۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۴۱۷۸۰
عضو مجمع نمایندگان حوزه تأکید کرد؛

توجه ویژه طلاب به مطالعات جنبی/ طلبه باید جهادگر باشد

حجت الاسلام محمدی فخر با بیان این‌که طلبه باید مثل یک جهادگر عمل کند بر حفظ اخلاق، رفتار، پوشش ظاهری، تلاش برای تقویت پایه‌های دینی و توجه ویژه به مطالعات جنبی از سوی طلاب تأکید کرد.
حجت الاسلام محمدی فخر

حجت الاسلام غلامحسین محمدی فخر، نماینده طلاب و فضلای استان خوزستان در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه خودشناسی از مهم‌ترین مصادیق زی طلبگی است، ابراز کرد: یک طلبه اول باید خودشناس باشد و به خودش رسیدگی کند؛ بنابراین کسی که می‌خواهد مبلغ دین باشد و گفتارش اثر کند اگر خودش را نشناسد و در محضر خدا عرضه نکند حرفش روی دیگران هم اثر نخواهد کرد.

 

وی ادامه داد: طلبه بایستی از لحاظ پوشش، رفتارهای اجتماعی، سیاسی و نوع معاشرت و برخورد رفتار مناسب داشته باشد و در همه این زمینه‌ها برای خودش یک نگرشی داشته باشد.

 

حجت الاسلام محمدی فخر با بیان اینکه در جامعه امروز طلبه برای دیگران الگو است، ابراز داشت: همان‌گونه که در محراب مردم به او اقتدا می‌کنند در اجتماع هم باید به گونه ای رفتار کند که مردم از رفتار او تأثیر بگیرند و از او تبعیت کنند.

 

تفاوت عالم با عابد

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: عالم و عابد با هم تفاوت دارند عالم جامعه را هدایت، سکان‌داری و راهنمایی می‌کند، عابد برای خودش عبادت می‌کند، نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه علم عالم مانند رودخانه است و همه از آن می‌توانند از استفاده کنند، افزود: علم عابد برای خودش است مثل خوردن آب است که من اگر آب می‌خورم برای جسم و رفع عطش خودم می نوشم، اما عالم رودخانه ای است که همه از آن شرب می‌کنند این دو تفاوت و فاصله زیادی باهم دارند چرا که عالم عابد پرور، شهید پرور و پرورش جامعه در دست او است.

 

نماینده طلاب و فضلای استان خوزستان با بیان اینکه عالم گناهش چند برابر گناه جاهل است، گفت: چون گناه عالم  بر مبنای علم است، ولی آنکه گناه را نمی‌فهمد و اثر آن را نمی‌داند او فقط مرتکب خطا شده است؛ بنابراین طلبه باید نسبت عمل به واجبات و رعایت مستحبات کوشش کند و از ارتکاب محرمات و مکروهات اجتناب داشته باشد.

 

حجت الاسلام محمدی فخر با بیان اینکه طلبه باید مثل یک جهادگر عمل کند، حفظ اخلاق، رفتار، پوشش ظاهری، تلاش برای تقویت پایه‌های دینی و باورها و مطالعه های جنبی را برای طلبه بسیار مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: چون که مردم از طلبه صرف فعل نمی‌خواهند از ایشان نماز وحشت، میت، خطبه عقد می‌خواهند مسائل رساله را می‌پرسند.

 

وی در پایان گفت: وظیفه امروز طلبه پاسخگویی به شبهات است قسمت تخصصی حوزه باید با تلاش بیشتر میدان را فراهم کند تا طلبه مسلح به زبان پاسخگویی شود و در اختیار دین، نظام و ارزش‌های دینی باشد./875/ت302/ی

 

خبرنگار: علی شمس   

ارسال نظرات