۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۴۰۹۷۲
استاد دانشگاه آمریکا:

مالزی مشعلی برای جهان اسلام نیست

مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه 'دنور' آمریکا روز شنبه گفت که مالزی در حفظ ظرفیت های خود برای تبدیل شدن به یک کشور اسلامی که در آن دمکراسی رشد دارد، شکست خورده و نمی تواند به مدلی برای سایر کشورها تبدیل شود.
داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، تارنمای 'مالزی آزاد امروز' به نقل از 'نادر هاشمی' مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه 'دنور' آمریکا، نوشت: مالزی که زمانی 'مشعل امیدی' برای جهان اسلام بود اگر توسعه در این روند را ادامه می داد، می توانست نقش مهمی در جنگ علیه افراطی گری ایفا کند.


وی که در سمیناری تحت عنوان 'بحران داعش و گسترش افراطی گری' در دانشگاه ملی مالزی (یو.کی.ام) سخن می گفت، تصریح کرد: مالزی در دهه 1990 به نظر می رسید با توجه به رسمیت شناختن حقوق اقلیت ها، به کشوری تبدیل شود که نمونه دمکراسی آن در کشورهای اسلامی نیز الگو شود.


به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون مردم به مالزی نگاه می کنند و تعجب می کنند امیدی که زمانی در اینجا بود، کجا رفته است؟


وی افزود: در مقابله با روایتی که گروه های تندرو و افراطی از اسلام دارند، این امر برای جهان 'بسیار مهم' بود که نمونه ای از یک کشور اسلامی که با دمکراسی کار می کند را مشاهده کنند.


به گفته وی، 'ما (مسلمانان) نیازمند داشتن چنین کشوری به عنوان الگوی اسلامی هستیم. مالزی ظرفیت تبدیل شدن به این الگو را پیش از این داشته، اما برای کسب جایگاه خود نیازمند بازگردان دمکراسی به این کشور است.


مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه 'دنور' آمریکا در خصوص سیاست های مالزی در ارتباط با گروه تروریستی داعش نیز گفت: سیاست های مالزی کاملا مشابه سیاست های رژیم وهابی عربستان سعودی است.


وی با مقایسه داعش و وهابیت، گفت: تفاوت داعش و وهابیت این است که مبلغان وهابیسم برای نظام پادشاهی احترام قائل هستند، اما گروه تروریستی داعش به پادشاهی اعتقادی ندارد. اما از نظر تنزل رتبه زنان، حقوق بشر و اقلیت های دینی، تفاوتی بین وهابیسم و داعش وجود ندارد.


وی با اشاره به نفوذ وهابیت در مالزی، گفت که این تفسیر به طور مستقیم در مورد جوانانی که در سایر نقاط جهان از جمله مالزی به داعش گوش فرا می دهند، قابل اسناد است.


به اعتقاد این استاد دانشگاه 'دنور' آمریکا، جوانان با مقایسه شباهت های آنچه داعش در مورد آن تبلیغ می کند با آنچه از متون سعودی درباره اسلام خوانده اند، سریع تحت تاثیر این گروه تروریستی قرار می گیرند.


وی تصریح کرد که تفسیر وهابیون از اسلام در مقایسه با سایر تفاسیر، به این دلیل که عربستان سعودی با منابع مالی فراوان، آن را به طور گسترده در دسترس مردم قرار داده است، از قدرت بیشتری برخوردار است.


وی در پایان گفت که در دوره جنگ سرد بین شوروی و آمریکا، عربستان سعودی حدود 100 میلیارد دلار برای گسترش این تفسیر از اسلام سرمایه گذاری کرد./982/ب102/د

ارسال نظرات