۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۴۱۶۴۷
مدير حوزه علميه كاشان:

رفع موانع طرح هجرت، امكان حضور علما در شهرستانها را فراهم مي‌كند

مدير حوزه علميه كاشان گفت: اگر موانع پيش روي طرح هجرت برداشته شود و امكانات مورد نياز در شهرستانها براي حضور علما فراهم شود، هجرت علما و طلاب به نيز به شهرستانها امكان پذير خواهد شد.
حجت الاسلام منصور فرجي

حجت الاسلام منصور فرجي، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، گفت: روحانيت و علماي قم داراي جايگاه رفيعي در حوزه علميه قم هستند كه حوزه براي مهاجرت آنها به شهرستانها بايد جايگاه تعريف شده اي براي آنها داشته باشد.

 

وي افزود: اگر موانع پيش روي طرح هجرت برداشته شود و امكانات مورد نياز در شهرستانها براي حضور علما فراهم شود، هجرت علما و طلاب به نيز به شهرستانها امكان پذير خواهد شد.

 

حجت الاسلام فرجي موانع هجرت علما و طلاب به شهرستانها را در هر استان وشهرستاني متفاوت دانست و افزود: عدم امكانات مورد نياز كافي و عدم حوزه قوي در شهرستان و همچنين دوري از فضاي علمي، تبليغي، تدريسي و ارتباطالت بين المللي قم از جمله موانع هجرت علما و طلاب به شهرستانها است، از اين رو امكانات براي حضور در شهرستانها بايد تعريف مي‌ شد اما تعريف نشده است و متأسفانه با موانعي روبرو است.

 

مدير حوزه علميه كاشان، با اشاره به فرمايشات دو دهه قبل رهبر معظم انقلاب در مدرسه فيضيه قم، مبني بر موانع پيش روي طرح هجرت علما و طلاب به شهرستانها، يادآور شد: رهبر معظم انقلاب بحث زودبازدهي حوزه و بحث هجرت را مطرح كرد و به دنبال آن طرح سفيران هدايت در حوزه راه اندازي شد.

 

به گفته وي، پيشنهاد طرح هجرت توسط رهبر معظم انقلاب سبب شد تا همان روز طرح هجرت كليد خورده و به سرعت جاي خودش را باز كند و امكاناتي فراهم شود تا امروز بيش از 3 هزار طلبه درروستاهاي كشور مشغول برنامه هاي تبليغي در طرح هجرت باشند.  

 

حجت الاسلام فرجي تأكيد كرد: يكي از موانع بزرگ هجرت علما و طلاب به شهرستانها، عدم وجود حوزه در برخي از شهرستانها است چرا كه تنها در برخي از مراكز استانها حوزه فعال است و خيلي از شهرستان از داشتن حوزه محروم هستند.

 

وي تصريح كرد: فعاليت حوزه هاي علميه در شهرستانها به بركت وجود علما است و داشتن حوزه در شهرستانها با حضور علما در شهرستانها امكان پذير خواهد شد.  

 

مديرحوزه علميه كاشان خاطرنشان كرد: علمايي بايد به شهرستانها هجرت كنند كه در مباحث علمي قدرتمند و در مباحث تخصصي خاص مهدوديت و كلام، عرفان هاي نوظهور، عرفان هاي كاذب، شيطان پرستي، خانواده و تربيت خانواده، تربيت فرزند و خانواده متعالي قوي باشند  

 

به گفته وي، شوراي عالي حوزه علميه قم بايد به بحث فرق و اديان به عنوان يكي از مباحث جدي و همچنين رشته هاي تخصصي در حوزه هاي شهرستانها اهتمام ويژه داشته باشد تا شهرستانها نيز داراي حوزه هاي علميه كارآمد و ارتقاي سطح علمي را شهرستانها به دنبال داشته باشد.

 

حجت الاسلام فرجي، تأئيد درس خارج در شهرستانها و تهيه امكاناتي نظير مسكن و يا تقويت خانه هاي عالم و كرسي هاي علمي را براي حضور علما در شهرستانها حائز اهميت دانست و خاطرنشان كرد: حضورعلما و طلاب در شهرستان زماني ميسر خواه شد كه موانع پيش روي حضور برداشته شود.

 

وي يادآور شد: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب از آيت الله مظاهري خواست به اصفهان مهاجرت كند و محور حوزه علميه اصفهان باشد، شوراي عالي حوزه قم نيز بايد تمهيداتي براي حضور علما و طلاب در شهرستانها داشته باشد.

 

مدير حوزه علميه كاشان ادامه داد: مهاجرت علماي شهرستانها به شهرستانها و نقش محوري آنها در شهرستانها نيازمند تهيه امكانات مورد نياز علما و خانواده آنها است ، بنابراين اگر امكانات مورد نياز علما در شهرستانها فراهم نشود طبيعي است كه مهاجرت به شهرستانها نيز كمررنگ خواهد شد.

 

به گفته وي، بسياري از علماي در شهرستانها از جمله شهرستان كاشان، مي توانستند در شهرهاي قم، نجف و مشهد ساكن باشند و به مرجعيت برسند اما چون دغدغه داشتند به شهرستان ها مهاجرت كردند و عامل به آيه نفع بودند و توانستند آيه نفع را در وجود خودشان پياده كنند.

 

به گفته وي براي فعاليت هاي تبليغي در شهرستانها بسياري از امكانات در دسترس امروز وجود نداشت، اما علما و طلاب به شهرستانها مهاجرت كردند و سختي ها و مشكلات را تحمل كردند، محور شدند و حوزه علميه تأسيس كردند تا امروز ما از حوزه هاي قوي و توانمندي برخوردار باشيم.

 

مدير حوزه علميه كاشان يادآور شد: امروز نيز بارديگر رويكرد علما و طلاب به شهرستانها مي تواند بارديگر تكرار شود و علماي بزرگ در شهرستانها، مانند آيت الله مظاهري در اصفهان به عنوان محور حوزه باشند و مردم نيز اين آمادگي را دارند كه اگر عالمي محور باشد در پشت سر او حركت كنند.

 

حجت الاسلام فرجي اظهار اميدواري كرد اقدام پسنديده هجرت علما و طلاب به شهرستان همراه با تهيه امكانات مناسب براي علما و خانواده هاي آنها باشد تا آنها نيز با حضور خودشان در شهرستان منشاء بركات زيادي باشند.

 

شايان ذكراست، در شهرستان كاشان 14 حوزه برادران و 4 حوزه خواهران، بيش از 2 هزار و 500 طلبه مشغول به تحصيل و حدود 200 نفر اساتيد خانم و آقا فعاليت دارند و در رديف 5 حوزه اول كشور است و به لحاظ كميت حوزوي در رديف هشتم كشور است./1307/202/ب3

ارسال نظرات