۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۴۴۱۵۵۳
حجت الاسلام و المسلمین رشاد تصریح کرد؛

تقدم عنصر فیزیکی بر حس ایدئولوژیک در تعریف ملت و دولت

حجت الاسلام و المسلمین رشاد در تعریف دولت و ملت گفت: سرزمین به معنای عناصر فیزیکی و سخت است؛ اما در نگاه اسلامی، سرزمین به مفهوم امروزی مطرح نیست؛ بلکه شاخص ترین عنصر، حس ایدئولوژیکی است که تقدم دارد.
رشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، استاد رشاد پیش از ظهر امروز در سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی با اشاره به مبانی حقوق اقلیت ها، اظهار داشت: از مهمترین مبانی حقوق، مبتنی بودن حقوق بر بنیادها، زیر ساخت ها و ساختارها می باشد.

 

وی با بیان این که نقدهای بسیاری بر دیدگاه های مطرح شده حقوقی وارد شده است، ابراز داشت: هر نظام حقوقی  و مکتبی به دنبال ایجاد پیوند با تألم آدمی بوده و مطلق انگاری بنیادهای حقوقی یکی از آفاتی است که در آن ضمن مشاهده تنها یک زاویه حقیقت، این مهم  یک عامل شناخته می شود و همه امور تنها بر این یک امور شناخته شده و ناقص حمل می شود.

 

رییس شورای حوزه علمیه تهران به تفاوت نظام ها و نظریه های حقوقی اشاره کرد و گفت: این نظامات تنها یک بُعد از ابعاد آدمی را مورد توجه قرار داده و برای نقض تفکر دیگری، به مثالی از زاویه مغفول در نظام دیگری اشاره می کنند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان ساخت: این نگاه ها و نگرش های غربی، در ظاهر، بخشی از حقیقت را مورد توجه قرار داده؛ ولی در اصل، مسیر انحرافی را پیش گرفته و هیچ بخشی از حقیقت را درک نکرده اند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مجموعه احکام تشریعی و حکومتی در نگاه دینی را می توان به دو دسته اولی و ثانوی تقسیم کرد؛ به طور مثال میرزای شیرازی با تمسک به این مؤلفه ها، حکم حرمت استعمال تنباکو را صادر نمودند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رشاد با بیان این مطلب که احکام را می توان دوباره انگارانه مورد توجه قرار داد، ابراز داشت: طبقه بندی احکام می تواند کارآمد بوده و موجب گره گشایی باشد.

 

وی حقوق اقلیت ها را از جنس حقوق اعتباری دانست و گفت: هویت دولت و ملت در روزگار کنونی، امری کاملا اعتباری بوده و چه بسا ممکن است روزی تعریف دولت و ملت تغییر پیدا کند.

 

رییس شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه در اسلام شاخص متبطن با شاخص تبطن در تعریف دولت و ملت متفاوت است، خاطرنشان ساخت: در این تعریف، اصل، عناصر فیزیکی و سخت است؛ اما در نگاه اسلامی، سرزمین به مفهوم امروزی مطرح نیست؛ بلکه شاخص ترین عنصر، حس ایدئولوژیکی است که تقدم دارد.

 

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) تهران افزود: هویت دولت و ملت چند معادله ای بوده و عناصر گوناگونی در ساخت آن دخیل هستند که مسئله ایدئولوژی را یکی از مهمترین آنها می توان دانست.

 

حجت الاسلام و المسلمین رشاد با بیان این مطلب که نسبت مساوی در تعریف اعتباری دولت و ملت از دیدگاه اسلامی و غربی وجود ندارد، تصریح کرد: ایدئولوژی در میان معیارها و شاخص ها از جایگاه خاصی برخوردار بوده و تابعیت در دولت که به عنوان عنصر برجسته ایدئولوژی به شمار می رود، در پیوند با این عنصر رتبه بندی می شود؛ لذا هر شخص به لحاظ التزام در عمل به نظامی که دولت و ملت اسلامی را تشکیل می دهد، نزدیک تر و از حقوق تعریف شده برخوردارتر است.

 

وی اظهار داشت: در زمان معصومین(علیهم السلام) نیز که این بزرگواران در قدرت بودند، غیر مسلمانان نیز در لوای حکومت اسلامی در کنار مسلمانان زندگی می کردند.

 

رییس شورای حوزه علمیه تهران در پایان با اشاره به اینکه تفاوت افراد در جامعه به بنیادهای حقوق اعتباری بر می گردد، ابراز داشت: باید تفاسیر آیات الهی و سیره اهل بیت(علیهم السلام) را احصاء و مبانی را بر آن مترتب نمود./1325/د102/ی

ارسال نظرات