۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۴۴۱۵۵۵
آيت الله نمازي:

آنچه كه امروز در جامعه مطرح نشده است فقه طبابت است

نماينده ولي فقيه دركاشان گفت: آنچه كه امروز در جامعه مطرح نشده است فقه طبابت است، آنچه براي طبيب واجب است و آنچه جايز نيست، واجبات و حرام ها در طب بايد مطرح شود.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي بعد از ظهر امروز در ديدار با هيئت مديره  انجمن پزشكان عمومي كاشان، جايگاه طب وطبابت را از نگاه توحيدي و اسلام داراي جايگاه رفيعي دانست و افزود: جامعه اي كه از سه گروه عالم و طبيب و مدير برخوردار باشد اين جامعه، جامعه برخورداري است و هر جامعه اي كه فاقد اين سه گروه باشد، جامعه اي عقب افتاده است.

 

به گفته وي، عالم و هادي و مرشد جامعه و حافظ منافع معنوي جامعه هستند و اطبا حافظ سلامت و جسم انسانها و مديران اداره كننده جامعه هستند.

 

وي افزود: در روايت است كه علم دو نوع است كه نوع اول آن طبابت و درمان و رسيدگي به جسم و مسائل فيزيكي انسانها مربوط است و طب اديان مربوط به دين جامعه كه شامل عقايد و اعتقادات جامعه است.

 

آيت الله نمازي با تأكيد بر مهم بودن شغل طبابت در جامعه تصريح كرد: طبابت به شرطي مهم است كه نگاه جامعه پزشكي به جايگاه طب و طبابت، نگاه اقتصادي و مادي و كاسب گرانه نباشد، چرا كه اگر نگاه طبيب به بيمار اقتصادي باشد، بهبودي بيمار برايش مهم نخواهد بود و با يك نسخه بيمار را درمان نخواهد كرد.

 

يكي از مشكلات امروز جامعه را مصرف بالاي دارو است

نماينده ولي فقيه دركاشان يكي از مشكلات امروز جامعه را مصرف بالاي دارو دانست و ابراز داشت: مصرف زياد دارو امروز در افكار عمومي جامعه تبديل به فرهنگ شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: در فرهنگ عمومي جامعه اين تصور به وجود آمده كه هر پزشكي داروي بيشتري را تجويز كند، پزشك خوبي است، از اين رو پزشكان نيز  براي حفظ روحيه بيماران ناگزير به تجويز داروهاي متعدد براي بيماران خود مي شوند.

 

آيت الله نمازي با بيان اينكه، در ارزيابي هاي انجام شده، ايران بيشترين مصرف كننده دارو است، گفت: جامعه پزشكي بايد با فرهنگ سازي و به مرور زمان مصرف بي رويه از دارو دركشور را كنترل كند.

 

وي يادآور شد: چندين سال قبل آيت الله جوادي آملي مبتلا به سردرد شديدي شده بود براي مداوا به خارج از كشور رفت و بعد از بازگشت وقتي از او سؤوال شد پزشكان چه دارويي تجويز كردند گفت، هيچ دارويي تجويز نكردند و تنها گفتند مطالعات خود را بايد كم كنيد.  

 

به گفته وي، فرهنگ طبابت در غرب با فرهنگ طبابت در جامعه ايراني متفاوت است و مطب پزشكان در ايران با ترافيك بيماران روبرو است و پزشك نمي تواند به دقت بيماران را ويزيت كنند و اين روش طبابت نيست در صورتي‌كه پزشكان براساس زماني كه در مطب حضور دارد بايد تعداد مشخصي بيمار را ويزيت كند.

 

پزشكي در جامعه يك صنف است

نماينده ولي درفقيه دركاشان، بر لزوم توجه طبيب به بيمار توسط انجمن پزشكان تأكيد كرد و اظهارداشت: پزشكي در جامعه يك صنف است و اسلام نيز هر صنفي جداگانه يك فقه دارد.

 

آيت الله نمازي يادآور شد: آنچه كه امروز در جامعه مطرح نشده است فقه طبابت است از اين رو،  واجبات و حرام ها در طب بايد مطرح شود.    

 

وي با اشاره به اينكه، واجبات در طبابت، اصل طبابت است كه بايد در جامعه وجود داشته باشد و نسبت به آن مسؤوليت داشته باشيم تا طبابت و درمان كنيم، خاطرنشان كرد: يكي از مشاغل واجب در جامعه طبابت است با اين توضيح كه وجوب عيني نيست بلكه وجوب كفايي است و اينگونه نيست كه بر همه آحاد جامعه واجب باشد تا همه طبيب باشند، بلكه همين كه عده اي مراقب سلامت جامعه باشندكفايت مي كند و اين همان واجب كفايي است ضمن اينكه در مشاعل نيز واجب است اما واجب عيني نيست.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري همچنين اخلاق طبابت را يادآورشد و گفت: برخورد و تعامل و چگونگي روبرو شدن پزشك با بيمار در درمان بيمار خيلي موثر است و چنانچه بيماري وارد مطب پزشك شود و پزشك از جاي خود برخيزد و با روي باز به استقبال بيمار بيايد، بيش از 50 درصد از بيماري بهبود خواهد يافت.

 

 آيت الله نمازي داشتن علم طبايت را داراي شكر دانست و افزود: از اينكه امروز در جايگاه طبابت به مردم و جامعه خدمت مي كنيد بايد شكرگذار چنين نعمتي باشيد كه خداوند به شما داده است و شكر اين نعمت نيز مراقبت و رسيدگي به بيماران است.

 

لازم به ذكر است، انجمن پزشكان عمومي كاشان، فعاليت خود را با گروهي از پزشكان شهرستان با هدف پيگيري مسائل حقوقي صنفي پزشكان كاشان از ارديبهشت ماه سال جاري آغاز كرده است./1307/202/ب3

ارسال نظرات