۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۴۰۹۷۳

برگزاری مراسم یادبود مسلمانان و مسیحیان برای کشیش فرانسوی

مسلمانان و مسیحیان فرانسه در مراسم نماز روز جمعه به کشیشی که در حملۀ تروریستی اخیر به کلیسایی در منطقۀ نُرماندی کشته شد، ادای احترام کردند.
مراسم یادبود مسلمانان برای کشیش فرانسوی

به گزارش خبرگزاری رسا، مسلمانان و مسیحیان فرانسه در مراسم نماز روز جمعه به کشیشی که در حملۀ تروریستی اخیر به کلیسایی در منطقۀ نُرماندی کشته شد، ادای احترام کردند.

 

این مراسم جمعه (9 مرداد) در مسجد یحیی در شمالِ شهر سنت اتین دو روور برگزار شد.

 

به گزارش پرس تی وی، انور کبیبش، رییس عمده ترین نهاد مسلمانان فرانسه (CFCM)، با حضور در مراسم روز جمعه از مسلمانان خواست روز یکشنبه با بازدید از کلیساها، همبستگی خود را با مسیحیان نشان دهند.

 

دو مهاجم مسلح به چاقو به نام‌های عادل کرمیچه و عبدالمالک نبیل پتی‌ژان، در پنج مرداد به کلیسای سنت اتین در منطقۀ نُرماندی حمله کرده و یک کشیش، دو راهبه و دو فرد حاضر در آنجا را گروگان گرفتند.

 

آنها ژاک هامل، کشیشِ 85 ساله را وادار به زانو زدن کردند و سپس گلویش را بریدند. گروگان‌های دیگر نیز پس از کشته شدن مهاجمان به دست پلیس آزاد شدند.

 

این در حالی است که «اعماق»، خبرگزاری گروه تروریستی داعش، در بیانیه‌ای اعلام کرد دو تن از عناصر این گروه مسوول این حمله بودند.

 

عبداللطیف همیتو، روحانی مسلمان، در مراسم روز جمعه خطاب به تندروها گفت: «تمدنِ شما اشتباه است، چون خودتان بخشی از تمدن نیستید، انسانیت شما درست نیست، چون خودتان بخشی از انسانیت نیستید.»


وی افزود: «تفکر شما دربارۀ ما (مسلمانان) غلط است و به همین خاطر شما را نخواهیم بخشید.»

 

کشیش پی‌یر بیلش، مسوول روابط مسیحیان با جامعۀ مسلمانان، نیز وحدت مسلمانان و مسیحیان را خواستار شد.

 

وی گفت: «اجازه نمی‌دهیم کسی میان ما تفرقه بیاندازد، خیلی ارزشمند است که با وجود این اختلاف‌ها هنوز با یکدیگر باشیم.»

 

انتظار می‌رود گروه‌هایی از مسلمانان و مسیحیان شامگاه شنبه برای کشیشِ فرانسوی کشته شده مراسم یادبود برگزار کنند.

 

قرار است این مراسم یادبود در کلیسای سنت اتین و همچنین کلیسایی در شهر بندری بوردو برگزار شود. شورای مسلمانان نیز قرار است در شهر لیون راهپیمایی برگزار کند.

 

یکی از مقامات قضایی فرانسه جمعه اعلام کرد سه نفر در خصوص این حملۀ خشونت‌بار بازجویی می شوند.

 

کرمیچه که پارسال دو بار به خاطر تلاش برای سفر به سوریه دستگیر شده بود، به اتهام عضویت در یک نهاد تروریستی در انتظار محاکمه بود. مقامات فرانسه همچنین در تحقیقات خود دو بار به نام پتی‌ژان رسیده و او را تهدیدی برای امنیت این کشور اعلام کرده بودند.

 

فرانسه در چند ماه گذشته شاهد چند سری حملات تروریستی بوده است./982/ب102/د

ارسال نظرات