۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۴۱۴۸۸
استاد حوزه تبیین کرد؛

تمرین حلم و بردباری در بیان امام صادق

حجت الاسلام میردامادی با اشاره به اهمیت حلم در سیر و سلوک معنوی، گفت: حلم مرحله ای بالاتر از صبر است؛ خداوند می فرماید اگر می خواهید به رستگاری برسید باید صبر داشته باشید.
حجت الاسلام سید احمد میردامادیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد میردامادی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که روزهای پایانی ماه شوال است، گفت: این ماه آن قدر عظمت دارد که برخی بزرگان اعتقاد دارند ماه شوال از ماه های حرام است.

 

وی با بیان این که در آستانه ولادت حضرت معصومه(س) هستیم قم را حرم اهل بیت(ع) خواند و ابراز داشت: در حرم اهل بیت(ع) باید سعی کنیم که شناخت خود را نسبت به اهل بیت افزایش دهیم و این شناخت جز با توجه به سخنان معصومان(ع) امکان پذیر نیست.

 

حجت الاسلام میردامادی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: ایشان به پیرمردی که پند خواسته بود 9 پند و نصیحت برای سیر و سلوک معنوی بیان فرمودند که سه تای آن مربوط به ریاضت و تهذیب نفس بود که محور این سه موعظه طعام و توجه به غذا بود و نخستین گام ریاضت شرعی را رعایت آداب غذا خوردن عنوان کرد.

 

وی با بیان این که سه مورد از نصایح حضرت در رابطه با حلم و بردباری است، گفت: حلم مرحله ای بالاتر از صبر است؛ خداوند می فرماید اگر می خواهید به رستگاری برسید باید صبر داشته باشید و در روایت داریم که اگر کسی صبر نداشته باشد گویا ایمانش سر ندارد و چیزی که سر ندارد هم بی ارزش است و گویا ایمان ندارد.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: انسان وقتی یک مشکل را تحمل می کند و جزع و وزع نمی کند و از خدا گله و شکایت نمی کند می گویند صبر دارد ولی حلم این است که قدرت و توانایی دارد که مانع را بردارد ولی برای یک مصلحت بزرگتری تحمل می کند که این کار هر کسی نیست.

 

وی با بیان این که شخصی به نزد امام باقر(ع) آمد و شروع به توهین کردن کرد، افزود: یاران امام باقر(ع) تا خواستند که او را تنبیه کنند حضرت نگذاشتند؛ مدتی گذشت هنگام نماز صبح امام به مسجد رفتند و خادم آن مرد آمد و گفت آن فردی که دیروز اهانت کرد مُرد و وصیت کرده است که شما بالای سر او بیایید.

 

حجت الاسلام میردامادی ادامه داد: امام باقر(ع) بالای سر او رفتند و گفتند یخ بیاورید و روی سینه او گذاشتند؛ ناگهان تکانی خورد و چشمانش باز شد و تا دید حضرت بالای سر او هستند روی پای حضرت افتاد و گفت اشهد انک ولی الله؛ سپس بیان داشت من مرده بودم و روحم از بدن جدا شده بود ولی ندایی آمد که حضرت باقر العلوم(ع) خواسته که روح او را باز گردانید و زنده شدم؛ فهمیدم که شما آن شخصی هستید که اطاعت او بر همه واجب است.

 

وی با بیان این که امام صادق(ع) سه توصیه در رابطه با حلم دارند، گفت: امام فرمودند اگر می خواهی سیر و سلوک الی الله کنی باید حلم داشته باشی؛ اولین کاری که باید در هنگام خشم انجام داد این است که اگر کسی به تو گفت اگر یکی بگویی من ده تا جواب می دهد بگویی اگر ده بار هم بگویی من یک بار هم جوابت را نمی دهم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) دومین مورد حلم را در جایی دانست که اگر کسی به تو ناسزا گفت بگویی اگر آنچه که می گویی راست است خدا من را ببخشد و اگر آنچه که می گویی دروغ است من از خدا می خواهم که تو را ببخشد و اگر این رفتار را داشته باشیم دعوایی صورت نمی گیرد و علاوه بر این انسان را به خدا نزدیک می کند.

 

وی افزود: سومین راه تهذیب نفس در رابطه با حلم در روایت امام صادق(ع) این است که اگر کسی تو را وعده به دشمنی داد تو او را وعده به نصیحت و خیر خواهی بدهی./843/پ202/ی

ارسال نظرات