۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۴۴۰۹۵۲
استاد حوزه علمیه:

اسلام، دین مدارا است

کارشناس مذهبی گفت: اسلام دین مدارا است و به تازه مسلمانان سخت نمی‌گیرد که نمونه آن برخورد امام صادق(ع) با عبدالملک مصری است.
حجت الاسلام رفیعی امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع)، صبح امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی در مورد پایه‌های امامت از زبان امام صادق(ع) گفت: زمان امام صادق(ع)، بازار عقاید به وجود آمده بود از این رو امام(ع) باید خط صحیح اسلام را نشان می‌دادند و به این منظور امامت را بر هفت پایه معرفی کردند که این هفت پایه؛ مدارا، تقیه، دوستی، آرامش، خوش اخلاقی، ورع و اجتهاد است.

 

وی در مورد تقیه افزود: تقیه یعنی اینکه همه چیز را نباید نزد هرکسی بگوییم، امام علی(ع) در مورد دو تن از شیعیانشان که میان برائت از ایشان و کشته شدن باید یکی را انتخاب می‌کردند و این دو، انتخاب متفاوتی داشتند فرموده است آنکه برائت کرده فرد عاقلی است و آنکه برائت نکرده است برای رسیدن به بهشت، عجله کرده است.

 

این کارشناس دینی در توضیح رکن آرامش در امامت، نحوه برخورد امام صادق(ع) با یک کافر به خدا را این‌گونه بیان کرد: عبدالملک مصری کافر بود اما اهل بحث بود و از مصر به مدینه و از آنجا به مکه رفت تا امام صادق(ع) را ببیند و با ایشان مباحثه کند. وقتی امام(ع) را دید عرض کرد من منکر خدا هستم و می‌گویم این جهان، دهر است چون خدا را نمی بینم.

 

وی افزود: امام صادق(ع) از او پرسیدند آیا زیر زمین را دیده‌ای؟ عبدالملک گفت نه، امام(ع) مجدداً پرسیدند آیا زیر زمین چیزی هست که عبدالملک گفت بله و به همین ترتیب امام صادق(ع) ابتدا شبهه او را برطرف کرد سپس خدا را برایش ثابت کرد و عبدالملک مصری که در دلش مریض نبود شهادتین گفت.

 

حجت‌الاسلام رفیعی در مورد مدارا و رفق در اسلام اظهار کرد: اسلام دین رفق است و به تازه مسلمانان سخت نمی‌گیرد که نمونه آن همین برخورد امام صادق(ع) با عبدالملک مصری است چراکه زمانی که شهادتین گفت امام(ع) او را رها نکرد بلکه به هشام سپرد تا به مرور، اعمال اسلامی را بجا آورد. همچنین بسیاری از احکام اسلامی حتی حرمت شراب‌خواری نیز در مدینه اعلام شد و این نشان می‌دهد اسلام تا چه اندازه با تازه مسلمانان مدارا می‌کند و به آنان زمان می‌دهد تا بتوانند همه اعمال اسلامی را مراعات کنند و بجا آورند.

 

این کارشناس دینی در مورد زبان امام صادق(ع) در مباحثه با دیگران گفت: امام صادق(ع) با هر شخصی به زبان همان شخص صحبت مباحثه می‌کردند، مثلاً مرتاضی بود که همیشه با نفسش مخالفت می‌کرد، امام صادق(ع)، او را این‌گونه مسلمان کردند که گفتند اسلام را به نفسش عرضه کند و چون نفسش آن را خوش نداشت، آن مرتاض، اسلام را پذیرفت! یا مثلاً امام(ع) با طبیبان، به طور تخصصی در مورد طب مباحثه می‌کرد که در یکی از همین مباحثه‌ها، امام صادق(ع) علت اصلی بیماری‌ها را خوردن زیاد، و درمان اصلی بیماری‌ها را پرهیز عنوان کردند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی همچنین در مورد تحرکات دشمن بیان کرد: دشمن در عرصه فرهنگی، دو کار اصلی کرده است؛ یکی ابتذال به راه انداخته است که همان ولنگاری فرهنگی، بدحجابی، بالا رفتن آمار مجردها تا 12 میلیون، بالا رفتن آمار طلاق تا 23 درصد، کاهش ازدواج و نسل‌آوری، افزایش روابط نادرست و ریختن قبح این‌گونه روابط، از جمله آن است.

 

وی افزود: دومین کار اصلی که دشمن در عرصه فرهنگی کرده است سست کردن اعتقادات جوانان است و می‌خواهد مردم ما لائیک و بی‌دین بار بیایند که این مطلب نیز باید جدی تلقی شود و یکی از راهکارهای مقابله با این کار دشمن، برگزاری همین جلسات مذهبی است و خدا می‌داند اگر ما این جلسات را نداشتیم چه می‌شد./202/9597/ب1

ارسال نظرات