۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۴۱۶۱۶
آیت‌الله دستغیب:

موازی‌کاری تشکیلات مختلف فرهنگی مانع تحقق ترویج تعالیم دینی است

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت تاسیس جامعه اسلامی ترویج تعالیم فرهنگی و دینی است، گفت: موازی‌کاری تشکیلات مختلف فرهنگی یکی از موانع تحقق ترویج تعالیم دینی و فرهنگی است.
سید علی اصغر دستغیب

به گزارش خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، در دیدار معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز و مدیران سازمان فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: رابطه‌ای که سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز بر حسب مسؤولیت با ستاد دهه کرامت دارد می‌تواند مشارکت خوبی را به احسن وجه ایجاد کند و  امیدوارم همه آنچه بر عهده ماست و وظیفه و تکلیف الهی است در این دهه مبارک انجام شود.

 

وی با بیان اینکه سرفصل برنامه‌های اجتماعی متناسب با دهه کرامت مشخص است خاطرنشان کرد: مردم ما متعهد و ملتزم هستند اما برخی مواقع لازم است جنبه‌های ارشادی با شیوه‌های بهتری انجام گیرد تا فرهنگ جامعه در جهت مسائلی که عناوین اثباتی است رعایت شود هرچند به جهات منفی هم موارد موجود کم نیست که باید در صدد زدودن آنها باشیم.

 

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت تاسیس جامعه اسلامی ترویج تعالیم فرهنگی و دینی است که از روز اول ایجاد جمهوری اسلامی و  بعد از پیروزی انقلاب بر سایر برنامه‌ها مقدم بود.

 

آیت‌الله دستغیب با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ها و بحثهایی که در حوزه فرهنگی وجود داشته موازی‌کاری تشکیلات مختلف فرهنگی بوده که در برخی موارد سبب تداخل مسئولیت‌ها نیز شده است گفت: برخی مشکلات این حوزه با ایجاد یک سلسله شبکه‌های ارتباطی تا حدودی حل شده هر چند که لازم است در این جهت گامهای دیگری نیز برداشته شود.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) بر لزوم استفاده از فرصت‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: فرصتهایی که از نظر مکانی، زمانی و مناسبتها در اختیار ما قرار دارد باید به نحو احسنت مورد استفاده قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف فرهنگی نیز باید با برنامه‌ریزی و تشریک مساعی در جهت تحقق اهداف فرهنگی تلاش بیشتری داشته باشند.

 

نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان فارس هدایت و استقامت را لازمه‌های اساسی برای تحقق و تبلور کرامت الهی در وجود انسانها دانست و گفت: تمام این برنامه‌ریزی‌ها برای این هدف والا است و حتی اگر بگوییم تشکیل یک نظام الهی و اسلامی برای این جهت بوده به گزافه سخن نگفتیم و حقیقتی روشن است.

 

نماینده اول مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با ابراز تاسف از اینکه برخی اوقات در جاهایی با نام فرهنگ و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی درست ضد فرهنگ عمل می‌کنند و نه‌تنها دین بلکه جامعه اسلامی از این مساله ضربه می‌خورد تصریح کرد: در طول اعصار این مساله وجود داشته که برخی از دین علیه دین و از مذهب علیه مذهب سوء استفاده می‌کردند.

 

وی همچنین به مشاوره به عنوان یکی از مباحث مهم فرهنگ دینی اشاره و بیان کرد: حتی در قرآن کریم بحث مشاوره دینی مطرح شده و در روایات بر این امر تاکید شده است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با بیان اینکه زمانی که مسؤولیت این حرم مطهر بر عهده بنده گذاشته شد نزدیک به 60 نفر در بخش مشاوره مشغول به کار بودند گفت: تعداد زیادی از آنها حوزوی و یا به مسائل فرهنگ دینی آشنا نبودند که بتوانند مسائل دینی را در مسائل اجتماعی و خانوادگی به کار گیرند که  اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش مشاوره حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی (ع) به طور کامل با برنامه‌های علمی و اطلاعات دینی و مباحث اخلاقی تنظیم و هماهنگ شده است تصریح کرد: امیدواریم در آینده شاهد رشد بهتری در این زمینه باشیم و آستان مقدس در زمینه مشاوره نیز آماده همکاری با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز است.

 

اجرای ورود نمادین کاروان حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) به شیراز

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در ابتدای این دیدار گسترش و تقویت همکاری آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با معاونت فرهنگی شهرداری را زمینه‌ساز ارتقای سطح فرهنگی جامعه عنوان کرد.

 

احمدهمتی به نزدیک شدن ایام دهه مبارک کرامت اشاره و بیان کرد: باید با برنامه‌های فرهنگی با موضوع دهه کرامت در سطح شهر شیراز همانند قم و مشهد این دهه بیشتر و بهتر از گذشته به شهروندان و زائران سومین حرم اهل بیت (ع) معرفی شود و باید در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و مدیران همراهی کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی مدیران دستگاه‌ها در راستای ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی مشارکت کنند اظهار داشت: با توجه به هجمه دشمن به سبک زندگی دینی و اسلامی اگر همه همراهی کنند فضای دینی در شهر محقق می‌شود و اگر مسافری و زائری وارد شیراز شود متوجه این فضای دینی و معنوی می‌شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز از برگزاری چهار جشن اصلی در مناطق چهار، هفت، یک و ده شهرداری شیراز در دهه کرامت خبرداد و گفت: این جشن‌ها با رویکرد شادی‌های حلال و اسلامی در فضای شهر برگزار می‌شود تا پیام معنوی نیز به دنبال داشته باشد.

 

همتی با بیان اینکه ویژه برنامه روز دختر همزمان با زادروز خجسته حضرت فاطمه معصومه (س) در بوستان آزادی همراه با برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری برگزار می‌شود افزود: سعی سازمان فرهنگی اجتماعی در برگزاری این جشن‌ها و برنامه‌ها بر این بوده است که تمامی شهروندان در تمام نقاط شهر امکان دسترسی به این برنامه‌ها را داشته باشند.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به اجرای ورود نمادین کاروان حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) به شیراز اشاره و بیان کرد: این کاروان در دو مسیر دروازه کازرون و میدان شاهزاده قاسم (ع) به سمت حرم مطهر پیش‌بینی شده است.

 

وی برگزاری تورهای زیارتی و سیاحتی از فرهنگسراهای شیراز، پیاده‌روی از حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به سمت حرم نورانی و منور حضرت سیّد علاءالدین حسین (ع) همراه با برنامه‌های متنوع ورزشی و فرهنگی را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت برشمرد و عنوان کرد: در مناطق دو و هفت شهرداری شیراز نیز برنامه پیاده‌روی با حضور گسترده شهروندان برگزار می‌شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به اینکه برگزاری و اجرای مسابقات و ویژه برنامه‌هایی نیز برای مادران و دختران با محوریت خانواده در دهه کرامت در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: تحکیم بنیان خانواده با تقویت مشارکت بانوان در امور مختلف و همچنین تقویت مراکز صیانت از خانواده با ارائه مشاوره‌های دینی با جدیت ز سوی این معاونت دنبال می‌شود.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین به فعالیت 63 روحانی در بوستان‌های شیراز در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در پارک‌های اصلی شهر حضور روحانیت مشهود بود./101/919/ب1

ارسال نظرات