۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۴۰۹۶۸
دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان:

سست شدن بنیان بنی‌امیه شرایط را برای مدیریت و راهبری امام صادق فراهم کرد

دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان گفت: سست شدن بنیان حکومت بنی‌امیه در دوران حیات امام جعفرصادق(ع)، شرایط را برای مدیریت و راهبری این امام همام فراهم کرد.
امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام علی اکبر میرزایی دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان عصر امروز در همایش بررسی سیره اجتماعی و فرهنگی امام جعفرصادق(ع) در بندرعباس، گفت: یکی از ویژگی‌های امام صادق (ع) توجه زیاد ایشان به علم و دانش و همین‌طور برگزاری مناظرات و ملاقات‌ها با رهبران علمی ادیان مختلف و شخصیت‌های فرهنگی و علمی با رعایت اخلاق و ادب بود.

 

وی افزود: یکی از فعالیت‌های امام صادق (ع) در طول دوران زندگی، مناظرات زیادی بود که ایشان با افراد و گروه‌های مختلف با موضوعات پیامبر اسلام (ص) و صدق و احسان، و مناظره و ملاقات با عالمان بزرگ مسیحی، ابوحنیفه، دانشمندان شامی و معتزلی، هشام بن حکم داشتند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امام نخستین چیزی که در مناظرات رعایت می‌کردند ادب بود حتی با کسی که از نظر مناظره‌ای خیلی هم قوی نبود ادب را رعایت می‌کردند و با چشم دیگری به ایشان نگاه نمی‌کردند، همچنین در مناظره چارچوب‌های علمی را فدای احساس، عواطف و حاشیه‌ها نمی‌کردند و همین‌طور ساختار منطقی را در نظر داشتند یعنی علم و عقل را در کنار هم در نظر داشتند.

 

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین کارهای امام صادق (ع) از برپایی مناظرات این بود که مناظرات‌شان در بین مردم جامعه ایجاد دغدغه کند، خیلی زمان‌ها هم ما تفکر درباره امری داریم اما دغدغه آن را نداریم بنابراین این کار ما درست و صحیح انجام نمی‌شود بنابراین ایشان با روایات و مناظرات خود بین مردم دغدغه ایجاد می‌کردند.

 

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به راهبردهای امام صادق(ع) برای مقابله با فرقه‌های انحرافی گفت: تبیین دقیق کلید واژه‌های دینی و موضوعات اسلامی نظیر اخلاص، توکل، انفال، امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تربیت نیروهای ارزشمند اسلامی و دانشمندان دینی نظیر یونس بن عبدالرحمن، ابوبصیر، زراره و صدها دانشمند اسلامی دیگر از جمله این راهبردهاست.

 

وی با اشاره به برداشت درس‌های فراوانی از زندگی و سیره امام جعفرصادق(ع) افزود: توجه به باطن و سیرت اعمال دینی و دوری از سطحی نگری یکی از روش های این حضرت است.

 

مدرس حوزه و دانشگاه، از سفارش و تأکید به تدبر در مفاهیم اسلامی و اعتقادی و ایجاد اتصال میان روایات مستدل اسلامی با آیات قرآن کریم را از دیگر راهبردهای مهم امام صادق(ع) نام برد.

 

دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان تصریح کرد: امام جعفر صادق(ع) با تکلیف‌محوری به ما آموخت که باید در هر زمانه‌ای وظیفه خودمان را در قبال جامعه اسلامی بسنجیم و بر اساس تکلیف‌گرایی گام برداریم و خود امام نیز با توجه به شرایط زمانی دوران حیات خویش بزرگ‌ترین گام‌ها را برای تبیین مفاهیم اسلامی برداشت.

 

حجت الاسلام میرزایی بیان کرد: سست شدن بنیان حکومت بنی‌امیه در دوران حیات امام جعفرصادق(ع)، شرایط را برای مدیریت و راهبری این امام همام فراهم کرد.

 

وی گفت: زمینه مناسبی برای معرفی جایگاه واقعی اهل‌بیت پس از دوران پیامبر مکرم اسلام و در دوران حیات امام صادق(ع) ایجاد و موجبات آشنایی مسلمانان با جایگاه واقعی اهل‌بیت را فراهم کرد.

 

دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان با اشاره به نقش امام صادق(ع) در مقابله با فرقه‌های انحرافی و دست ساز آن دوران، شیوه و منش این حضرت را روشی کاملا علمی و منطقی دانست.

 

وی با بیان اینکه امام صادق در مقام علم فقه دارای منزلتی خاص و جایگاهی رفیع است اذعان کرد: جماعت زیادی از او کسب علم کرده اند تاجایی که شاگردان آن امام همام را چهارهزار نفر ذکر کرده اند که از جمله آنها دو نفراز پیشوایان اهل سنت امام ابوحنیفه و امام مالک هستند./202/851/ب1

ارسال نظرات