۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۴۴۱۵۲۵
معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تأکید کرد؛

ضرورت تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی برای جهان

غریب آبادی با اشاره به مبانی اصلی حقوق بشر اسلامی گفت: با توجه به ناکارامدی اسناد حقوق بشری مدرن در ارتقا و حمایت از حقوق آحاد بشریت و جلوگیری از نقض حقوق مظلومان در کشورها و مناطق مختلف حقوق بشر اسلامی می تواند راهکار مناسبی برای جبران نواقص باشد.
غریب آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاظم غریب آبادی معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه امروز در سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اعلامیه حقوق بشر را ابتدایی‌ترین سند در حوزه حقوق بشر دانست و گفت: متأسفانه اسناد حقوق بشری مبنای غربی دارد.

 

وی افزود: اندیشمندان اسلامی باید تحقیق و تدوین حقوق بشر اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند تا با بررسی های دقیق پاسخگوی نیازهای جهان باشد،با تدوین حقوق بشر اسلامی می توان از جنایات استکبار جهانی و کشورهای مزدور جلوگیری کرد.

 

غریب آبادی با بیان این که برخی کشورهای مدعی اسلام حقوق بشر اسلامی را با جنایت های خود نقض کرده اند، اظهار داشت: متأسفانه در کشورهای اسلامی اهتمامی برای ارائه اسناد حقوق بشری از نظر اسلام وجود ندارد، این همایش برای این برگزار شده تا در این مسیر گام برداریم.

 

وی با اشاره به مبانی اصلی حقوق بشر اسلامی ادامه داد: با توجه به ناکارامدی اسناد حقوق بشری مدرن در ارتقا و حمایت از حقوق آحاد بشریت و جلوگیری از نقض حقوق مظلومان در کشورها و مناطق مختلف حقوق بشر اسلامی می تواند راهکار مناسبی برای جبران نواقص باشد.

 

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان این که تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی برای جوامع غیر اسلامی و مکانیزم های بین المللی از سوی اندیشمندان و مراکز اسلامی از ضروریات اساسی است، ابراز داشت: یک جانبه گرایی، استفاده از حقوق بشربه عنوان ابزار سیاسی و رویکردهای دوگانه از سوی کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر از آفات و چالش های  حقوق بشر امروزی است.

 

وی عنوان کرد: با توجه به هجمه ای به اسلام و مسلمانان از سوی غرب در حوزه حقوق بشر اعمال می شود ضرورت دارد برتری های حقوق بشر اسلامی نسبت به حقوق بشر مردن تبیین شود و چهره صحیح و واقعی دین مبین اسلام ارائه شود.

 

غریب آبادی خاطرنشان کرد: مبانی حقوق بشر اسلامی باید تبدیل به رفتار عملی در کشورهای اسلامی شده و همچنین در عرصه بین المللی وارد اسناد مربوطه شود، حق و تکلیف در حقوق بشر اسلامی مورد تأکید ویژه قرار دارد، هر حقی همراه تکلیف و مسؤولیت به ویژه در قبال خداوند متعال است.

 

وی اضافه کرد: هرچند در اسلام تأکید ویژه ای بر حقوق اقلیت های غیر مسلمان شده است اما متأسفانه امروزه نسبت به اقلیت مسلمان به ویژه در کشورهای غربی رفتار نامناسبی صورت می گیرد و به اسلام هراسی دامن زده می شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات