم همان نهضت علمی عظیم ایشان برای حفظ اسلام است. /869/پ201/ج

 

ارسال نظرات