۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۴۱۵۵۴
رییس دادگستری استان قم:

چارچوب انسانیت باید مورد توجه مبانی حقوقی قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با تأکید بر اینکه چارچوب انسانیت باید مورد توجه مبانی حقوقی قرار گیرد، گفت: امروز چارچوب انسانیت مشخص نشده؛ به همین دلیل عقاید تحمیلی و محدودیت نسبت به انسان شمرده شده و تحمیل هر عقیده ای، محدود شدن انسان انگاشته می شود.
خلیلی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین خلیلی به اصول اطلاعیه حقوق بشر جهانی اشاره کرد و گفت: انسان باید با تمام مجموعه استعدادها مورد توجه قرار بگیرد؛ اگر سهم استعدادهای او به تناسب اعطا گردد، انسان به کمال خواهد رسید و اگر سهم های اعطایی متناسب نباشد، یکی از صفات آدمی را فربه نموده و او را با چالش های متعدد روبرو خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه این اعلامیه ضمن برتری دادن انسان به عقیده، درگیری های بسیاری را میان اندیشمندان ایجاد نموده است، ابراز داشت: این مکتب، دامنه انسانیت را بسیار وسیع نموده و انحصار در عقیده را الزامی نمی داند.

 

رییس دادگستری استان قم خاطرنشان ساخت: اعلامیه حقوق بشر غربی بر این باور است که اگر انسان را ملتزم به یک عقیده کنیم، او را محدود کرده ایم و این موضوع، بحث مهم میان اسلام و غرب است.

 

چارچوب انسانیت باید مورد توجه مبانی حقوقی قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با تأکید بر اینکه چارچوب انسانیت باید مورد توجه مبانی حقوقی قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: امروز چارچوب انسانیت مشخص نشده است؛ به همین دلیل عقائد تحمیلی و محدودیت نسبت به انسان شمرده شده و تحمیل هر عقیده ای، محدود شدن انسان انگاشته می شود.

 

جنسیت و ملیت در منشأ خلقت مطرح نیست

وی با اشاره به اینکه در منشأ خلقت، جنسیت و ملیت مطرح نیست، تصریح کرد: هیچ کدام از این قیود نمی تواند انسان را در کرامت ذاتی خود محدود نماید.

 

رییس دادگستری استان قم با بیان این مطلب که اسلام علاوه بر کرامت ذاتی به کرامت ارزشی نیز قائل است، اظهار داشت: در حقوق بشر غربی کرامت ارزشی نادیده گرفته شده و عقاید الهی تحمیلی شمرده می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با اشاره به این که قرابت بسیاری میان عقیده و رفتار وجود دارد، ابراز داشت: القاء عقیده بر رفتار آدمی تأثیر خواهد گذاشت؛ اگر عقاید به درستی ترویج نشود، تبدیل به خشونت شده و رفتارهای خشونت آمیزی را به دنبال خواهد داشت.

 

    وی در پایان خاطرنشان ساخت: در باب انسان، سخن از انسانی است با معیارهای انسانیت؛ اگر انسان به ضد انسانیت قیام کرد، از ابتدا احترام ندارد./1325/د101/ی

ارسال نظرات