۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۴۱۵۲۰

درخواست قضایی برای محاکمه عاملان کشتار شیعیان در نیجریه

یک هیات قضایی در نیجریه دیروز، ۱۱ مرداد، با انتشار گزارشی اعلام کرد: ارتش باید به خاطر کشتار بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان این کشور در سال گذشته تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.
شهدای نیجریه

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که یک هیات قضایی ۱۳ نفره اعلام کرده است که تنها ۳۴۸ نفر از شیعیان نیجریه در یک گور دسته‌جمعی در شهر زاریا در شمار نیجریه دفن شده‌اند.

 

البته در گزارش این هیات قضایی دقیقاً مشخص نشده که در جریان درگیری‌های صورت گرفته در ماه دسامبر گذشته میان ارتش و شیعیان نیجریه مجموعاً چند نفر از شیعیان کشته شده‌اند.

 

به نقل از ایکنا، در این گزارش نیروهای ارتش به استفاده بیش از حد از توان نظامی خود علیه شیعیان متهم شده‌اند.

 

شیخ زکزاکی و همسرش از ماه دسامبر دستگیر شده و در حبس به‌سر می‌برند.

 

دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای از مقامات نیجریه خواست تا افراد مسؤول نسبت به استفاده غیرقانونی از ارتش برای کشتار شیعیان را شناسایی و دستگیر و به خانواده قربانیان نیز غرامت پرداخت کنند.

 

در پی یورش ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در شهر زاریا و همچنین حسینیه شیعیان، در آذرماه سال گذشته صدها تن از جمله سه فرزند زکزاکی کشته شدند.

 

نیروهای نیجریه همچنین در حمله به منزل شیخ زکزاکی، وی را دستگیر کردند. براساس گزارش‌های منتشر شده، نظامیان نیجریه پیش از این دستگیری، آنهایی را که قصد حفاظت از شیخ زکزاکی داشتند، کشتند.

 

شیخ زکزاکی در این حمله زخمی و به همراه ده‌ها تن از همراهانش بازداشت شد./847/ب102/د

ارسال نظرات